Producătorii auto europeni sunt cei mai afectați de greva angajaților din porturile americane, spun analiștii

G.C. Data publicării:
greva porturi sua
sursa: shutterstock.com/

Producătorii europeni de automobile sunt cei mai afectați de greva docherilor din porturile de pe Coasta de Est și de pe coasta Golfului SUA, întrucât se bazează foarte mult pe acele locații. Prelungirea grevei ar putea avea un impact „devastator” asupra întregului sector, susțin analiști citați de Reuters.

Mii de muncitori din cele mai mari 14 porturi americane au intrat în grevă marți, după ce sindicatele nu au reușit să încheie un acord privind condițiile contractuale asigurate de angajatori. Este prima grevă portuară de pe Coasta de Est a Statelor Unite din 1977. 

Un grup care reprezintă marii producători auto a solicitat Casei Albe să intervină pentru a soluționa problema.

„O grevă prelungită va fi devastatoare pentru lanțul de aprovizionare din industria auto și va genera consecințe economice și de securitate națională în toată țara - afectând comunitățile auto și consumatorii”, a declarat John Bozzella, CEO al Alianței pentru Inovația în Industria Auto.

El a subliniat că porturile afectate de grevă au gestionat anul trecut 34% din comerțul cu vehicule și piese auto al SUA, în valoare de 135,7 miliarde de dolari.

„Dacă (greva) durează săptămâni, va fi o tragedie”, a spus Steve Hughes, CEO al HCS International, care consiliază sectorul auto în probleme legate de transport.

Deși producătorii auto ar putea supraviețui o vreme fără livrări de vehicule, o penurie de piese ar fi cu siguranță dăunătoare, a spus Hughes.

„Dacă te uiți la o mașină GM, vei găsi tot felul de piese europene și asiatice în aceste mașini”, a adăugat el.

Asociația Producătorilor de Echipamente pentru Automobile, un grup comercial pentru furnizorii auto, a cerut, de asemenea, președintelui Joe Biden să oblige ambele părți să revină la masa negocierilor.

O penurie de piese ar putea determina producătorii auto să reducă producția de vehicule, deși analiștii au spus că unii ar putea primi această situație în mod favorabil. Stellantis, de exemplu, are stocuri foarte mari de mașini.

Vezi și Greva angajaților din porturile americane „paralizează” comerțul. Care este impactul asupra consumatorilor din SUA

Stellantis a declarat că ia măsuri pentru a reduce impactul potențial al grevei asupra producției de vehicule, fără a oferi detalii.

Analistul Barclays, Dan Levy, a spus că 70% din importurile de piese auto în SUA vin prin porturile afectate, deși companiile probabil și-au construit unele stocuri, întrucât sindicatul amenința de ceva timp cu greva.

Dacă producătorii de automobile sunt forțați să aducă piese cu avionul, acest lucru ar putea crește costurile.

Producătorii auto europeni, care folosesc porturile aflate în grevă, ar fi cei mai afectați, a spus Levy într-o notă de cercetare.

„Producătorii auto europeni se bazează puternic pe Baltimore pentru importuri și pe porturile din sud-est (Charleston, de exemplu) pentru exporturi, deoarece cea mai mare parte a producției lor din SUA este în această regiune”, a adăugat el.

BMW și Volkswagen au declarat că monitorizează situația îndeaproape și lucrează pentru a minimiza orice impact, în timp ce Volvo Cars a spus că elaborează planuri de urgență, dar nu a experimentat încă un impact vizibil. 

Importurile europene au reprezentat până la jumătate din vânzările producătorilor auto germani în SUA în ultimii ani, iar Volvo Car este și mai dependentă, a spus Levy. Cu toate acestea, cu stocuri mai mari decât de obicei, companiile ar putea fi pregătite, iar impactul grevei ar putea fi limitat, cu excepția cazului unei greve prelungite, a adăugat el.

Producătorul de camioane Volvo a declarat că a stocat piese și a analizat rute alternative de transport pentru a minimiza impactul și nu se așteaptă la vreun efect pe termen scurt.

Producătorii de automobile din Detroit ar putea beneficia de fapt, modest, deoarece stocurile reduse din industrie ar putea limita presiunea asupra prețurilor, a spus Levy. Companiile, inclusiv General Motors și Ford, sunt probabil cele mai afectate de importul de piese, deoarece majoritatea importurilor lor de vehicule vin cu camioane și feroviare din Canada și Mexic, a spus el.

„Monitorizăm cu atenție situația și avem planuri de urgență în vigoare”, a declarat GM într-un comunicat. „Vom continua să lucrăm pentru a atenua orice impact semnificativ asupra operațiunilor noastre și vom face ajustări după cum este necesar.”

Ford a spus, de asemenea, că monitorizează situația.

În schimb, producătorii de automobile din Asia ar fi mai puțin afectați, a spus Levy.

Toyota și-a mărit stocul de vehicule în ultimele săptămâni pentru a câștiga timp și a urmărit îndeaproape negocierile, a declarat Jack Hollis, vicepreședinte executiv Toyota North America.

Mazda a spus că porturile din Baltimore și Jacksonville, Florida, sunt importante pentru producătorul auto japonez, dar că stocurile sale de vehicule sunt suficiente pentru a satisface cererea pe termen scurt. Honda a declarat că este afectată de grevă, fără a oferi detalii, în timp ce Nissan a implementat măsuri pentru a atenua întârzierile, dar a refuzat să ofere detalii. Hyundai monitorizează îndeaproape negocierile și lucrează la planuri alternative pentru a asigura livrarea vehiculelor.