Acţiunile gigantului auto Stellantis scad după anunțul plecării directorului general. Compania vrea o restructurare profundă

G.C. Data publicării:
Stellantis
sursa: shutterstock.com/

Acțiunile listate la Milano ale Stellantis au scăzut cu aproximativ 1% vineri, după ce producătorul auto a confirmat retragerea CEO-ului Carlos Tavares în 2026 și a anunțat schimbări majore la nivelul conducerii. Acțiunile listate la Paris au scăzut, de asemenea, cu aproximativ 1% după anunț. Per total, în urma mișcării de vineri, acțiunile listate la Milano au scăzut cu 43% de la începutul anului, potrivit Reuters.

Stellantis a anunțat joi că CEO-ul Carlos Tavares se va retrage la sfârșitul contractului său, la începutul anului 2026, și a anunțat schimbări majore la nivelul conducerii, în condițiile în care se confruntă cu dificultăți în redresarea operațiunilor sale din America de Nord. Veniturile și vânzările diviziei franco-italiene, care era în mod tradițional motorul de profit, au scăzut, determinând compania să-și reducă prognoza privind profitul pentru 2024 și să semnaleze posibile reduceri ale dividendelor și ale răscumpărărilor de acțiuni anul viitor.

Al patrulea cel mai mare producător auto din lume a anunțat că intenționează să numească noul director general până în al patrulea trimestru al anului 2025, mai arată Reuters.

Tavares este recunoscut pentru transformarea Stellantis într-unul dintre cei mai profitabili producători auto din lume, conducând compania de la crearea sa prin fuziunea din 2021 între Fiat-Chrysler și Peugeot PSA, unde fusese președinte al consiliului de administrație din 2014. 

„După ce a ignorat preocupările investitorilor privind stocurile și reducerile din SUA pentru cea mai mare parte a ultimul an, compania a pierdut încrederea atunci când și-a redus prognoza la sfârșitul lui septembrie”, au declarat analiștii de la Bernstein. „Rearanjarea conducerii de astăzi se adaugă listei tot mai lungi de schimbări la nivel înalt (21 în ultimele 12 luni) și probabil că nu va calma nervii investitorilor”, au adăugat aceștia.

Stellantis se confruntă cu o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice, care câștigă cotă de piață în Europa. Gigantul urmărește o creștere accelerată a vânzărilor de modele electrice, având ca obiectiv ca 100% din vânzările de autoturisme din Europa să fie de vehicule electrice până în 2030, precum și 50% din autoturisme și camioanele din SUA. Compania plănuiește să lanseze 75 de modele electrice la nivel global în acest interval de timp.

În timp ce compania încearcă să-și ajusteze strategia și să-și îmbunătățească poziția financiară, Tavares s-a confruntat cu critici dure din partea sindicatului United Auto Workers, a dealerilor și a acționarilor. 

Sindicatul pregătește terenul pentru o grevă națională împotriva producătorului auto, acuzând că acesta nu a respectat angajamentele semnate în contractul încheiat anul trecut, după o grevă de șase săptămâni care a costat compania aproximativ 750 de milioane de euro.

După anunțul celui mai mare constructor auto din Europa, Volkswagen, că ia în considerare pentru prima dată în istoria sa închiderea unor fabrici în Germania, Stellantis a transmis că a luat deja măsuri și lucrează pentru a evita provocările cu care se confruntă rivalul său. 

„Am făcut multe lucruri nepopulare în ultimii ani pentru a evita pe cât posibil o situație similară cu cea a Volkswagen. Am fost criticați pentru asta, pentru că am luat decizii care nu au fost întotdeauna bine înțelese”, a spus Tavares, adăugând că strategia companiei este să vândă vehicule electrice la aceleași prețuri ca modelele tradiționale pe benzină. 

Între 2021 — când a fost format prin fuziunea dintre Fiat Chrysler și producătorul Peugeot PSA — și 2023, Stellantis și-a redus forța de muncă cu aproape 20.000 de angajați în Europa, majoritatea prin concedieri voluntare.