Statele Unite vor să-și protejeze industria auto. Adversarul? China
Principalul consilier pe teme economice al Casei Albe, Lael Brainard, a prezentat luni abordarea amplă a administrației Biden menită să protejeze sectorul auto american împotriva „acțiunilor comerciale incorecte” ale Chinei.
„Trebuie să implementăm măsuri de protecție acum, înainte ca un val de autoturisme subevaluate incorect să submineze capacitatea sectorului auto din SUA de a concura corect pe scena globală”, a declarat ea la un eveniment economic din Detroit, potrivit Reuters.
Luni, Departamentul de Comerț al SUA a propus interzicerea softurilor și componentelor chinezești în mașinile autonome și în cele cu conexiune la internet, din cauza îngrijorărilor legate de securitatea națională, o mișcare care ar exclude aproape toate mașinile chinezești de pe piața americană.
Departamentul propune ca interdicțiile privind software-ul să intre în vigoare în anul 2027, iar interdicția privind hardware-ul în 2030. Interdicțiile ar viza, printre altele, vehiculele cu anumite funcții bluetooth, wireless cu conexiuni prin satelit, precum și vehiculele autonome, care pot circula fără șofer.
Vezi și Statele Unite interzic tehnologia din China și Rusia în mașinile autonome și cu acces la internet
„Americanii ar trebui să conducă orice mașină își doresc – fie ea pe benzină, hibridă sau electrică. Dar, dacă aleg să conducă o mașină electrică, vrem să ne asigurăm că a fost fabricată în America, nu în China”, a adăugat Brainard.
Discursul lui Brainard vine în contextul în care viitorul industriei auto și presiunile venite din partea Chinei au devenit un subiect major în alegerile prezidențiale din 2024, cu candidatul republican Donald Trump sugerând că țara din Asia ar putea domina producția auto în următorii ani.
La începutul acestei luni, administrația Biden a impus creșteri de tarife pe importurile chinezești, inclusiv o taxă de 100% pe vehiculele electrice, pentru a proteja industriile strategice în fața practicilor industriale dirijate de stat ale Chinei.
De asemenea, Casa Albă vrea să se asigure că producătorii auto chinezi nu își vor construi fabrici în Mexic pentru a evita tarifele ridicate, așa cum fac în Europa.
„Vom lucra împreună cu partenerii noștri din Canada și Mexic pentru a aborda supracapacitatea Chinei în producția de vehicule electrice, având în vedere revizuirea acordului USMCA în 2026”, a spus Brainard, referindu-se la acordul comercial dintre SUA, Mexic și Canada.
Ea a declarat că oficialii americani poartă deja discuții cu oficialii mexicani și că aceștia împărtășesc preocupările SUA privind utilizarea Mexicului de către China ca platformă pentru a livra vehicule pe piața americană la prețuri artificial reduse.
Întrebată despre posibilitatea ca un producător auto chinez să construiască fabrici în SUA, Brainard a spus că acest lucru s-ar putea întâmpla „cu un set de măsuri de protecție pe care le implementăm acum, înainte de a ne confrunta cu aceste probleme”.