De la mașini la avioane: cum se pregătesc producătorii globali pentru tarifele promise de Donald Trump
Pentru producătorii din întreaga lume, revenirea lui Donald Trump la Casa Albă înseamnă, în esență, un singur lucru: război tarifar. Trump a amenințat deja cu tarife de 60% pentru importurile din China și taxe generale de 10-20% pentru toți partenerii comerciali ai SUA, inclusiv Uniunea Europeană (UE).
„Dacă voi fi președinte, voi pune o taxă de 100, 200, 2.000%” pe mașinile din Mexic, a avertizat el luna trecută, descriind tarifele drept „cel mai frumos cuvânt din dicționar”.
Primul mandat al lui Trump, din 2016, a folosit tarifele drept instrument principal pentru a obține înțelegeri mai bune cu partenerii comerciali ai SUA. „Cred că ne putem aștepta la câteva mișcări destul de rapide în privința tarifelor”, a spus Andy Leyland, director general al SC Insights, o firmă de consultanță în lanțul de aprovizionare pentru baterii, potrivit Financial Times.
Industria auto
Industria este convinsă că mașinile vor fi ținta tarifelor lui Trump, cu schimbări majore în lanțurile de aprovizionare și în planurile de investiții. Dacă Trump va continua demersul de creștere a tarifelor, companiile probabil vor crește producția în SUA. În iulie, Tesla a anunțat că va spori producția locală după ce Elon Musk, directorul executiv și susținător al lui Trump, a întrerupt planurile de a construi o gigafabrică în Mexic.
Alte companii, care nu au capacitate suficientă în fabricile americane, vor încerca fie să absoarbă tarifele suplimentare, fie să transfere costurile către consumatori prin creșterea prețurilor. Oxford Economics estimează că sectorul auto va fi cel mai afectat dintre industriile din SUA, cu o potențială creștere a prețurilor de 3,7% dacă vor fi impuse noi tarife.
Incertitudinea din SUA vine în contextul în care producătorii auto se confruntă deja cu scăderea profitului din cauza costurilor crescute pentru dezvoltarea vehiculelor electrice și a concurenței din partea producătorilor chinezi. „Industria este sub o presiune financiară masivă, dar cel mai mare punct de presiune va fi probabil asupra brandurilor germane, deoarece acestea exportă destul de mult”, a spus un fost executiv al unui grup auto european.
Mexic, care este acum principalul partener comercial al SUA, cu exporturi auto în creștere cu 13% către SUA, reprezintă principala țintă a lui Trump, care a spus că țara „nu va mai vinde o singură mașină în Statele Unite”. Majoritatea producătorilor mondiali de mașini, de la Ford, Volkswagen la Toyota, au o prezență masivă a operațiunilor de producție în Mexic.
Honda din Japonia a declarat că tarifele americane aplicate Mexicului ar afecta exporturile a aproximativ 160.000 de vehicule. Vicepreședintele executiv, Shinji Aoyama, a adăugat că grupul „va trebui să ia în considerare mutarea producției în altă parte” dacă vor fi impuse tarife.
Mutarea ar afecta și producătorii americani, în special General Motors și Stellantis, deoarece camioanele pe care le produc în Mexic se vând în volume mai mari și costă mai mult decât produsele Ford, potrivit analistului Barclays, Dan Levy. El a spus că ar fi dificil să impună tarife pe bunurile produse în Mexic fără a perturba industria auto din SUA. „Dacă mandatul [lui Trump] își propune să reducă inflația, impunerea de tarife nu ajută cu nimic”, a adăugat el.
Industria aerospațială
Orice tarif semnificativ ar putea afecta lanțul de aprovizionare al industriei aerospațiale, care nu s-a recuperat încă complet după impactul pandemiei de coronavirus. Tarifele pe noile aeronave s-ar putea traduce și în costuri mai mari pentru companiile aeriene și, în cele din urmă, prețuri mai mari la biletele de avion pentru pasageri.
Războaiele comerciale ar putea afecta Boeing mai mult decât pe rivalul său Airbus, dat fiind că grupul american are o producție limitată în străinătate, spun analiștii.
„Boeing are activități cu valoare adăugată foarte limitată în afara SUA, așa că războaiele comerciale ar avea un impact major asupra cererii”, a declarat Nick Cunningham, analist la Agency Partners. Totuși, având în vedere că atât Boeing, cât și Airbus întâmpină dificultăți în a onora comenzile existente, „impactul tarifelor este discutabil”, a adăugat Cunningham.
Un director al unei companii aeriene americane a minimalizat, de asemenea, impactul tarifelor asupra comenzilor noi de aeronave. Acesta a spus că un avion comandat acum nu ar fi livrat și plătit decât la începutul anilor 2030, iar deciziile pe termen lung nu pot fi influențate de ciclurile politice.
Indiferent de situație, Robert Stallard, analist la Vertical Research Partners, a transmis într-o notă că tarifele pe noile aeronave „vor însemna, foarte probabil, prețuri mai mari la biletele de avion”.
Airbus produce aeronave A320neo și A220 la fabrica sa din Mobile, Alabama, dar orice avion sau componente importate în SUA ar putea fi afectate. Guillaume Faury, CEO-ul Airbus, a declarat săptămâna trecută că noile tarife vor fi transferate clienților, similar cu ceea ce s-a întâmplat în 2020, atunci când administrația Trump a impus taxe în cadrul unei dispute comerciale de lungă durată cu Europa privind subvențiile pentru avioane.
Industria siderurgică și chimică
Președinția lui Trump va aduce mai multă incertitudine în industria oțelului într-un moment în care tensiunile comerciale au crescut la nivel global din cauza fluxului de exporturi ieftine din China. Cel mai mare producător de oțel din lume este așteptat să exporte peste 100 de milioane de tone de oțel în acest an, mai mult decât în orice an din 2016 încoace.
„Exporturile ar putea crește rapid înainte ca Trump să impună noi tarife anul viitor”, au spus analiștii de la ANZ Bank, ceea ce ar duce la un nou val de exporturi din China.
Țările din întreaga lume au crescut tarifele împotriva oțelului chinez, încercând să-și protejeze industriile interne de valul de exporturi din partea celui mai mare producător mondial.
În Europa, producătorii de oțel au atras atenția că, în ciuda tarifelor existente, prețurile pentru unele produse din oțel chinezesc sunt încă competitive față de cele produse în regiune.
ArcelorMittal, al doilea cel mai mare producător de oțel din lume, a cerut joi măsuri comerciale mai puternice pentru a limita exporturile din China. „Creșterea nivelului importurilor în Europa este o problemă și sunt necesare urgent măsuri comerciale mai puternice pentru a o aborda”, a spus Aditya Mittal, CEO-ul ArcelorMittal.
În timpul primului său mandat, Trump a impus tarife de 25% pe importurile de oțel și de 10% pe aluminiul din majoritatea țărilor, inclusiv UE, în 2018. Sub Biden, SUA și UE au convenit suspendarea tarifelor în 2021, cu SUA implementând în schimb un sistem de cote. Deși acest acord a fost prelungit până în 2025, producătorii de oțel din blocul european ar putea fi afectați dacă Trump ar alege o creștere generală a tarifelor pentru importurile de oțel.
Mittal a spus joi, într-o scrisoare internă adresată angajaților, că firma „face lobby activ pentru măsuri comerciale urgente pentru a combate creșterea importurilor de oțel”. Trump, a adăugat, a fost „neclintit în sprijinul pentru industria de oțel internă, și acest lucru a fost foarte clar și în timpul primului său mandat”. „Sper că noua Comisie Europeană va fi la fel de angajată”, a adăugat Mittal.
Produsele chimice din UE sunt, de asemenea, susceptibile de a fi printre cele mai afectate în cazul în care SUA impun tarife, potrivit Morningstar DBRS.
În industria chimică, companiile produc adesea bunuri aproape de clienți pentru a reduce costurile de transport ale unor materiale care pot fi periculoase sau instabile. De exemplu, BASF din Germania, cea mai mare companie chimică din lume, produce „majoritatea” vânzărilor sale din SUA direct în SUA.
Cu toate acestea, SUA a fost principala destinație de export pentru UE, cel mai mare exportator de produse chimice din lume, fiind totodată unul dintre cei mai mari cumpărători ai industriei chineze.
Într-o scrisoare deschisă adresată lui Trump, Societatea Producătorilor și Afiliaților din Industria Chimică din SUA și-a exprimat aprecierea pentru planurile sale de a stimula producția internă.