Bookster afirmă că nu are nicio legătură cu plângerea împotriva editurilor și investigația derulată de Consiliul Concurenței
Bookster anunță joi, printr-un comunicat de presă, că nu are nicio legătură cu plângerea făcută editurilor și investigația derulată de Consiliul Concurenței pe piața de carte. Anunțul vine la o zi după ce autoritatea de concurență a sancționat șase companii active pe piața furnizării de carte, precum și Asociația Editorilor din România (AER), cu amenzi în valoare totală de 5,967 milioane lei pentru participarea la o înțelegere anticoncurențială.
Grupul OCTRA a cumpărat brandul Bookster în urmă cu patru ani, iar în prezent nu are nicio legătură cu Asociația Educație pentru Toți Copiii, cea care anterior deținea biblioteca și care a depus plângerea la Consiliul Concurenței.
„Nu avem astăzi nicio legătură cu Asociația Educație pentru Toți Copiii. Noi am cumpărat brandul acum aproximativ 4 ani. Drept urmare, nu avem nicio legătură cu plângerea împotriva editurilor și investigația derulată de Consiliul Concurenței”, a transmis Bookster joi.
„Astăzi Bookster oferă colaboratorilor și angajaților entităților care utilizează serviciile sale acces la cărțile oferite spre împrumut de bibliotecile cu care Bookster colaborează. Prin intermediul platformei sale online, Bookster permite bibliotecilor să-și împrumute cărțile angajaților din companiile colaboratoare, asigurând promovarea, livrarea și returul acestora. Bookster nu este o bibliotecă și nu este implicat în niciun fel în activitatea de împrumut de cărți, aceasta fiind desfășurată integral de bibliotecile cu care cooperăm. Bibliotecile sunt cele care stabilesc termenii și condițiile pentru împrumutul de cărți”, mai arată sursa citată.
Compania susține că platforma online doar conectează bibliotecile cu persoanele care doresc să acceseze opere literare.
„Similar platformelor dedicate altor bunuri și servicii, cum ar fi E-Bay, Amazon Marketplace etc., oferim bibliotecilor spațiul digital pentru a-și expune colecțiile de opere literare, într-un mod organizat și vizibil, ușor accesibil potențialilor cititori – similar unui catalog online.”
Ce spune Consiliul Concurenței
Consiliul Concurenţei a sancţionat șase companii active pe piața furnizării de carte, precum și Asociația Editorilor din România (AER), cu amenzi în valoare totală de 5,967 milioane lei (aproximativ 1,2 milioane euro) pentru participarea la o înțelegere anticoncurențială.
Cele șase companii și asociația și-au coordonat strategiile comerciale și au limitat comercializarea de carte către entitățile care gestionau biblioteca Bookster, în perioada 2017 – 2020, arată un comunicat de presă transmis miercuri de autoritatea de concurență.
Bookster achiziționa cărți de la edituri și librării, care apoi erau puse la dispoziția abonaților în baza unui abonament plătit de companiile angajatoare ale cititorilor.
Editurile și librăriile, sprijinite în demersurile lor de către AER, au considerat că activitățile desfășurate de Bookster nu se circumscriu unei biblioteci publice și că aceasta nu respecta regulile de pe piața furnizării de carte și nu plătește suficient pentru drepturile de autor.
Investigația a fost declanșată ca urmare plângerii înaintate de Asociația Educație pentru Toți Copiii, cea care deținea Bookster.
Reacția companilor amendate
Nemira Publishing House, amendată cu 324.636,37, consideră sancțiunea netemeinică și anunță că o va contesta în instanță.
Compania a transmis că "respinge ferm concluziile la care a ajuns Consiliul Concurenței și va apela la toate căile legale pentru a-și dovedi nevinovăția".
„Societatea noastră a colaborat cu Consiliul Concurenței pe parcursul întregii investigații, pe deplin și fără a avea nimic de ascuns. Considerăm că Nemira este nevinovată în raport de acuzațiile aduse de Consiliul Concurenței și suntem dezamăgiți că, în ciuda dovezilor și explicațiilor pe care le-am prezentat, concluzia Consiliului este de a aplica o astfel de amendă, prima de acest fel de când Nemira își desfășoară activitatea. Mai mult, această decizie vine într-o perioadă extrem de dificilă pentru întreaga industrie datorită inflației și falimentului unor distribuitori importanți de pe piață, și ne va îngreuna misiunea asumată de promovare a lecturii pe una dintre cele mai mici piețe de carte din Europa. În această situație, vom fi nevoiți să ne adresăm instanțelor de judecată pentru a ne demonstra nevinovăția", a declarat Ana Lotts-Nicolau, acționar al Nemira Publishing House, într-un punct de vedere trimis DigiEconomic.
Oficialii lanţului Cărtureşti, care au primit cea mai mare amendă din partea Consiliului Concurenţei, de 3,9 milioane de lei, au transmis că sunt profund revoltaţi şi indignaţi de decizie.
„Cărturești respinge fără rezerve concluziile și declarațiile publice fără substanță, temei legal și competență prin care Consiliului Concurenței susține pretinsa încălcare a regulilor în domeniul cultural. Justiția ne va da dreptate, însă, până atunci, efectele intervenției Consiliului Concurenței în spațiul cultural și educațional vor fi distructive.
Cărturești nu a inițiat nicio acțiune alături de Asociația Editorilor din România (AER), nu a avut cunoștință de natura lor și, în consecință, nici nu le-a susținut și nici nu a participat la nicio întâlnire legată de acțiunile privind un „model de business”.
Rolul de membru afiliat în organizația mai sus menționată era fără drept de vot și pur formal. În toate deciziile luate de Cărturești de-a lungul timpului, acesta a acționat autonom și independent, fără vreo aliniere cu o terță parte, respectând în permanență legea aplicabilă”, a transmis compania.
Curtea Veche Publishing, care a primit o amendă în valoare de peste 420.000 lei, a transmis că sancțiunea este „nemeritată și abuzivă și trădează o profundă neînțelegere a industriei de carte”.
Compania respinge decizia autorității de concurență și transmite că își rezervă dreptul de a contesta amenda în instanță. „Editura noastră nu a folosit niciodată practici concurențiale neloiale. Suntem pedepsiți pentru o faptă care nu a existat”, au transmis reprezentanții joi printr-un comunicat de presă.
„Nu am acționat spre distrugerea vreunui partener, ci am respectat dialogul transparent, onest și bazat pe bune practici cu toate zonele care țin de editarea și difuzarea de carte. Precizăm clar că ne arătăm surprinși că s-a luat în considerare o reclamație Bookster, ridicată la rang de adevăr absolut, punctul nostru de vedere nefiind luat în seamă”, mai arată Curtea Veche Publishing.