Northvolt se afundă în probleme: După planul de concedieri, producătorul suedez anunță demisia unui director important
Compania suedeză Northvolt a anunțat că șeful fabricii sale principale, prima gigafabrică din Europa pentru celule de baterii litiu-ion, demisionează, decizia fiind cu efect imediat
Decizia vine la scurt timp după ce compania a anunțat planuri de a reduce cu aproximativ 25% forța de muncă din Suedia, respectiv 1.600 de persoane, ca parte a unei acțiuni majore de reducere a costurilor. Majoritatea locurilor de muncă afectate se află în Skellefteå, la principala sa fabrică, pe care compania viza să o extindă. Proiectul este suspendat, a anunțat Northvolt.
Mark Duchesne, CEO al Northvolt Ett, va fi înlocuit temporar de Angéline J. Bilodeau, vicepreședinte al operațiunilor companiei în America de Nord, a declarat compania într-un comunicat, potrivit CNBC.
Poziția va fi ocupată până la sfârșitul anului, în timp ce compania caută un înlocuitor permanent pentru funcția de CEO al Northvolt Ett, a adăugat aceasta.
Cu sediul în Stockholm, Suedia, Northvolt produce baterii litiu-ion pentru industria mașinilor electrice. Aceasta are parteneriate cu mai mulți producători auto europeni majori, inclusiv Volkswagen și Volvo.
Marți, o subsidiară a Northvolt Ett a depus cerere de insolvență după decizia de a suspenda proiectul de extindere a fabricii din Skellefteå — o actualizare care subliniază dificultățile financiare în creștere ale grupului.
Anunțul reprezintă o lovitură pentru strategia industrială a Europei, care încearcă să-și mențină poziția de lider în domeniul auto. Comisia Europeană s-a grăbit să semneze acorduri cu țări terțe pentru a asigura materiile prime necesare pentru bateriile vehiculelor electrice. Northvolt este principalul producător de baterii din blocul european, concurând cu gigantii chinezi CATL și BYD, precum și cu vechii producători Panasonic și Samsung.
Însă brandurile auto se confruntă cu vânzări mai lente de mașini electrice, ceea ce reduce comenzile către Northvolt. BMW a anulat anterior comanda sa de 2 miliarde de euro de baterii pentru mașini electrice, declanșând criza la Northvolt. Între timp, Volkswagen este cel mai mare acționar al Northvolt și se confruntă cu propriile dificultăți financiare.
Separat, producătorul suedez de automobile Volvo Cars a anunțat miercuri că directorul general adjunct, Björn Annwall, va demisiona din funcție, ca parte a unei reorganizări de management. Reorganizarea la Volvo Cars vine la scurt timp după ce compania a renunțat la obiectivul pe termen scurt de a vinde doar vehicule electrice, invocând necesitatea de a fi „pragmatică și flexibilă” în fața condițiilor de piață în schimbare și a scăderii cererii.
Schimbări de strategie la Volvo
Producătorul auto suedez Volvo Cars a anunțat recent că renunță la obiectivul de a vinde exclusiv mașini electrice începând cu anul 2030, pe fondul schimbării condiţiilor de pe piaţă şi al reducerii cererii. Reprezentanții au transmis că noul obiectiv pentru 2030 este ca peste 90% dintre vânzările business-ului să fie constituite de mașini electrice și plug-in hybrid, iar în restul de 10% să intre și modele mild hybrid, scrie Reuters.
Compania a rămas ferm angajată până acum planurilor sale de a vinde doar mașini complet electrice până în 2030, chiar și în timp ce rivalii săi și-au redus ambițiile. Acum, însă, noua țintă înlocuieşte angajamentul din 2021 ca gama Volvo Cars să fie complet electrică până la sfârşitul deceniului.
Marii jucători din industria auto au observat o cerere în scădere pentru mașinile electrice, parțial din cauza lipsei de modele accesibile ca preț și dezvoltării lente a infrastructurii și punctelor de încărcare.
Îngrijorările șoferilor privind autonomia mașinilor electrice sunt printre motivele pentru care cumpărătorii au ales hibridele, care sunt adesea mai accesibile și mai convenabile. Volvo Cars, care este deținută în majoritate de Geely din China, a declarat că răspunde condițiilor de piață și cerințelor clienților în schimbare.
Volvo se așteaptă ca în 2025 mașinile „electrificate” să reprezinte între 50% și 60% (full-electrice+hibride). Obiectivul anterior era ca în 2025 mașinile full-electrice să reprezinte cel puțin 50% din vânzările totale.
Mai mult, compania a spus că aceste evoluţii arată că continuă să existe o nevoie de „politici guvernamentale mai puternice şi mai stabile” pentru a sprijini tranziţia de la combustibilii fosili.