Statele membre UE vor scutirea industriei auto de amenzile pe noxe aplicate din 2025. România se alătură coaliției
Limitele mai dure din 2025 fac parte din planurile oficialilor de la Bruxelles privind interzicerea automobilelor cu motoare termice până în 2035. Măsurile dorite însă afectează puternic industria auto europeană, care este nepregătită în acest moment pentru schimbări radicale.
România, Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Slovacia şi Austria s-au aliat în sprijinul producătorilor europeni de autovehicule. Amenzile stabilite pentru anul 2025 în cazul nerespectării emisiilor de CO2 sunt o problemă majoră, care vor stopa investițiile necesare inovării sectorului.
„Astfel de amenzi ar limita sever capacitatea industriei de a reinvesti în inovare şi dezvoltare, afectând prin urmare competitivitatea Europei pe plan global. Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile a scos în evidenţă aceste temeri, şi sprijinim necesitatea unor măsuri urgente adecvate şi a unor mijloace financiare adaptate la nivelul UE, inclusiv un pachet de măsuri pe termen scurt, pentru a facilita tranziţia justă care să nu submineze competitivitatea Europei.
Industria auto europeană este acum într-un punct critic, se confruntă cu dificultăţi semnificative legate de producţie, forţa de muncă și concurenţă globală. Sectorul necesită acţiuni urgente şi coordonate la nivelul UE. Următorul ciclu legislativ de cinci ani prezintă oportunitatea unei mai bune alinieri a politicii industriale cu obiectivele mai ample ale UE de decarbonizare şi competitivitate", susține alianța celor șapte.
Coaliția statelor membre UE cere o reevaluare a standardelor privind emisiile CO2 pentru noile autoturisme şi camionete din spațiul comunitar, deoarece reglementările actuale pun în pericol investiţiile în cercetarea şi dezvoltarea tehnologiei ecologice din sectorul auto.
Limitele impuse diminuează competitivitatea europenilor
În prezent limita de emisii la nivelul întregii flote a UE este de 116 grame CO2/km, măsurată pe baza aşa-numitei procedură de testare WLTP, dar urmează să scadă până la 94 g CO2/km în 2025.
Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare CO2 gram/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, companiile auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro.
Producătorii auto europeni se confruntă cu dificultăţi semnificative deoarece cererea pentru vehicule electrice (EV) dezamăgeşte iar costurile cresc, în plus pe lângă normele mai dure privind emisiile de dioxid de carbon. Totodată, companiile auto au cerut schimbarea legislaţiei pentru evitarea amenzilor din 2025, într-un moment în care producătorii auto din China îşi majorează vânzările în regiune.