Șeful Northvolt îndeamnă Europa să investească în industria locală de baterii

Redacția Digi Economic Data publicării:
Northvolt
sursa: profimediaimages.ro/

Factorii de decizie din Europa trebuie să accepte costurile dezvoltării unei industrii locale de baterii pentru a reduce dependența regiunii de furnizorii asiatici, a declarat șeful companiei Northvolt, care a depus miercuri cerere de faliment în Suedia.

Tom Johnstone, președintele interimar al start-up-ului, a declarat pentru Financial Times că este nevoie de voință și răbdare pentru a înțelege că „este necesară o sumă uriașă de bani pentru investiții și că există dificultăți de depășit”. „Există un preț de plătit pentru acest lucru, dar poate exista un cost și mai mare dacă nu o facem”, a adăugat el.

Fondată de doi foști directori de la Tesla și având susținători precum Volkswagen, Goldman Sachs, BlackRock și Siemens, Northvolt a crescut rapid în încercarea de a deveni un campion european al bateriilor. Dar compania, care trebuia să simbolizeze lansarea Europei în sectorul tehnologic și al mașinilor electrice, a anunțat miercuri că nu a reușit să obțină finanțarea necesară pentru a continua activitatea, iar un administrator judiciar va începe lichidarea activelor.  

Northvolt a atras, în cei 9 ani de activitate, investiții record – 15 miliarde de dolari – de la investitori privați și guverne, dar nu a reușit să concureze cu giganții chinezi care domină industria bateriilor.

Grupul suedez, susținut de Volkswagen, Goldman Sachs și BlackRock, a produs peste 1 milion de baterii în fabrica sa principală, însă a înregistrat pierderi majore, neavând capacitatea de a-și extinde complet producția.

Alți producători europeni de baterii, precum Verkor și ACC din Franța sau PowerCo al Volkswagen, sunt încă la ani distanță de nivelul atins de Northvolt, potrivit sursei citate.

Vezi și Producătorul de baterii Northvolt se prăbușește: a depus cerere de faliment în Suedia

Guvernul Suediei a anunțat că va încerca să ajute Northvolt să găsească un nou proprietar pentru fabrica sa și pentru un centru de cercetare și dezvoltare a bateriilor situat lângă Stockholm. Cu toate acestea, unii dintre acționarii start-up-ului au criticat faptul că nici Suedia, nici UE nu au oferit companiei un sprijin financiar semnificativ, în timp ce producătorii chinezi de baterii beneficiază de ani de zile de subvenții guvernamentale substanțiale.

În contextul creșterii cheltuielilor de apărare în Europa, pe fondul războiului din Ucraina și al îngrijorărilor legate de angajamentul SUA față de continent, unii directori din industrie se tem că Europa ar putea fi tentată să se bazeze mai mult pe China pentru tranziția verde.

Gigantul chinez CATL, cel mai mare producător de baterii din lume, are deja planuri pentru fabrici în Germania, Ungaria și Spania.

„Cea mai simplă soluție ar fi să devenim dependenți de China”, a spus un executiv din industria auto.

Săptămâna trecută, Comisia Europeană a anunțat planuri pentru a îmbunătăți sprijinul acordat producătorilor de baterii, simplificând regulile privind ajutoarele de stat.

Unii producători de baterii europeni cer Bruxelles-ului să impună anumite acorduri de transfer de know-how, astfel încât companiile străine să fie obligate să împărtășească cunoștințele și competențele cu firmele europene. Ca răspuns, Comisia a introdus noi reguli care condiționează sprijinul acordat companiilor non-europene de transferul de tehnologie către UE.