Criza gigantului auto Volkswagen se agravează, pe măsură ce angajații intră în grevă
Angajații din 9 fabrici Volkswagen (VW) din Germania au început luni greve de două ore, oprind liniile de asamblare. În timp ce sindicatele cer o majorare a salariilor, gigantul auto german intenționează să implementeze concedieri masive și să închidă fabrici.
La început, au fost doar câțiva angajați, dar apoi sute de muncitori de la fabrica din Hanovra, Germania, au început un protest, fluturând pancarte cu mesaje de tipul „Suntem gata de grevă!” și steagurile roșii ale sindicatului german, IG Metall. Angajații VW din Hanovra se alătură grevei care afectează aproape toate fabricile VW din țară.
Angajații sunt revoltați de decizia conducerii, inclusiv a CEO-ului Oliver Blume, de a închide mai multe fabrici din Germania și de a concedia mii de angajați. Această măsură este fără precedent în cei peste 87 de ani de istorie a producătorului auto și vine după ce, la începutul acestui an, VW a anulat un acord cu sindicatele privind securitatea locurilor de muncă, care excludea concedierile până în 2029.
În timp ce angajații de la fabrica VW din Osnabrück, Germania, au obținut un acord separat și nu participă la grevă, restul muncitorilor din țară încă speră la un nou contract colectiv de muncă.
Conducerea a propus reduceri salariale de până la 10% pentru a reduce costurile, pe fondul scăderii veniturilor. Cel mai mare producător auto din Europa vrea, de asemenea, să închidă trei fabrici, măsură ce ilustrează cererea slabă, în special pentru vehiculele sale electrice.
Sindicatul IG Metall a anunțat în weekend că grevele de avetisment vor începe luni, după ce compania a respins săptămâna trecută propunerile sindicatului pentru protejarea locurilor de muncă.
Grupul VW, care deține 10 mărci, inclusiv Audi, Porsche, Skoda și Seat, a declarat într-un comunicat că „respectă drepturile lucrătorilor” și mizează pe „dialog constructiv” pentru a ajunge la „o soluție de durată, sprijinită colectiv.” Compania a mai spus că a luat „măsuri pentru a garanta livrările urgente” în timpul grevei.
Negocierile urmează să fie reluate pe 9 decembrie, iar angajații care protestează în Hanovra spun că susțin apelurile sindicatului pentru „cea mai mare grevă pe care VW a văzut-o vreodată”, potrivit DW.
De ce este atât de importantă industria auto în Germania?
Grevele de la VW vin într-un moment în care industria auto germană, extrem de puternică, se confruntă cu o criză pe fondul scăderii cererii europene și a competiției dure din partea Chinei. Cu producătorul auto din Wolfsburg fiind cel mai mare angajator industrial din Germania, o criză la VW are repercusiuni la nivel național.
În 2023, aproape 780.000 de oameni erau angajați în industria auto germană, conform Asociației Germane a Industriei Auto, cu peste 465.000 de locuri de muncă în producția de piese și echipamente pentru cei mai mari producători, inclusiv VW, BMW și Mercedes.
Ponderea industriei în Produsul Intern Brut (PIB) al Germaniei este mai mare decât în orice altă țară europeană.
Între timp, încetinirea producției auto a afectat și alți producători. Mercedes, de exemplu, plănuiește să reducă costurile cu câteva miliarde de euro. Producătorul de anvelope Continental va concedia 7.150 de angajați la nivel mondial, iar Bosch plănuiește să reducă până la 5.550 de locuri de muncă.
Gigantul auto american Ford a anunțat, de asemenea, că va reduce forța de muncă din Germania cu 2.900 de angajați, în timp ce 14.000 de locuri de muncă sunt în pericol la furnizorul ZF și 4.700 la Schaeffler Group, un alt furnizor important al industriei auto.