Honda și Nissan negociază o fuziune. Ar deveni al treilea cel mai mare producător auto din lume
Honda și Nissan discută despre o posibilă fuziune. O astfel de măsură ar reuni doi giganți ai industria auto japoneze, care se confruntă însă cu probleme în ultima perioada, pe măsură ce sectorul este remodelat de Tesla și rivalii chinezi.
Honda Motor şi Nissan Motor au început negocierile pentru a-și uni resursele și pentru a concura mai bine cu producătorii mai mari de vehicule electrice la nivel global, potrivit Nikkei. Companiile vor să coopereze mai mult în zona de tehnologie și să creeze un rival mai puternic pentru Toyota.
Sursele citate de publicația niponă arată că ei doi constructori negociază o posibilă fuziune. Există însă și posibilitatea formării unui holding, spun sursele citate de CNN, care arată că și Mitsubishi ia parte la discuțiile preliminare, companie la care Nissan deține 24% din acțiuni.
Reuters notează că viitoarea companie formată din fuziunea Honda şi Nissan ar avea o valoare de 54 de miliarde de dolari și o producție anuală de 7,4 milioane de vehicule, devenind al treilea grup auto din lume în funcție de vânzări, după Toyota și Volkswagen.
Cei doi constructori auto au încheiat în martie un parteneriat strategic pentru a coopera la dezvoltarea vehiculelor electrice, dar problemele financiare și stategice tot mai mari ale Nissan din ultimele luni subliniat nevoia unei cooperări mai strânse cu rivalul Honda.
Nissan a anunțat luna trecută un plan de tăiere a costurilor de 2,6 miliarde de dolari, care include reducerea numărului de salariați cu 9.000 de persoane și a capacității de producție de la nivel global cu 20%. Asta după ce scăderea vânzărilor din China și Statele Unite au dus la scăderea profitului cu 85% în cel dea-l doilea trimestru.
Analiștii spun că înțelegerea pare să vizeze salvarea Nissan, dar nici Honda nu se simte prea bine. Un analist al Itochu Research Institute arată că fluxul de numerar al Honda urmează să se deterioreze anul viitor, iar vehiculele sale electrice nu au avut prea mare succes.
Honda, care e de aproximativ cinci ori mai mare decât Nissan, a anunțat că intenționează să vândă numai vehicule cu emisii zero pe piețele majore până în 2040. Dar prețurile mari ale mașinilor electrice, infrastructura de încărcare deficitară și concurența în creștere au dus la scăderea cererii pentru vehiculele electrice în Statele Unite și Europa.
În plus, ambele companii, la fel ca mulți alți producători auto occidentali, au probleme pe piața chineză, cea mai mare din lume, care altădată era unul dintre principalele motoare de creștere. Asta după ce consumatorii chinezi s-au reorientat către mărcile autohtone, care au devenit mai atractive pe piața internă. În plus, guvernul chinez a oferit stimulente substanțiale contructorilor auto locali pentru a accelera adoptarea vehiculelor electrice și hibrid plug-in.
Deși ambele companii au în ofertă vehicule electrice și hibrid plug-in, în special Nissan care a fost un pionier al vehiculelor electrice, mărcile chineze, precum BYD, le-au eclipsat. Producătorii chinezi oferă mașini puternic tehnologizate, practic smartphone-uri pe roți, la prețuri mult mai mici.
Mai mult, războiul prețurilor declanșat de Tesla și BYD a intensificat presiunea asupra producătorilor auto care pierd bani de pe urma vehiculelor de generația următoare.
Acest lucru a determinat o serie de companii, precum Honda și Nissan, să caute modalități de a reduce costurile și de a accelera dezvoltarea vehiculelor, iar fuziunile sunt un pas în această direcție.
Dar, analiștii atrag atenția că orice fuziune s-ar confrunta cu un control sporit din partea Statelor Unite.
Președintele ales Donald Trump a promis că va adopta o linie dură cu privire la mașinile din import și a amenințat inclusiv cu impunerea de taxe vamale suplimentare de 25% la vehiculele importate din Canada și Mexic. Iar atât Honda, cât și Nissan produc mașini în Mexic, pe care le exportă în SUA.
În aceste condiții, experții se așteaptă ca viitorul președinte american să ceară concesii din partea Honda și Nissan pentru a aproba o eventuală fuziune.
După ce veștile privind fuziunea dintre cele două companii au apărut în preză, acțiunile Nissan au crescut cu aproape 24% la Bursa din Tokyo, în vreme ce cele ale Honda au pierdut 3% din valoare. În același timp, acțiunile Mitsubishi au câștigat aproape 20%.