Mega Image a propus Consiliului Concurenței o serie de angajamente pentru a primi acordul de prelua Profi. Ce își asumă compania
Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize și subsidiara sa din România, Mega Image, au transmis Consiliului Concurenței un set de angajamente pentru a primi acordul autorității de a finaliza preluarea rețelei de magazine Profi în România.
În luna august, Consiliul Concurenţei a anunțat că are o serie de îngrijorări privind tranzacţia în valoare de 1,3 miliarde euro. Potrivit autorității, operațiunea poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare. De asemenea, preluarea rețelei Profi de către grupul olandezo-belgian ar mai putea genera „efecte negative asupra activităţii unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare şi, pe de altă parte, consolidarea poziţiei Mega Image pe piaţa de achiziţii”.
Contactat de DigiEconomic atunci, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a spus că preluarea Profi de către Mega Image este o operațiune mult mai complicată și amplă decât cele pe care le gestionează Consiliul Concurenței în mod normal și că insituția va analiza mai atent impactul asupra furnizorilor.
Angajamentele propuse miercuri vizează, astfel, implementarea unor proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.
„Este pentru prima dată când impunem condiții referitoare la listare/delistare având în vedere amploarea tranzacției și intrarea în vigoare a Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81. De aceea, este foarte important ca toate companiile care furnizează produse celor două rețele de magazine să ne trimită observațiile referitoare la angajamentele propuse de Mega Image. Vom analiza cu atenție toate observațiile primite și vom evalua angajamentele propuse în scopul asigurării unui mediu concurențial echitabil pentru toate părțile implicate” a declarat Chirițoiu, într-un comunicat de presă.
Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăzute termene clare de delistare și obligația notificării furnizorilor, arată sursa citată.
În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate, și se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.
„Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției și se actualizează după primul an”, specifică Consiliul Concurenței.