Italia ia măsuri drastice împotriva utilizării trotinetelor electrice, dedicate în special utilizatorilor „neglijenți”
Italia ia măsuri drastice împotriva utilizării trotinetelor electrice și va impune persoanelor care le folosesc să poarte căști de protecție și să dețină asigurare, într-o încercare de a combate ceea ce Guvernul italian descrie drept un „comportament neglijent” care a transformat străzile într-o „junglă”.
Operatorii precum Lime, susținută de Uber, Bird din SUA și Dott, o companie franco-olandeză, sunt dezamăgiți și avertizează că noile condiții — care urmează să fie aprobate de parlamentul italian în zilele următoare — vor afecta serios cererea pe una dintre cele mai importante piețe europene, după ce Parisul a interzis trotinetele într-un referendum anul trecut, scrie Financial Times.
„Este sabotaj”, a declarat Andrea Giaretta, vicepreședinte pentru Europa de Vest la Dott, care operează 9.000 de trotinete în 20 de orașe și localități din Italia. „Aceste reguli nu sunt aplicabile. Se vor întoarce împotriva lor și vor face transportul mai puțin sustenabil.”
Giorgio Cappiello, responsabil pentru afaceri publice la Bird Italia, a catalogat noile reguli „complet ideologice” și a avertizat că acestea ar putea reduce cererea pentru cele 15.000 de trotinete ale companiei din Italia cu până la 70%, punând sub semnul întrebării viitorul acestor operațiuni.
„Ca în toate industriile, dacă cadrul de reglementare este ostil companiilor private, acestea pleacă”, a spus el.
Italia are aproximativ 55.000 de trotinete electrice disponibile pentru închiriere în orașe și localități, oferind, potrivit susținătorilor, o opțiune de transport accesibilă și ecologică. Vremea favorabilă și numărul mare de turiști au contribuit la creșterea rapidă a acestui sector.
Totuși, trotinetele au generat nemulțumiri locale, mai ales în centre turistice precum Roma, unde acestea sunt lăsate împrăștiate pe trotuare înguste, iar utilizatorii se strecoară prin traficul aglomerat.
Accidentele implicând trotinete electrice au crescut constant, cu 21 de persoane decedate anul trecut și 182 de pietoni răniți, comparativ cu doar 9 decese și 127 de pietoni răniți în 2021, potrivit agenției naționale de statistică, Istat.
Aproximativ jumătate dintre miile de accidente cu trotinete înregistrate anual implică utilizatori străini — în principal turiști și migranți care lucrează în livrări, conform Istat.
Ministrul transporturilor Matteo Salvini a promis să combată ceea ce a numit „jungla de pe străzi” creată de utilizarea trotinetelor electrice. El a declarat că noile reguli vor „pune capăt comportamentului neglijent”, având în vedere bunăstarea publică.
„Viețile și siguranța tuturor depind de asta”, a scris Salvini pe o rețea de socializare luni.
Conform noii legi, toți utilizatorii de trotinete electrice vor fi obligați să poarte căști de protecție — aliniindu-se astfel cerințelor impuse utilizatorilor de scutere Vespa încă din 2000.
Operatorii spun că această măsură va reduce utilizarea cu 25% până la 70%, din cauza dificultăților de a furniza căști, pe care aceștia le consideră oricum inutile, având în vedere că trotinetele electrice nu pot depăși 20 km/h.
„Pe o trotinetă nu poți atașa o cască — nu am ști unde s-o punem”, a spus Giaretta de la Dott, adăugând că majoritatea accidentelor „nu implică craniul, ci fața, picioarele, brațele și abdomenul”.
Enrico Stefàno, manager de politici publice la Lime — care operează 10.000 de trotinete în 12 orașe italiene — a declarat că Lime ar putea atașa căști trotinetelor, dar ar costa compania aproximativ 1 milion de euro.
Totuși, el a spus că utilizarea trotinetelor ar scădea probabil cu aproximativ 25%, deoarece căștile vor fi furate și deteriorate.
„Pe termen scurt, acest lucru se poate traduce prin mai puține curse”, a spus Stefàno. „Nu vrem să părăsim Italia, să ne retragem investițiile sau să concediem (angajați n.r.), dar este clar că această măsură are un impact.”
Italia va solicita, de asemenea, ca utilizatorii de trotinete electrice să dețină o asigurare pentru a acoperi daunele produse pietonilor și altor persoane rănite în accidente, ceea ce companiile de mobilitate partajată susțin că va fi mai costisitor decât acoperirea pe care o oferă în prezent utilizatorilor lor.
Andrea Giuricin, economist specializat în transporturi la Universitatea din Milano-Bicocca și consultant pentru acest sector, a declarat că operatorii vor continua să facă lobby pentru relaxarea noii legi, chiar și după adoptarea acesteia.
„Având în vedere că sunt jucători globali, vor continua să opereze în pierdere”, a spus Giuricin. „Nu vor închide mâine, dar vor încerca să schimbe legea.”