Criza Volkswagen: Compania nu are încă un plan de viitor, însă se concentrează pe costurile forței de muncă
Volkswagen nu a prezentat încă un plan pentru a transforma brandul său principal și pentru a-l face mai competitiv, a declarat șeful consiliului de muncă al grupului într-un comunicat adresat angajaților, adăugând că managementul este concentrat exclusiv pe costurile cu forța de muncă.
Comentariile făcute de Daniela Cavallo vin în contextul în care cel mai mare producător auto din Europa și sindicatul său puternic se află într-un conflict privind posibilele închideri de fabrici și reduceri de locuri de muncă în Germania, ca parte a eforturilor grupului de a reduce costurile. A doua rundă de negocieri este programată pentru 30 octombrie, ziua în care Volkswagen va publica rezultatele financiare pentru al treilea trimestru.
„Consiliul de Administrație nu a prezentat încă un plan coerent despre cum intenționează să conducă strategic Volkswagen în viitor, cu produsele, procesele și planurile corecte”, a spus Cavallo în comunicatul consultat de Reuters. „În schimb, continuă să se concentreze exclusiv pe probleme precum costurile forței de muncă și costurile fabricilor.”
Declarația reflectă temerile crescânde în rândul muncitorilor legate de posibile reduceri de personal, un lucru pe care Volkswagen nu îl exclude, deoarece se confruntă cu dificultăți în adaptarea operațiunilor sale din Europa la cererea redusă și la o piață în scădere.
Muncitorii vor organiza întâlniri la mai multe dintre fabricile Volkswagen din Germania, inclusiv la sediul central al producătorului auto din Wolfsburg, pe 28 octombrie, pentru a informa personalul despre situația actuală, a spus Cavallo.
Compania anulează acordul privind garantarea locurilor de muncă
Recent, gigantul auto a respins solicitările sindicatului de majorare a salariilor pentru angajaţii din Germania, după ce prima rundă de negocieri s-a încheiat fără succes. Angajații amenință cu greve, iar liderii sindicali au avertizat compania că face o „greșeală istorică”, referindu-se la politica de concedieri și planul de închidere a unor fabrici.
Tensiunile la gigantul auto sunt palpabile, pe fondul intenției companiei de a închide uzine, o premieră în Germania. Puternicul sindicat IG Metall a promis că va lupta împotriva acestui plan, potrivit Reuters.
IG Metall negociază, de asemenea, noi contracte de muncă pentru cei 130.000 de angajați ai Volkswagen din Germania, după ce grupul a anulat în această lună un acord de securitate a locurilor de muncă aflat în vigoare încă din anii 1990.
Reprezentanții muncitorilor au promis să lupte împotriva concedierilor, blamând conducerea și sprijinul guvernului, aflat în scădere, pentru problemele Volkswagen.
Directorul de Resurse Umane al mărcii Volkswagen a declarat că divizia trebuie să reducă costurile pentru a rămâne competitivă. „Acest lucru va necesita o contribuție din partea angajaților”, a spus Arne Meiswinkel.
IG Metall a amenințat cu greve începând cu 1 decembrie și insistă asupra unei creșteri salariale de 7%. „Închiderile unor fabrici și concedierile în masă rămân pe masă”, a declarat Thorsten Groeger, negociatorul principal al IG Metall cu Volkswagen. Nu a fost stabilită o dată pentru următoarea rundă de negocieri.
Costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Germania dezavantajează compania în comparație cu rivalii europeni, dar și cu cei chinezi, care țintesc o parte semnificativă a pieței vehiculelor electrice din regiune, motivează Volkswagen.
Vezi și Cum au ajuns giganţii auto germani să pară învechiţi în faţa rivalilor din SUA sau China
„Rămânem în urmă”
„Competiția internațională amenință să ne depășească”, a spus Meiswinkel. „Trebuie să colaborăm pentru a ne restructura compania. Situația este serioasă.”
Discuțiile dintre conducere și sindicate vin într-un moment în care întreaga industrie germană se luptă cu costuri ridicate, lipsa de forță de muncă și concurența în creștere, ceea ce determină giganți din industrie, inclusiv BASF și Thyssenkrupp, să ia în considerare reducerea operațiunilor.
Alți producători auto germani resimt și ei presiunea, Mercedes-Benz și BMW reducându-și prognozele de profit în ultimele săptămâni din cauza cererii slabe din China.
Blocajul de la Volkswagen a îngrijorat Guvernul de coaliție al Germaniei, care încearcă să stimuleze creșterea economică. Vezi și Criza Volkswagen: Guvernul german analizează modalități de a sprijini producătorul auto
Ministrul Economiei, Robert Habeck, a declarat că dorește să ajute Volkswagen să treacă prin perioada de reduceri de costuri, însă fără a recurge la închiderea de unități.
Stephan Weil, premierul landului Saxonia Inferioară, al doilea cel mai mare acționar al Volkswagen, a criticat orice perspectivă de închidere a fabricilor și a cerut părților interesate să găsească soluții „mai inteligente”. În același timp, el a solicitat un sprijin mai mare pentru mașinile electrice, după ce Berlinul a eliminat subvențiile anul trecut.
Groeger de la IG Metall a recunoscut că Volkswagen se confruntă cu provocări majore, dar a spus că succesul din ultimele decenii s-a bazat pe rezolvarea problemelor alături cu angajații, nu pe confruntare. „Să dai notificări de concediere și apoi să te minunezi de dezastru: acesta este un tabu flagrant – și o greșeală istorică. În plus, te-ar putea costa foarte mult."