Cum a devenit Norvegia un pionier în domeniul vehiculelor electrice

G.C. Data publicării: Data actualizării:
vanzare masini electrice
sursa: gettyimages.com/

Norvegia își propune ca toate mașinile vândute să fie electrice până la sfârșitul acestui an, cu un deceniu înaintea Uniunii Europene – din care nu face parte. Țara nordică a devenit un model pentru tranziția către vehicule electrice, oferind lecții valoroase pentru restul statelor europene.

Anul trecut, statisticile oficiale au arătat că aproape 9 din 10 mașini vândute erau electrice.  

În 2023 – cel mai recent an pentru care există date disponibile – rata globală de adopție a vehiculelor electrice a fost de doar 18%, conform Agenției Internaționale pentru Energie. Însă această țară nordică a făcut un angajament în lupta împotriva schimbărilor climatice, sprijinit de politici guvernamentale puternice, infrastructură solidă și un public deschis la schimbare.  

Care e secretul

Bogăția Norvegiei și dimensiunea redusă a populației au jucat, cu siguranță, un rol în succesul în sector. Țara are o populație de 5,5 milioane de locuitori și este una dintre cele mai bogate națiuni din lume, datorită rezervelor considerabile de petrol – cele mai mari din Europa, după Rusia. Totuși, acești factori nu explică pe deplin progresul realizat.  

Robbie Andrew, om de știință senior la CICERO, Centrul pentru Cercetări Internaționale în Domeniul Climei, cu sediul în Oslo, consideră că angajamentul stabilit de Norvegia, încă din anii '90, față de dezvoltarea vehiculelor electrice interne a fost un factor critic.  

„În anii 1990, Norvegia a făcut eforturi pentru a crea o companie care să producă vehicule electrice”, a declarat Andrew pentru DW, subliniind faptul că absența unui lobby puternic al industriei auto interne a facilitat aceste inițiative.  

Deși primele încercări de producție a unor vehicule electrice au avut un succes comercial limitat – doar câteva mii de vehicule fiind vândute – acestea au crescut gradul de conștientizare publică și acceptarea mobilității electrice. De asemenea, a deschis calea pentru adoptarea pe scară largă a mașinilor electrice produse de companii globale precum Tesla și Volkswagen.  

Scutiri de taxe și facilități

Politicile de stat favorabile au contribuit, fără îndoială, la tranziția lină către vehicule electrice. Norvegia nu a aplicat TVA sau taxe de import pentru vehicule electrice, care pot reprezenta între o treime și aproape jumătate din costul unei mașini noi.  

Vehiculele electrice au fost, de asemenea, scutite de taxe pe drumuri cu plată și de taxe pentru parcare. În plus, acestea puteau folosi benzile dedicate autobuzelor în interiorul și în jurul capitalei, Oslo.  

După ce aproape au atins obiectivul pentru 2025, autoritățile au redus recent unele dintre aceste stimulente. TVA se aplică acum parțial vehiculelor electrice mari și de lux care costă peste 500.000 de coroane (44.200 de dolari, 42.500 de euro). Cu toate acestea, șoferii cu venituri reduse beneficiază în continuare de multe facilități, iar prețurile vehiculelor electrice sunt în scădere.  

Bjorne Grimsrud, directorul centrului de cercetare în transporturi TOI din Oslo, consideră că stimulentele guvernamentale au fost „foarte costisitoare”, dar accesibile, având în vedere bogăția țării și dorința de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2050.  

„Guvernul obișnuia să colecteze anual 75 de miliarde de coroane din taxe și tarife auto, dar această sumă s-a înjumătățit”, a declarat Grimsrud pentru DW.  

Comparativ cu alte țări...

Alte țări, inclusiv Germania, au fost acuzate că renunță la obiectivele de combatere a efectelor schimbărilor climatice prin reducerea subvențiilor pentru vehiculele electrice înainte de a atinge țintele propuse. Luni, autoritatea federală de transport KBA a dezvăluit că, în 2024, în Germania – cea mai mare piață auto din Europa – au fost înmatriculate cu 27,4% mai puține vehicule electrice.  

Aceste decizii vor trebui discutate din nou dacă Germania, un producător major de vehicule electrice, vrea să-și atingă obiectivul de a avea 15 milioane de vehicule electrice pe drumuri până în 2030.  

Un alt avantaj - încărcare acasă

Un alt avantaj pentru Norvegia este rețeaua electrică – una dintre cele mai ecologice și mai robuste din lume. 

„În timp ce accesul la puncte de încărcare poate fi o provocare în alte părți ale Europei, majoritatea norvegienilor își pot încărca vehiculele electrice acasă (în loc de stațiile publice de încărcare n.r.)”, a declarat Grimsrud.  

Un studiu realizat în 2022 de Asociația Norvegiană pentru Vehicule Electrice a constatat că aproximativ trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice locuiesc la casă, ceea ce a făcut mai ușoară instalarea de puncte de încărcare. Un raport al firmei de consultanță londoneză LCP a descoperit că 82% dintre vehiculele electrice din Norvegia sunt încărcate acasă, deși această cifră este mai mică în zonele urbane.  

„Disponibilitatea pe scară largă a punctelor de încărcare de tip Nivel 1 în Norvegia probabil a avut un impact mult mai mare”, a declarat Lance Noel, lider de produs la Centrul pentru Energie Durabilă din San Diego, pentru DW. Nivelul 1 de încărcare se referă la stațiile de încărcare cu putere mai mică utilizate la domiciliu, companii și școli.  

Noel a menționat că alte țări ar trebui să „gândească modalități mai ieftine și mai vizibile de a integra vehiculele electrice în societate”, în loc să prioritizeze infrastructura publică de încărcare rapidă, cunoscută sub denumirea de Nivel 2 și 3.  

Atenție, vine Trump!

Pe măsură ce așteaptă revenirea lui Donald Trump la Casa Albă, mulți americani sunt preocupați de faptul că noul președinte va renunța la politicile administrației Biden care promovează adopția vehiculelor electrice, inspirându-se într-o anumită măsură din realizările Norvegiei.  

Republicanul a promis să elimine creditele fiscale federale de până la 7.500 de dolari (7.230 de euro) pentru achiziția de vehicule electrice, precum și să introducă noi tarife pentru producătorii auto străini, ceea ce ar putea duce la creșterea prețurilor. De asemenea, mai multe state americane plănuiesc să reducă propriile stimulente pentru vehicule electrice. Acest lucru are loc în pofida unei prognoze de la Cox Automotive care indică faptul că adopția vehiculelor electrice în SUA ar fi atins doar 8% anul trecut.  

În ultimele luni, vânzările de mașini electrice din SUA au înregistrat o încetinire, pe fondul preocupărilor legate de accesibilitate și a lipsei infrastructurii de încărcare. Săptămâna trecută, Tesla a raportat primul său declin al vânzărilor din ultimul deceniu.  

Observând modul în care politicile privind mașinile electrice sunt susceptibile să facă „un pas înapoi” sub Trump, Noel, care a cercetat anterior adopția vehiculelor electrice în țările nordice, a spus că nu este o surpriză faptul că țările care investesc cel mai mult în proiecte privind mobilitatea electrică obțin cele mai mari beneficii.