Cresc prețurile biletelor? Companiile aeriene din Europa sunt afectate de întârzieri la livrarea aeronavelor și costuri în creștere
Principalele companii aeriene europene, inclusiv Lufthansa și Air France-KLM, se pregătesc să raporteze un alt trimestru afectat de creșterea costurilor și de lipsa aeronavelor, fără semne că întârzierile de livrare de la Boeing și Airbus se vor îmbunătăți curând.
Deși cererea s-a menținut stabilă, costurile pentru mentenanță, vremea nefavorabilă, problemele de control al traficului aerian și perturbările în Orientul Mijlociu au continuat să afecteze transportatorii. Întârzierile livrărilor de avioane noi reprezintă însă cea mai mare provocare, forțând companiile aeriene să folosească modele mai vechi, care sunt mai costisitoare din punct de vedere al întreținerii și consumă mai mult combustibil.
Carsten Spohr, CEO Lufthansa, a avertizat că întârzierea livrării avioanelor Boeing 777X va ajunge acum la cinci ani. „Nu ne așteptăm să le primim până în 2026. Și avem nevoie de ele”, a declarat el, potrivit Reuters.
Transportatorul german este așteptat să raporteze marți un profit operațional de 1,3 miliarde de euro în cel de-al treilea trimestru, în scădere cu 9% față de anul trecut.
British Airways, deținută de IAG, a anunțat că va anula mai multe zboruri lungi din cauza întârzierilor de livrare de la producătorul de motoare Rolls-Royce.
Air France-KLM va suferi, de asemenea, un impact asupra veniturilor din cel de-al treilea trimestru, potrivit analiștilor, din cauza rezervărilor reduse de bilete legate de Jocurile Olimpice de la Paris. Operatorul va raporta rezultatele financiare pe 7 noiembrie.
Aceste provocări au dus la scăderea acțiunilor companiilor aeriene în ultimele șase luni. IAG este singura companie care a înregistrat o creștere semnificativă a prețului acțiunilor, în cu peste 20%, pe fondul forței sale în piața din Atlanticul de Nord și a întârzierilor de livrare mai reduse.
Unele companii aeriene au avertizat că provocările se vor accentua. Întârzierile la livrări ar putea afecta operatorii și mai mult în 2026, pe măsură ce actualele probleme din lanțul de aprovizionare influențează producția de avioane noi.
Impactul asupra consumatorilor
Provocările cu care se confruntă operatorii aerieni se vor propaga asupra consumatorilor: Cu un număr limitat de avioane noi și costuri ridicate de întreținere pentru modelele vechi, companiile aeriene au mai puține locuri disponibile și pot majora prețurile biletelor pentru a acoperi cheltuielile suplimentare. De asemenea, întârzierile la livrarea noilor avioane ar putea determina anularea unor zboruri, în special pe rutele lungi.
Criza de la Boeing
Gigantul Boeing și sindicatul care reprezintă 33.000 de muncitori aflați în grevă ajunseseră acum două săptămâni la un acord provizoriu pentru un nou contract, cu ajutorul Casei Albe. Asociația Internațională a Mecanicienilor și Lucrătorilor din Industria Aerospațială (IAM), care reprezintă personalul Boeing, le-a transmis membrilor într-o declarație că a primit o „propunere negociată” care „merită luată în considerare”. Acordul a venit la o săptămână după ce directorul general al Boeing, Kelly Ortberg, a declarat că gigantul va reduce 17.000 de locuri de muncă și va amâna livrarea avionului său 777X, în încercarea de a reduce pierderile.
Comitetul de negociere al IAM a declarat, într-un comunicat, că noul acord include o creștere salarială de 35% pe o perioadă de patru ani și a fost intermediat cu ajutorul secretarului interimar al muncii din SUA, Julie Su. Muncitorii ar fi putut primi, de asemenea, un bonus unic de 7.000 de dolari și contribuții crescute la conturile lor de economii pentru pensii. Cu toate acestea, au adăugat: „Muncitorii vor decide în cele din urmă dacă această propunere este suficientă pentru a răspunde nevoilor lor foarte legitime și pentru a atinge obiectivul de a obține respect și corectitudine la Boeing”. Au decis să nu accepte.
Analiștii de la Bank of America estimează că oprirea activității costă Boeing 50 de milioane de dolari pe zi, potrivit Financial Times.
Membrii sindicatului au părăsit fabricile din statul Washington în urmă cu aproape cinci săptămâni, într-o dispută legată de salarii și beneficii, oprind producția celor mai vândute avioane Boeing, 767 și 777, și agravând problemele financiare ale companiei. Reglementatorii americani forțaseră deja compania să încetinească producția pentru a îmbunătăți controlul calității, după un accident din ianuarie.
În iulie, Boeing a pledat vinovat pentru inducerea în eroare a reglementatorilor americani cu privire la un sistem de control al zborului care a cauzat două accidente fatale ale avionului 737 Max în 2018 și 2019.
Greva organizată de IAM District 751 marchează primul conflict major de muncă la Boeing în ultimii 16 ani. Muncitorii solicitau creșteri salariale de 40% și beneficii mai bune pentru pensionare și erau nemulțumiți de creșterile salariale modeste primite în ultimul deceniu, în timp ce directorii executivi au fost recompensați generos. Greva a oprit producția avioanelor 737, 777 și 767 pe care Boeing le livra la o rată de aproape unul pe zi. Activitățile legate de siguranță, calitate și asistență pentru clienți au continuat, la fel ca și producția 787 Dreamliner, care este construit în statul Carolina de Sud.
Mai mult, noul director executiv al Boeing, Kelly Ortberg, a transmis recent că producătorul de avioane trebuie să-și reorganizeze cultura pentru a pune capăt crizei în care se află de câțiva ani și care a zdruncinat încrederea clienților și investitorilor. Ortberg le-a spus angajaților și investitorilor că producătorul de avioane se află „la o răscruce de drumuri” și că „problemele serioase de performanță” au dus la erodarea încrederii, creșterea datoriilor și dezamăgirea clienților, potrivit Financial Times.
CEO-ul își propune, astfel, să stabilizeze afacerea, să îmbunătățească procesele de producție a aeronavelor și să inspire directorii să fie „strâns integrați în afacerea noastră și cu oamenii care se ocupă de proiectarea și producția produselor noastre”. Compania trebuie, de asemenea, să dezvolte un nou avion „la momentul potrivit în viitor”, a adăugat, „dar avem mult de lucru până atunci”, inclusiv „restabilirea bilanțului”.
Greva de la Boeing amenință locurile de muncă din industria aerospațială
Problemele producătorului de avioane Boeing se propagă în întreaga industrie: după ce angajații au respins propunerile companiei, menite să pună capăt grevei, apare o nouă provocare pentru furnizorii din industria aerospațială. Dacă greva celor peste 33.000 de muncitori ai Boeing din SUA continuă încă o lună, furnizorii ar putea fi nevoiți să reducă săptămâna de lucru pentru a economisi bani și pentru a păstra angajații, arată Reuters. Rețeaua vastă de furnizori globali a Boeing, care produce piese în fabrici sau mici ateliere, era deja tensionată din cauza crizei de calitate și siguranță a companiei. Cererea de piese a scăzut, afectând furnizorii care au investit pentru a răspunde cererii de avioane în era post-pandemie.