Birocrație întârziată: În plin război în Marea Roșie, Uniunea pune taxe verzi pe transportul maritim

Adam Gheorghe Data publicării:
uniunea europeana cargo
sursa: gettyimages.com/

Uniunea Europeană a decis să includă industria maritimă în Sistemul de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS), încercând astfel să răspundă la provocările climatice actuale. În același timp, navele care merg cu mărfuri înspre și dinspre Europa au costuri de transport triple, din cauza atacurilor din Marea Roșie.

Încă din anul 2019, companiile maritime raportează anual emisiile de gaze cu efect de seră pentru navele aflate în responsabilitatea lor. Această obligație a fost introdusă prin Regulamentul (UE) nr. 757/2015 privind monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim și de modificarea Directivei 2009/16/CE.

Începând cu 2024, sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene se aplică pentru navele cu un tonaj brut de 5.000 de tone sau mai mult.

Potrivit precizărilor reprezentanților Ernst&Young România, aceasta se referă la emisiile de gaze cu efect de seră produse în timpul transportului comercial de mărfuri sau pasageri care sosesc, pleacă sau se află în porturile din jurisdicția unui stat membru.

Din 1 ianuarie 2025, aceste obligații se vor extinde și la navele offshore cu un tonaj brut de peste 400 de tone.

Pe lângă obligațiile de raportare, companiile maritime vor trebui să achiziționeze și apoi să restituie primele certificate ETS până la 30 septembrie 2025, pentru emisiile raportate în 2024, în conformitate cu modificările aduse de Directiva (UE) 959/2023 la Directiva 87/2003/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii.

Ponderea emisiilor care trebuie acoperite de certificate va crește gradual în fiecare an, după cum urmează:

- 2025: 40% din emisiile raportate pentru 2024;

- 2026: 70% din emisiile raportate pentru 2025;

- 2027: 100% din emisiile raportate pentru 2026 și pentru fiecare an ulterior.

Pentru a putea achiziționa certificate ETS, operatorii maritimi vor trebui să deschidă un cont de tranzacționare sau un cont de depozit în registrul Uniunii. Aceleași reguli aplicabile altor sectoare cuprinse în legislația EU ETS vor fi valabile și în cazul licitației, transferului și anulării certificatelor.

În calitate de membru al Uniunii Europene, România va trebui să se adapteze la aceste schimbări ale Directivei 87/2003 și să le implementeze în legislația națională, colaborând cu industria de transport maritim pentru a asigura o tranziție eficientă la acest nou sistem.

În același timp, atacurile Houthi asupra navelor comerciale care încearcă să intre în Marea Roșie au implicații economice severe asupra transportului maritim internațional. Pe fondul haosului care domnește în regiune, costurile de transport au crescut cu peste 300%. Companiile iau în calcul ocolirea Africii pe la capul Bunei Speranțe pentru a nu întrerupe lanțul de aprovizionare.