Încercând să-și refacă reputația, a ajuns să fie demis. De ce a plecat CEO-ul gigantului auto Stellantis
Directorul Stellantis, Carlos Tavares, a demisionat neaşteptat duminică, după înrăutăţirea previziunilor privind profitul şi a unei scăderi de aproximativ 40% a capitalizării bursiere în acest an. Decizia unanimă a Consiliului de Administrație de a-l demite pe Tavares a venit pe fondul unor diferențe profunde de opinie privind strategia de electrificare a companiei, dar și al unor tensiuni legate de concentrarea asupra restabilirii reputației sale, afectată de prăbușirea performanțelor financiare ale grupului.
Două surse Financial Times, care cunosc situația, au menționat că un punct de cotitură recent a fost reprezentat de insistența lui Tavares privind o strategie agresivă de trecere la vehicule electrice, menită să respecte reglementările stricte ale Uniunii Europene (UE) privind emisiile, în timp ce Consiliul prefera o abordare mai flexibilă, pentru a susține operațiunile fabricilor și marjele de profit. Demisia lui Tavares a fost acceptată duminică, la o ședință a Consiliului.
Plecarea sa bruscă lasă al patrulea cel mai mare producător auto din lume într-o situație dificilă, în care este nevoit să caute un nou CEO, în timp ce rivali precum Volkswagen și Ford se confruntă cu reguli stricte privind emisiile, închideri de fabrici și pierderi de locuri de muncă, pe fondul cererii slabe pentru vehicule electrice și al unei competiții tot mai acerbe din partea rivalilor chinezi.
„Criza de la Stellantis este un exemplu al lipsei de viziune a Europei pentru sectorul auto”, a declarat Enzo Peruffo, profesor de strategie de afaceri la Universitatea Luiss din Roma. „După impunerea unor obiective climatice ambițioase, lipsește o strategie industrială bine pusă la punct.”
Tavares a tulburat scena politică italiană prin abordarea sa conflictuală și amenințările de a închide fabrici dacă subvențiile pentru vehicule electrice nu vor fi crescute. În SUA, cea mai profitabilă piață a Stellantis, el a majorat prețurile pentru anumite branduri, lăsând dealerii cu stocuri nevândute, și a generat tensiuni în lanțul de aprovizionare.
În vârstă de 66 de ani, Tavares a condus Stellantis din 2021, când PSA din Franța și Fiat Chrysler Automobiles din Italia au fuzionat. Prin reduceri drastice de costuri, el a crescut inițial profitul companiei și a construit un bilanț solid, care a permis Stellantis să depășească anul trecut principalii săi competitori europeni cu profituri record.
Cu toate acestea, în ciuda succeselor inițiale și a unui avans pe segmentul mașinilor electrice, vânzările au scăzut în Europa și SUA, forțând grupul să emită un avertisment privind profitul în septembrie. Acțiunile Stellantis au scăzut cu 47% în acest an, înregistrând o scădere de aproape 10% luni.
După ce și-a înjumătățit prognoza privind marjele de profit în septembrie, Stellantis a anunțat că a început căutările pentru un succesor al lui Tavares, precizând că acesta va părăsi funcția la finalul mandatului său, la începutul lui 2026. Totuși, potrivit unor surse apropiate discuțiilor, tensiunile dintre Tavares și consiliu au crescut rapid în ultimele săptămâni, pe măsură ce acesta s-a implicat într-un conflict cu instituțiile publice, furnizorii și dealerii, în special în SUA, pentru a îmbunătăți situația financiară a grupului și a-și repara reputația.
Sursele susțin că Tavares a fost șocat de impactul rezultatelor financiare asupra reputației sale. Până atunci, portughezul avea un istoric remarcabil, salvând PSA de la faliment și realizând fuziunea care a adus 14 mărci sub umbrela Stellantis.
Într-un interviu acordat Financial Times în octombrie, Tavares și-a exprimat încrederea că situația financiară și-ar putea reveni până la sfârșitul anului. Stellantis a confirmat duminică că își va menține strategia financiară pentru 2024.
„Narațiunea este... există o limită în reducerea costurilor, bla, bla, bla, spuneți asta consumatorilor”, a declarat Tavares în octombrie. „Cred că astăzi, dacă nu facem consumatorii fericiți... dispărem.”
El s-a opus, de asemenea, apelurilor industriei de a relaxa reglementările europene privind reducerea emisiilor, avertizând că întârzierile în tranziția către mașini electrice vor duce, în cele din urmă, la costuri mai mari.
Măsurile de reducere a costurilor adoptate de el erau faimoase în interiorul companiei, criticii spunând că „tăia până la os”. La un moment dat, cheltuielile IT au fost reduse atât de mult încât s-a pierdut urma a mii de vehicule în Franța, potrivit unor persoane familiare cu situația. Într-un alt caz, unui furnizor i s-a spus că nu poate fi plătit deoarece persoana responsabilă cu procesarea plăților era în concediu de maternitate, iar compania nu angajase pe cineva care să o înlocuiască.
Grupul a anunțat că procesul de numire a unui nou CEO va fi finalizat până în prima jumătate a anului 2025.