Costurile de transport la nivel global s-au mărit cu peste 300% pe măsură ce criza din Marea Roșie s-a agravat

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
lant aprovizionare transport maritim
sursa: gettyimages.com/

Atacurile Houthi asupra navelor comerciale care încearcă să intre în Marea Roșie au implicații economice severe asupra transportului maritim internațional. Pe fondul haosului care domnește în regiune, costurile de transport au crescut cu peste 300%. Companiile iau în calcul ocolirea Africii pe la capul Bunei Speranțe pentru a nu întrerupe lanțul de aprovizionare.

La doar câteva ore după ce Statele Unite ale Americii și Marea Britanie au atacat preventiv Yemenul, pentru a descuraja rebelii Houthi, Iranul a confiscat un petrolier în largul coastei Omanului. După acest incident, prețul petrolului dar și al mărfurilor a continuat să crească în ultima săptămână.

Indicele de marfă SCFI, care măsoară costul transportului, a atins 3.101 dolari per container de la 2.871 dolari, potrivit datelor Sky News.

Mai multe companii importante și-au exprimat nemulțumirea pentru că se confruntă cu daune din cauza întreruperii lanțului de aprovizionare.

IKEA, de exemplu, a recunoscut că unele produse ar putea să nu mai fie disponibile, în timp ce Tesla a dezvăluit vineri că va întrerupe producția la fabrica sa din Germania pentru două săptămâni din cauza lipsei de piese.

Problemele sunt departe de a fi terminate pentru transportatorii navali

Cum incertitudinea trecerii în siguranță prin strâmtoarea Bab el-Mandeb planează asupra vaselor comerciale, companiile au luat decizia de a înconjura Africa pe la capul Bunei Speranțe, pentru a nu întrerupe lanțul de aprovizionare.

Această decizie adaugă costuri suplimentare la transport și livrările vor dura cu până la zece zile mai mult față de ruta normală prin canalul Suez.

înconjurul africii
sursa: captură ecran Sky News

„Experții noștri estimează că tarifele actuale de marfă pe ruta Europa au atins apogeul, deoarece reflectă deja costurile suplimentare ale ocolirii. Chiar dacă toate companiile de transport maritim care vin în Europa aleg să ocolească Capul Bunei Speranțe, nu cred că această divagare va cauza un decalaj semnificativ între cerere și ofertă”, a declarat Rosalie Chen, analist la Third Bridge.

Seceta cauzată de fenomenul El Nino îngreunează transportul maritim la trecerea dintre oceanele Pacific și Atlantic

Canalul Panama traversează Istmul Panama și este o rută cheie pentru comerțul maritim internațional de peste 100 de ani, conectând aproape 2.000 de porturi din 170 de țări.

De la începutul anului 2023, traficul prin canal a încetinit din cauza unei secete prelungite care a diminuat cantitatea de apă disponibilă folosită pentru umplerea ecluzelor canalului, care necesită 101.000 de metri cubi de apă pentru umplere. Apa este extrasă din lacurile din apropiere.

Timpul de așteptare pentru navele care sosesc la canal a crescut de la câteva ore la câteva săptămâni. Autoritățile panameze au implementat suprataxe pentru companiile de transport maritim tranzitează cu mărfuri prin canal, potrivit Bloomberg.

Deși costurile de transport au crescut considerabil, ele rămân sub maximele înregistrate în martie 2021, când nava container Ever Given a blocat Canalul Suez pentru o săptămână.