Volkswagen începe a treia rundă de negocieri salariale, în timp ce sindicatele amenință cu greve și proteste

G.C. Data publicării:
Volkswagen
sursa: shutterstock.com/

Conducerea și reprezentanții angajaților Volkswagen încep joi a treia rundă de negocieri salariale, având la dispoziție doar zece zile pentru a găsi o soluție înainte ca sindicatele să declanșeze greve la fabricile din Germania.  

Discuțiile vizează salariile a 120.000 dintre cei aproximativ 300.000 de angajați Volkswagen din Germania, care lucrează la șase fabrici aflate sub un contract colectiv de muncă separat de restul echipei.  

Volkswagen a cerut o reducere salarială de 10%, argumentând că este necesar să taie costurile și să crească profitul pentru a-și apăra cota de piață în fața concurenței din China și a scăderii cererii de mașini în Europa. Compania a amenințat, de asemenea, că va închide fabrici în Germania pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani.  

Problemele celui mai mare producător auto din Europa au alimentat anxietățile mai profunde legate de statutul Germaniei ca putere industrială, în contextul alegerilor anticipate din februarie, unde performanța economică a cancelarului Olaf Scholz va fi analizată cu atenție.  

Propunerea sindicatelor

Miercuri, sindicatele au propus renunțarea la bonusuri timp de doi ani și crearea unui fond pentru a finanța reducerea temporară a orelor de muncă în zonele mai puțin productive ale companiei. Aceste măsuri ar evita concedierile și ar economisi 1,5 miliarde de euro.

Fondul ar fi finanțat printr-o creștere salarială de 5,5%, pe care angajații ar depune-o ca act de solidaritate față de colegii din sectoarele companiei care se confruntă cu riscuri de pierdere a locurilor de muncă. Sindicatele nu au oferit detalii despre modul în care aceste economii ar fi generate.  

Totuși, propunerea este condiționată de excluderea închiderii fabricilor, ceea ce Volkswagen a refuzat să accepte.  

„Am deschis o cale pentru negocierile de astăzi... acum este rândul consiliului Volkswagen. Ne așteptăm să adopte aceeași abordare constructivă cu noi”, a declarat negociatorul sindicatului IG Metall, Thorsten Groeger, potrivit Reuters.

„O soluție înainte de Crăciun depinde de un mare pas înainte din partea celeilalte părți. Noi am făcut un mare pas, iar acum avem nevoie din partea lor”, a adăugat Groeger, criticând refuzul Volkswagen de a exclude închiderea fabricilor din strategia de business.  

Ultimatumul sindicatelor

Dacă managementul respinge propunerea, sindicatele - o forță puternică la Volkswagen, controlând jumătate din locurile din consiliul de supraveghere - vor cere o creștere salarială de 7% și garanția că nu se vor închide fabrici.  

Dacă cererile lor nu sunt îndeplinite, muncitorii vor intra în grevă începând cu 1 decembrie, în cadrul fabricilor Volkswagen din Germania, marcând primele greve la scară largă din 2018, când peste 50.000 de angajați au protestat pentru creșterea salariilor.  

Contextul industriei auto  

Negocierile au loc în Wolfsburg, unde Volkswagen își are sediul central. Datele interne consultate de Reuters arată că producătorul auto cheltuiește un procent mai mare pe costurile forței de muncă decât rivalii săi majori, ceea ce subliniază provocarea Volkswagen de a rămâne competitiv.  

Dar și alți producători auto se confruntă cu dificultăți. Ford a anunțat miercuri că va reduce aproximativ 14% din forța sa de muncă europeană.