Producătorii chinezi ocolesc tarifele impuse de Bruxelles. Xpeng vrea să producă automobile electrice în Europa

G.C. Data publicării:
mașini
sursa: shutterstock.com/

Compania Xpeng caută o locație pentru a produce automobile electrice în Europa, alăturându-se altor producători auto chinezi care încearcă să atenueze impactul tarifelor suplimentare impuse de Comisia Europeană.

Xpeng, partenerul chinez al grupului german Volkswagen AG, este în faza preliminară a alegerii unei locații din Uniunea Europeană, parte a strategiei pe mai mulți ani care vizează producția la nivel local, a declarat directorul general He Xiaopeng, într-un interviu pentru Bloomberg.

Compania se așteaptă să dezvolte capacități de producție în zone cu cu „riscuri relativ reduse cu mâna de lucru”, a spus He, adăugând că Xpeng plănuiește, de asemenea, să înființeze un centru de date de mari dimensiuni în Europa, în condițiile în care o colecție eficientă de software devine crucială pentru capabilitățile de conducere ale automobilelor inteligente.

Planul companiei de a opera la nivel global nu va fi afectat de tarifele suplimentare, a subliniat He, deși a observat că „profiturile generate în unele țări europene vor fi diminuate după majorarea tarifelor”.

Prin stabilirea de capacități de producție în Europa, Xpeng se alătură unui număr din ce în ce mai mare de constructori chinezi de automobile electrice, precum BYD Co., Chery Automobile Co. și Zeekr, care încearcă să ocolească noile tarife impuse de Comisia Europeană. Concret, companiile chineze caută să producă în regiune pentru a diminua impactul deciziei Uniunii Europene de a majora tarifele pentru automobilele electrice importate din China, până la 36,3%.

În prima jumătate a acestui an, Xpeng a livrat aproximativ 50.000 de vehicule, aproximativ o cincime din vânzările realizate de grupul BYD Co. într-o singură lună. Deși perspectivele livrărilor pentru trimestrul actual au depășit estimările analiștilor, veniturile prognozate au fost mult sub așteptări, conform ultimului raport trimestrial.

Un punct pozitiv pentru Xpeng este parteneriatul său cu Volkswagen. Sute de angajați ai constructorului auto german lucrează acum la sediul din Guangzhou, iar managerii celor două companii se întâlnesc cel puțin o dată pe săptămână. Cu ajutorul Volkswagen, Xpeng a reușit să își îmbunătățească marja operațională până la 14% în al doilea trimestru al acestui an, de la minus 3,9% în urmă cu un an.

Săptămâna trecută, Comisia Europeană a anunțat variantele definitive de tarife vamale pe care le propune pentru automobilele electrice produse în China, ceea ce ar putea impulsiona creșterea vânzărilor în întreaga regiune. Planul trebuie aprobat de majoritatea celor 27 de state membre ale UE înainte de 31 octombrie, iar dacă va trece, noile tarife vor rămâne în vigoare pentru următorii cinci ani.  

Exporturile de mașini electrice Tesla fabricate în China către UE au scăzut la cel mai mic nivel din al treilea trimestru al anului 2022. Într-un raport separat, Camera de Comerț a Chinei a declarat că exporturile chineze de vehicule electrice către UE au scăzut cu 30% de la an la an în iunie și cu 14,6% în prima jumătate a anului 2024, comparativ cu 2023. Se crede că acest declin este legat de tarifele suplimentare provizorii impuse de UE.

China s-a opus ferm acestei decizii și și-a exprimat îngrijorarea, argumentând că nu există suficiente dovezi care să ateste că importurile chineze de mașini electrice au cauzat „prejudicii materiale substanțiale” producătorilor auto din UE.