Agențiile de publicitate ar putea reveni pe X, platforma lui Elon Musk, după victoria lui Trump. Care sunt motivele
Sprijinul lui Elon Musk pentru Donald Trump este pe cale să dea un impuls afacerilor în dificultate ale platformei X, fosta Twitter. Unele agenții de publicitate sunt pregătite să revină pe platforma de social media, după ce au abandonat-o la scurt timp după schimbarea acționariatului.
Executivi din publicitate au declarat pentru Financial Times că unele branduri se pregătesc să reia publicitatea pe X, deoarece se așteaptă ca Musk, proprietarul platformei, să capete un rol influent în cea de-a doua administrație Trump.
Veniturile platformei au scăzut dramatic de la achiziția de 44 de miliarde de dolari a lui Musk acum doi ani, unele estimări indicând o valoare actuală de sub 10 miliarde de dolari. Branduri precum Disney, IBM și Apple și-au exprimat îngrijorarea față de reducerea moderării de conținut de către Musk, părăsind platforma anul trecut.
Totuși, Lou Paskalis, directorul general al firmei de consultanță în marketing AJL Advisory și fost executiv la Bank of America, a spus că unele companii ar putea aloca din nou fonduri pe X ca „pârghie politică”, dacă, de exemplu, ar urmări obținerea unor contracte guvernamentale. El a adăugat că firmele vor încerca să „îi intre în grații lui Elon”, care a primit o poziție importantă din partea lui Trump, fiind co-director al unei noi Comisii pentru Eficiență Guvernamentală.
„Ar putea fi perceput drept un canal oficial de comunicare al Casei Albe”, a declarat un alt șef de agenție de publicitate, adăugând că victoria lui Trump i-a conferit lui Musk o nouă legitimitate și putere asupra brandurilor din sectoare care ar putea face obiectul unor noi restricții impuse de Trump.
Alții rămân reticenți față de platformă, un director media descriind X drept „un dezastru” și adăugând: „Ce brand își va asuma riscul?”
Musk a prezis o revenire pentru X, după ce a susținut intens campania lui Trump pe platformă și prin donații politice de peste 100 de milioane de dolari. „O parte din boicot începe să dispară”, i-a spus el lui Joe Rogan înainte de alegerile din SUA, adăugând că „dacă Trump câștigă, vom vedea... majoritatea boicotului va dispărea.”
De la alegeri, Musk și aliații săi au lăudat X ca fiind un element-cheie în obținerea victoriei. Săptămâna trecută, Musk a postat un grafic care arată o creștere a „secundelor de utilizare la nivel global” la 434,1 miliarde, de la mai puțin de 400 miliarde în zilele premergătoare votului. El a scris pe X: „Utilizare record a acestei platforme!”
Linda Yaccarino, CEO-ul X, a răspuns la un tweet în care se susținea că X va crește exponențial și va deveni un canal vital pentru candidații politici, scriind: „Suntem gata de acțiune.”
Alegerile au avut un impact mixt asupra audienței și angajamentului pe X. Conform Similarweb, site-ul X a avut cea mai bună zi de trafic în SUA din acest an miercurea trecută, ziua de după alegerile prezidențiale americane, iar ziua alegerilor a ocupat locul doi. Datele arată că numărul de utilizatori activi zilnic pe aplicație a crescut.
Cu toate acestea, Similarweb a constatat că 115.000 de utilizatori americani și-au șters conturile de X miercuri, în timp ce rivalii precum Bluesky și Threads de la Meta au înregistrat o creștere a numărului de utilizatori.
Apropierea lui Musk de Trump a dus, de asemenea, la speculații că X ar putea fuziona cu platforma online a președintelui ales, Truth Social.
„Fie din întâmplare, fie intenționat, Musk a creat nu un nou Twitter, ci un nou Truth Social, cu excepția faptului că Trump nu este acționar majoritar”, a spus Bruce Daisley, fostul șef al operațiunilor X în Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
Cum l-a susținut Musk pe Trump?
Elon Musk a finanțat campania electorală a fostului președinte Donald Trump cu milioane de dolari, în contextul în care cel mai bogat om din lume a încercat să influențeze rezultatul alegerilor prezidențiale din SUA și, se pare, a și reușit. Musk a făcut mai multe donații în valoare de milioane de dolari în timpul celui de-al treilea trimestru al anului către America Pac, comitetul lui Trump de acțiune politică, oferind grupului un buget uriaș pentru a sprijini campania electorală a candidatului republican, scrie Financial Times.
Un PAC (Political Action Committee) în alegerile americane este un comitet de acțiune politică creat pentru a strânge și distribui fonduri în scopul susținerii sau opoziției față de candidați politici, legi sau inițiative.
Grupul a cheltuit peste 96 de milioane de dolari pentru promovarea lui Trump, potrivit organizației independente non-profit OpenSecrets, și aproximativ 10 milioane de dolari pentru a ajuta republicanii în cursele pentru Congres.
Musk, care a susținut democrații în alegerile anterioare, a descris scrutinul din 2024 drept ultima speranță pentru democrația americană și a afirmat că imigranții ilegali vor prelua controlul asupra țării dacă Harris câștigă. Musk l-a ridiculizat pe președintele Joe Biden și pe vicepreședinta Harris în fața celor peste 200 de milioane de urmăritori ai săi pe X, marcând o schimbare tot mai pronunțată către dreapta în comentariile sale publice din ultimii ani.
De altfel, Reuters a raportat la începutul lunii octombire că Musk a finanțat în secret America PAC timp de ani de zile, cu mult înainte de sprijinul său public pentru Trump.
Musk s-a arătat nemulțumit de administrația Biden-Harris, pe care o consideră împotriva afacerilor sale, chiar dacă averea sa netă s-a mărit de zece ori în perioada 2020 - 2024, ajungând la 246 de miliarde de dolari, potrivit Forbes.
Mai multe agenții federale investighează afacerile lui Musk, printre care anchete din partea Departamentului de Justiție și a Comisiei pentru Valori Mobiliare și Burse privind afirmațiile Tesla legate de sistemele de asistență pentru șoferi.