Peste 10.000 de angajați ai Starbucks din SUA au intrat în grevă înainte de Crăciun. Care sunt motivele
Peste 10.000 de angajați Starbucks de la cafenelele din Los Angeles, Chicago și Seattle au intrat în grevă vineri, pe fondul problemelor legate de salarii, personal și programul de lucru. Angajații intenționează să rămân în grevă până în Ajunul Crăciunului, în cazul în care conducerea nu va crea un cadru de negocieri pentru primul contract de muncă cu sindicatul.
„Nimeni nu își dorește să intre în grevă. Este o ultimă soluție, dar Starbucks a încălcat promisiunea făcută miilor de barista și nu ne-a lăsat altă opțiune”, a spus Fatemeh Alhadjaboodi, delegat pentru negociere, într-o declarație emisă de sindicat. „Într-un an în care Starbucks a investit atâtea milioane în executivii de top, nu a reușit să prezinte angajaților care fac compania să funcționeze o propunere economică viabilă. Aceasta este doar începutul (...).”
Compania a declarat că vrea să ajungă la un acord și este dispusă să revină la masa negocierilor, scriu CNN și Reuters. „Este dezamăgitor că nu s-au întors la masă, având în vedere progresele pe care le-am făcut până acum. Din aprilie, am avut mai mult de nouă sesiuni de negociere pe parcursul a 20 de zile”, se arată în declarația Starbucks.
Compania a spus că plătește un salariu mediu de mai mult de 18 dolari pe oră și oferă ceea ce descrie drept beneficii de top, inclusiv asigurări de sănătate, taxă universitară gratuită, concediu plătit pentru familie și acțiuni ale companiei. „Niciun alt retailer nu oferă acest tip de pachet complet de salarii și beneficii”, a adăugat compania.
Redresarea companiei
Timp de trei trimestre consecutive, Starbucks a raportat o scădere a vânzărilor, dar noul director executiv speră că unele ajustări simple în afacerea din SUA vor redresa compania.
CEO-ul lanțului de cafenele, Brian Niccol, a propus schimbări pentru ca Starbucks să atingă un obiectiv mai mic: livrarea unei băuturi personalizate către client în mai puțin de patru minute. Aproximativ jumătate dintre tranzacțiile curente se încadrează în acest interval, potrivit lui Niccol.
De asemenea, pe măsură ce Starbucks se concentrează pe redresare, compania intenționează să deschidă mai puține locații noi și să facă mai puține renovări în anul fiscal 2025 , a spus directorul financiar Rachel Ruggeri într-o întâlnire cu investitorii din această toamnă, potrivit CNBC.
După demisia lui Laxman Narasimhan pe fondul vânzărilor slabe, noul director executiv și-a preluat atribuțiile în septembrie.
Într-o scrisoare transmisă în a doua sa zi de muncă, Brian Niccol, fost director general al lanțului mexican de fast food Chipotle, a prezentat prioritățile pentru primele 100 de zile și a identificat unele dintre problemele care au dus la demiterea bruscă a predecesorului său. Unele cafenele, în special din SUA, nu mai au „magia” care atrage clienții în Starbucks, a spus Niccol într-o scrisoare adresată angajaților, clienților și părților interesate, scrie Financial Times.
„Este ca o tranzacție, meniurile pot părea copleșitoare, produsul este inconsistent, așteptarea prea lungă și livrarea prea agitată”, a scris el, adăugând: „Există un sentiment comun că ne-am îndepărtat de esența noastră.”
Vezi și Starbucks oferă noului CEO un pachet salarial de până la 113 milioane de dolari
Niccol a spus că unul dintre cele patru domenii pe care se va concentra inițial în SUA va fi „repoziționarea Starbucks ca o cafenea pentru comunitate”, cu „locuri primitoare, unde poți să stai, cu scaune confortabile, un design bine gândit și o distincție clară între serviciul ‘la pachet’ și cel ‘la masă’”, a scris el.
Starbucks a devenit din ce în ce mai dependent de comenzile online, la pachet, plasate pe aplicații mobile și ridicate de la tejghele sau ferestrele drive-through. Graba de dimineață a dus la cozi lungi și plângeri privind estomparea conceptului de „al treilea loc” — refugiul confortabil, separat de casă și muncă, promovat de fostul director Howard Schultz.
Strategia lui Narasimhan includea modificări ale cafenelelor pentru a le face mai eficiente și noi locații destinate exclusiv serviciilor drive-through sau livrării. Compania a renovat sute de magazine anul acesta, iar Narasimhan anunțase că extinde opțiunile pentru a „îmbunătăți experiența din cafenea”. Starbucks a raportat scăderi ale vânzărilor în aceleași magazine la nivel global în ultimele două trimestre.
Niccol a spus că își va petrece cea mai mare parte a timpului în SUA, care este de departe cea mai mare piață a companiei. Celelalte trei aspecte pe care se va concentra vor fi activitatea în perioada aglomerată de dimineață, experiența baristelor și „povestirea noastră”, adăugând: „Nu vom lăsa pe alții să definească cine suntem.”
În afara SUA, vânzările au scăzut în China, un motor de creștere pentru companie, în timp ce Starbucks a suferit boicoturi în Orientul Mijlociu și în alte părți din cauza războiului din Gaza.
„La nivel internațional, vedem un potențial enorm de creștere, în special în regiuni precum Orientul Mijlociu, unde vom lucra pentru a risipi concepțiile greșite despre brandul nostru, și în Asia-Pacific, Europa și America Latină, unde iubirea pentru Starbucks este puternică”, a scris Niccol atunci.