Directorul Stellantis nu exclude închiderea unor uzine auto, deși spunea că ia măsuri pentru a evita să ajungă ca Volkswagen

G.C. Data publicării:
Stellantis
sursa: shutterstock.com/

Șeful producătorului auto Stellantis, Carlos Tavares, nu exclude închiderea unor fabrici în cadrul grupului său, în timp ce producătorii chinezi își intensifică anunțurile de deschidere de noi unități de producție în Europa.

„Închiderea granițelor pentru produsele chinezești este o capcană (…) Ei vor ocolind barierele investind în fabrici în Europa. Aceste fabrici vor fi finanțate parțial prin subvenții de stat în țările cu costuri reduse”, a explicat directorul general al Stellantis pentru cotidianul Les Echos duminică.

Comisia Europeană anunța la începutul lunii că propunerea de a impune taxe vamale de până la 45% pentru mașinile electrice importate din China a obținut suportul necesar din partea statelor membre pentru a intra în vigoare. Unii producători, cum ar fi BYD, au anunțat deja că deschid fabrici în Europa pentru a evita aceste suprataxe. 

„Nu putem exclude nimic. Dacă chinezii dețin o cotă de piață de 10% în Europa la sfârșitul ofensivei lor, înseamnă că vor produce 1,5 milioane de mașini. Asta reprezintă șapte uzine de asamblare. Producătorii europeni vor trebui fie să închidă, fie să transfere chinezilor”, a mai spus Carlos Tavares, potrivit Le Figaro.

„În ceea ce ne privește, nu există niciun motiv să acceptăm o deteriorare a performanțelor noastre în cazul în care chinezii fac progrese în Europa, chiar dacă vom menține pragul de rentabilitate (numărul de mașini necesare pentru a recupera costurile fixe) sub pragul de 50% din activitate”, a mai subliniat el.

În septembrie, Tavares spunea că Stellantis a luat deja măsuri și lucrează pentru a evita provocările cu care se confruntă rivalul Volkswagen. Cel mai mare constructor auto din Europa, Volkswagen, a anunțat că ia în considerare pentru prima dată în istoria sa închiderea unor fabrici în Germania.

O nouă echipă de conducere

Întâmpinând dificultăți în America de Nord și Europa, șeful Stellantis și-a revizuit echipa de conducere, înlocuind, printre alții, directorul financiar. Grupul auto a confirmat, de asemenea, că Carlos Tavares, în vârstă de 66 de ani, se va retrage la sfârșitul mandatului său, în ianuarie 2026.

Al patrulea cel mai mare producător auto din lume a anunțat că intenționează să numească noul director general până în al patrulea trimestru al anului 2025.

Tavares este recunoscut pentru transformarea Stellantis într-unul dintre cei mai profitabili producători auto din lume, conducând compania de la crearea sa prin fuziunea din 2021 între Fiat-Chrysler și Peugeot PSA, unde fusese președinte al consiliului de administrație din 2014. 

Între 2021 — când a fost format prin fuziunea dintre Fiat Chrysler și producătorul Peugeot PSA — și 2023, Stellantis și-a redus forța de muncă cu aproape 20.000 de angajați în Europa, majoritatea prin concedieri voluntare.