Greva de la Boeing amenință locurile de muncă din industria aerospațială. Acțiunile furnizorilor companiei au scăzut joi

G.C. Data publicării:
boeing protest
sursa: profimediaimages.ro/

Problemele producătorului de avioane Boeing se propagă în întreaga industrie: după ce angajații au respins propunerile companiei, menite să pună capăt grevei, apare o nouă provocare pentru furnizorii din industria aerospațială. 

Dacă greva celor peste 33.000 de muncitori ai Boeing din SUA continuă încă o lună, furnizorul din Orange County, California, de exemplu, ar putea fi nevoit să reducă săptămâna de lucru de la cinci la trei zile pentru a economisi bani și pentru a păstra angajații, a spus președintele companiei, Andrew Flores, potrivit Reuters

Deși Independent a concediat deja câțiva angajați, Flores a spus că disponibilizarea mai multor oameni nu este o opțiune potrivită. Cei 22 de angajați care au rămas sunt esențiali pentru companie, mai ales când greva se va încheia și cererea de piese din aluminiu pentru avioane va reveni.

„Ei sunt coloana vertebrală a atelierului nostru”, a spus Flores săptămâna aceasta. „Cunoștințele lor nu pot fi înlocuite.”

Votul de miercuri, în care 64% dintre muncitorii fabricilor Boeing de pe Coasta de Vest au respins oferta de creștere salarială a companiei, blocând în continuare aproape toate activitățile de asamblare pentru avioanele comerciale ale Boeing, a creat o nouă provocare pentru furnizori precum Independent, care și-a deschis porțile în 1975.

Rețeaua vastă de furnizori globali a Boeing, care produce piese în fabrici sau mici ateliere, era deja tensionată din cauza crizei de calitate și siguranță a companiei, care a început în ianuarie după un accident. Cererea de piese a scăzut, afectând furnizorii care au investit pentru a răspunde cererii de avioane în era post-pandemie.

Modul în care furnizori mici, precum Independent, navighează prin această grevă, care a început pe 13 septembrie, este de așteptat să afecteze capacitatea viitoare a Boeing de a relua producția de avioane.

Vezi și Greva de la Boeing continuă. Angajații resping propunerile companiei privind creșterea salariilor

Mai multe concedieri?

Cinci furnizori ai Boeing intervievați de Reuters săptămâna aceasta au spus că, dacă greva va continua, vor fi nevoiți să trimită muncitori în șomaj tehnic, să înghețe investițiile sau să ia în considerare oprirea producției.

Furnizorul din zona Seattle, Pathfinder, care derulează un proiect de atragere a tinerilor în industria aerospațială și îi formează alături de muncitori calificați, va trebui probabil să concedieze și mai mulți angajați, a spus CEO-ul Dave Trader. Pathfinder, care a concediat o pătrime din cei 54 de muncitori luna trecută, va trebui să suspende programul de învățămând dual, a adăugat Trader.

Furnizorii care au participat la o teleconferință joi cu directorii lanțului de aprovizionare Boeing au spus că se așteaptă ca greva să continue câteva săptămâni, a declarat un participant pentru Reuters.

Aproximativ 60% dintre cei 2,21 milioane de americani care lucrează în industria aerospațială au locuri de muncă direct legate de lanțul de aprovizionare, potrivit grupului industrial Aerospace Industries Association.

Deciziile acestor furnizori de a reduce personalul ar putea crea un cerc vicios, deoarece ar pune o presiune suplimentară pe eforturile Boeing de a restabili și, în cele din urmă, de a crește producția de 737 MAX peste limita impusă de reglementatori de 38 de avioane pe lună, după redeschiderea fabricilor, spun analiștii.

„Odată ce ne întoarcem, avem sarcina de a reporni fabricile și lanțul de aprovizionare, iar acest lucru este mult mai dificil de realizat decât a fost să le oprim”, a declarat CEO-ul Kelly Ortberg într-o conferință cu analiștii, miercuri.

„Cu cât greva durează mai mult, cu atât este mai probabil ca efectele să se răsfrângă asupra lanțului de aprovizionare și să provoace întârzieri acolo”, a spus Andrew Watterson, directorul operațional al Southwest Airlines (LUV.N), joi.

Acțiunile furnizorilor Boeing au scăzut joi. Howmet a pierdut 2%. Honeywell și Spirit AeroSystems au scăzut cu 5% și, respectiv, 3%.

Spirit Aero, principalul furnizor al Boeing, care a anunțat deja un șomaj tehnic pentru 700 de muncitori, timp de 21 de zile, a avertizat că va concedia o parte din personal dacă greva va continua după luna noiembrie.

„Repornirea lanțului de aprovizionare este probabil cea mai mare îngrijorare, mai ales dacă au luat măsuri pentru a reduce personalul din cauza lipsei de comenzi de la Boeing”, a spus analistul Rob Stallard de la Vertical Research Partners.

Un lanț de aprovizionare tensionat, dificultățile Spirit Aero și supravegherea sporită din partea Administrației Federale a Aviației cu privire la producția de MAX dezvăluie un scenariu îngrijorător: ar putea dura până la un an de la sfârșitul grevei pentru a readuce producția aeronavei 737 la nivelul de 38 de avioane pe lună, a spus Stallard.

Angajații Boeing resping propunerile companiei

Muncitorii din fabricile Boeing au votat miercuri împotriva propunerilor companiei și au decis să continue greva care durează deja de peste cinci săptămâni, o lovitură pentru planul noului CEO Kelly Ortberg de a stabiliza finanțele producătorului de avioane aflat în dificultate.

Votul a fost de 64% împotriva acordului care oferea o creștere salarială de 35% pe o perioadă de patru ani, reprezentând un eșec major pentru Ortberg, care a preluat funcția în august și care a promis să colaboreze mai mult cu muncitorii din fabrici decât predecesorii săi, potrivit Reuters

Respingerea ofertei Boeing subliniază frustrările acumulate de-a lungul anilor din partea angajaților, care s-au simțit trădați de companie în cadrul negocierilor de acum un deceniu.

După vot, liderii sindicali au declarat că sunt pregătiți să reia imediat negocierile. Sindicatul cere o creștere salarială de 40% și revenirea la pensia cu beneficii definite.

Muncitorii din fabricile Boeing și-au exprimat frustrarea și din cauza faptului că salariile lor au stagnat în ultimul deceniu, în timp ce inflația a crescut, iar criticii au acuzat compania că a cheltuit zeci de miliarde de dolari pe răscumpărări de acțiuni și a plătit bonusuri record pentru directori.

„Acești membri au trecut prin multe... există răni adânci”, a declarat Jon Holden, negociatorul-șef al sindicatului, după vot. „Vreau să ne întoarcem la masa negocierilor. Boeing trebuie să vină și el la masă. Sperăm să avem discuții fructuoase cu compania și cu domnul Ortberg, pentru a încerca să rezolvăm această situație.”

Greva de la Boeing

Gigantul Boeing și sindicatul care reprezintă 33.000 de muncitori aflați în grevă ajunseseră sâmbătă la un acord provizoriu pentru un nou contract, cu ajutorul Casei Albe. 

Asociația Internațională a Mecanicienilor și Lucrătorilor din Industria Aerospațială (IAM), care reprezintă personalul Boeing, le-a transmis membrilor într-o declarație că a primit o „propunere negociată” care „merită luată în considerare”. Acordul a venit la o săptămână după ce directorul general al Boeing, Kelly Ortberg, a declarat că gigantul va reduce 17.000 de locuri de muncă și va amâna livrarea avionului său 777X, în încercarea de a reduce pierderile.

Analiștii de la Bank of America estimează că oprirea activității costă Boeing 50 de milioane de dolari pe zi, potrivit Financial Times.

Membrii sindicatului au părăsit fabricile din statul Washington în urmă cu aproape cinci săptămâni, într-o dispută legată de salarii și beneficii, oprind producția celor mai vândute avioane Boeing, 767 și 777, și agravând problemele financiare ale companiei.

Reglementatorii americani forțaseră deja compania să încetinească producția pentru a îmbunătăți controlul calității, după un accident din ianuarie. 

În iulie, Boeing a pledat vinovat pentru inducerea în eroare a reglementatorilor americani cu privire la un sistem de control al zborului care a cauzat două accidente fatale ale avionului 737 Max în 2018 și 2019.

Vezi și Boeing vrea să pună capăt grevei angajaților și propune o creștere salarială de 35%

Comitetul de negociere al IAM a declarat, într-un comunicat, că noul acord include o creștere salarială de 35% pe o perioadă de patru ani și a fost intermediat cu ajutorul secretarului interimar al muncii din SUA, Julie Su. Muncitorii ar fi putut primi, de asemenea, un bonus unic de 7.000 de dolari și contribuții crescute la conturile lor de economii pentru pensii. 

Cu toate acestea, au adăugat: „Muncitorii vor decide în cele din urmă dacă această propunere este suficientă pentru a răspunde nevoilor lor foarte legitime și pentru a atinge obiectivul de a obține respect și corectitudine la Boeing”. Au decis să nu accepte.

Greva organizată de IAM District 751 marchează primul conflict major de muncă la Boeing în ultimii 16 ani. Muncitorii solicitau creșteri salariale de 40% și beneficii mai bune pentru pensionare și erau nemulțumiți de creșterile salariale modeste primite în ultimul deceniu, în timp ce directorii executivi au fost recompensați generos. Greva a oprit producția avioanelor 737, 777 și 767 pe care Boeing le livra la o rată de aproape unul pe zi. Activitățile legate de siguranță, calitate și asistență pentru clienți au continuat, la fel ca și producția 787 Dreamliner, care este construit în statul Carolina de Sud. 

Planul de reorganizare

Noul director executiv al Boeing, Kelly Ortberg, a transmis miercuri, inainte de vot, că producătorul de avioane trebuie să-și reorganizeze cultura pentru a pune capăt crizei în care se află de câțiva ani și care a zdruncinat încrederea clienților și investitorilor.

Ortberg le-a spus angajaților și investitorilor că producătorul de avioane se află „la o răscruce de drumuri” și că „problemele serioase de performanță” au dus la erodarea încrederii, creșterea datoriilor și dezamăgirea clienților, potrivit Financial Times.

CEO-ul își propune, astfel, să stabilizeze afacerea, să îmbunătățească procesele de producție a aeronavelor și să inspire directorii să fie „strâns integrați în afacerea noastră și cu oamenii care se ocupă de proiectarea și producția produselor noastre.”

Comentariile sale au venit înainte de întâlnirea privind veniturile companiei din al treilea trimestru și cu câteva ore înainte ca cei 33.000 de angajați din Washington să voteze.

Compania trebuie, de asemenea, să dezvolte un nou avion „la momentul potrivit în viitor”, a adăugat, „dar avem mult de lucru până atunci”, inclusiv „restabilirea bilanțului”.