Industria auto germană și-ar putea reveni în 2025, dar trebuie să treacă prin schimbări majore

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
fabrica bmw germania
sursa: profimediaimages.ro/

Industria auto germană a fost în criză anul trecut, pe fondul vânzărilor slabe înregistrate la capitolul vehicule electrice (EV) în Europa dar și a concurenței acerbe din China pe acest segment. Cu toate acestea, 2025 ar putea fi anul în care producătorii germani au șansa de a se redresa.

Criza din industria auto germană a menținut țara blocată în recesiune pentru încă un an. Starea actuală a celei mai importante economii europene este vizibilă pentru toată lumea, însă 2025 ar putea fi un moment oportun pentru relansare.

„Provocările din sectorul auto german sunt în strânsă legătură cu deciziile asumate de factorul politic. Tăierea subvențiilor pentru EV în decembrie 2023 de către guvernul cancelarului Olaf Scholz precum și infrastructura deficitară la nivelul stațiilor de încărcare au afectat grav vânzările. În plus, politicienii au trimis semnale contradictorii: într-un moment, vor mașini electrice, iar în următorul, promovează motoarele cu ardere internă, fapt ce a indus în eroare consumatorii. După lecțiile învățate anul trecut, 2025 ar putea fi decisiv pentru revigorarea industriei”, a explicat un purtător de cuvânt al Asociației Germane pentru Industria Auto (VDA).

Eșecul de a înțelege mobilitatea electrică și a deveni competitivi pe acest segment a împins producătorii germani să anunțe concedieri în masă. Această tendință ar putea fi stopată prin programe de reconversie profesională și adaptare pe nevoile pieței.

Germanii sunt conservatori în privința automobilelor

Directorii marilor companii auto germane au ignorat mult timp progresele înregistrate de China și alți competitori în zona de EV, ba chiar au subestimat. S-au bazat pe susținerea guvernului în proiectele de mare anvergură, iar când aceasta a dispărut, au intrat în colaps.

„Directorii auto din Germania au considerat că tradiția este suficientă pentru a-i plasa lideri în piață. Nu a fost așa. Când s-au trezit la realitate, erau puternic intrați în criză”, apreciază economistul Frank Schwope.

În timp ce producătorii auto germani excelează la construirea de mașini convenționale, rămân în urmă în ceea ce privește fabricarea de vehicule electrice, deoarece acestea necesită software și componente electronice specificie, mai degrabă decât piese mecanice, relatează Deutsche Welle.

Lipsa de flexibilitate în zona de management, dar și a unor programe elaborate de cercetare bazate pe schimb de experiență cu cei mai importanți constructori EV au stagnat tranziția electrică a Germaniei.

Concurența se diversifică

Progresele tehnologice uriașe ale Chinei au revoluționat industria auto, însă la orizont se întrevăd noi rivali care să concureze cu germanii pentru cota de piață globală.

„Nu este vorba doar de China. Pe termen mediu, vor apărea jucători mai puternici după modelul producătorilor chinezi. Multe companii își mută deja activitatea în India și formează societăți mixte", a declarat expertul Stefan Bratzel.

Dezvoltarea acumulatorilor ar putea reda forța industriei auto germane

Anul 2025 va fi decisiv pentru germani dacă vor să capitalizeze de pe urma producției de EV. Până acum, costurile mari de fabricație au sporit lipsa de interes a consumatorilor, care au avut la îndemână alternative mai ieftine și durabile.

Dezvoltarea tehnologiei care stă la baza realizării bateriilor pentru mașinile propulsate electric, la prețuri accesibile, va fi cheia succesului, dacă germanii sunt dispuși să se perfecționeze în această zonă.

Potrivit unui studiu realizat în Elveția, dacă tendința actuală a dezvoltării vehiculelor cu propulsie electrică va continua, atunci aproximativ 186.000 de locuri de muncă vor dispărea din Germania până în 2035.

În acest context, VDA a solicitat acțiuni rapide din partea factorului politic, care trebuie să includă mai puțină birocrație, mai multe acorduri comerciale, un sistem fiscal competitiv, precum și procese de aprobare simple și rapide.

„Următorii doi-trei ani vor fi o provocare majoră, care necesită abordarea simultană a mai multor probleme structurale. Germania trebuie să fie la fel de inovatoare, pe cât este de scumpă. Cred că 2025 va fi un an foarte greu pentru industria auto germană dar va fi decisiv pentru stabilirea direcției în viitor”, apreciază Bratzel.

Totuși, analiștii sunt optimiști. Vânzările lente de vehicule electrice din Germania și Europa vor căpăta un impuls semnificativ pe parcursul anului 2025, potrivit ultimelor estimări.