Honda și Nissan negociază o fuziune. Când vor finaliza discuțiile?
Constructorii auto japonezi Honda şi Nissan ar urma să anunţe luni demararea negocierilor pentru înfiinţarea unei companii de tip holding şi îşi propun să ajungă la un acord până în luna iunie 2025.
Fuziunea ar crea al treilea cel mai mare grup auto din lume, după Toyota și Volkswagen, într-un context în care producătorii tradiționali de mașini se confruntă cu provocări tot mai mari din partea Tesla și a rivalilor chinezi.
Honda, al doilea cel mai mare producător auto din Japonia după Toyota, are o capitalizare de piață de peste 40 de miliarde de dolari, în timp ce Nissan, al treilea pe piață, este evaluat la aproximativ 10 miliarde de dolari.
Producătorii auto japonezi vor susține o conferință de presă comună după ședințele consiliilor de administrație de luni, la care se așteaptă să participe și partenerul Nissan, Mitsubishi Motors, a declarat o sursă din apropierea discuţiilor pentru Reuters.
Honda și Nissan intenționează să finalizeze acordul până în iunie 2025 și să înființeze compania în august 2026, când acțiunile acesteia vor fi listate la bursă. Honda și Nissan vor fi delistate. Honda va numi majoritatea membrilor consiliului de administrație al companiei de tip holding, inclusiv liderul acesteia, a adăugat sursa.
Fuziunea celor două branduri emblematice japoneze ar reprezenta cea mai mare restructurare din industria auto globală de la fuziunea Fiat Chrysler Automobiles cu PSA în 2021, care a creat Stellantis printr-o tranzacție de 52 de miliarde de dolari.
Includerea Mitsubishi Motors ar duce vânzările globale ale grupului japonez la peste 8 milioane de mașini, depășind actualul al treilea grup, Hyundai și Kia din Coreea de Sud.
Luna trecută, Nissan a anunțat un plan de reducere a 9.000 de locuri de muncă și a 20% din capacitatea globală de producție, după ce vânzările sale au scăzut pe piețele cheie din China și SUA. Honda a raportat, de asemenea, rezultate financiare mai slabe decât se aștepta, din cauza scăderii vânzărilor în China.
La fel ca alți producători auto străini, Honda și Nissan au pierdut cotă de piață în China, cea mai mare piață auto din lume, pe fondul ascensiunii BYD și a altor mărci locale care produc mașini electrice și hibride dotate cu software inovator.
Producătorul auto francez Renault, cel mai mare acționar al Nissan, este deschis în principiu la un acord și va analiza toate implicațiile unei fuziuni.
Provocări din partea SUA
Analiștii atrag atenția că o eventuală fuziune s-ar confrunta cu un control sporit din partea Statelor Unite.
Președintele ales Donald Trump a promis că va adopta o linie dură cu privire la mașinile din import și a amenințat inclusiv cu impunerea de taxe vamale suplimentare de 25% la vehiculele importate din Canada și Mexic. Honda și Nissan produc mașini în Mexic, pe care le exportă în SUA.
În aceste condiții, experții se așteaptă ca viitorul președinte american să ceară concesii din partea Honda și Nissan pentru a aproba o eventuală fuziune.
După ce veștile privind fuziunea dintre cele două companii au apărut în presă, acțiunile Nissan au crescut cu aproape 24% la Bursa din Tokyo, în vreme ce cele ale Honda au pierdut 3% din valoare. În același timp, acțiunile Mitsubishi au câștigat aproape 20%.