Deficit acut de angajați în sectorul HoReCa: „Ne bazăm aproape exclusiv pe forța de muncă din Asia”
Urmează una dintre cele mai dificile perioade din an pentru operatorii din industria ospitalității (HoReCa - Hoteluri, Restaurante, Catering), întrucât există un deficit acut de personal și o eficiență mai scăzută. În ultimii ani, industria a încercat să compenseze lipsa de angajați cu forță de muncă străină, iar acum, și în special în sezonul sărbătorilor, se bazează pe ea.
Federația Patronatelor din Industria Ospitalității (FPIOR) arată că deficitul de forță de muncă în HoReCa este de 20-25%, în timp ce în orașele turistice, în sezon, estimează că se ridică la 50%.
„Pe orașele fără turism, cu activitate locală, dar totuși cu vârfuri (vară, decembrie) cred că se duce în 25-30%, iar în restul anului probabil un 10-15%. Delta Dunării probabil are deficitul cel mare per total în an. Activitatea în Horeca nu este liniară și are niște fluctuații. Ca atare și nevoia de personal o avem mai mare în anumite zone, luni, și chiar pe anumite posturi doar”, a afirmat Ruxandra Stoica, vicepreședinte FPIOR.
Potrivit specialiștilor din domeniul recrutării, consultați de DigiEconomic, industria nu-și permite să ofere salariile pe care le vor românii. Într-adevăr, marile hoteluri și anumite locații cu tradiție sau resurse vor găsi o parte din oamenii necesari, dar în industrie, în general, fără forță de muncă străină, este imposibil ca deficitul să fie acoperit.
În România, aproape 150.000 de angajaţi străini au permise active de muncă, cu aproximativ 11.000 mai mult decât în 2023 şi cu 100.000 mai mulţi decât în 2020, la începutul pandemiei, declara în septembrie Melania Pop, business development manager în cadrul firmei de recrutare International Work Finder, pentru presa locală.
Care sunt soluțiile
„Soluțiile frecvente sunt recrutarea anticipată, bonusurile pentru angajați, automatizarea proceselor și colaborările temporare. O planificare strategică și un management atent pot transforma provocările în oportunități, asigurând satisfacția angajaților și a clienților și succesul afacerii. O planificare bună este cu atât mai importantă cu cât durează până la 6 luni să aduci personal din Asia. Noi momentan avem numai angajați români și continuăm să căutăm tot forță de muncă locală, având un proces de recrutare foarte bun, ceea ce ne ajută să găsim persoanele potrivite între 2 săptămâni și maximum o lună. Pentru români contează foarte mult pachetul salarial și mai puțin bacșișul, dar și stabilitatea și siguranța financiară (…)”, spune Ana Savin, fondator Hotel Bordeaux și Restaurant Stage - Nice Dining.
Deficitul de personal va continua în 2025, agravat de migrația forței de muncă și interesul scăzut al tinerilor pentru HoReCa. Astfel, brandingul de angajator, oportunitățile de carieră și strategii pe termen lung vor fi esențiale pentru succesul în 2025, punctează Ana Savin.