AEI: Pentru a câștiga încrederea americanilor, UE riscă să crească importurile de gaze mai scumpe
Oprirea tranzitului de gaze prin Ucraina creează riscuri de securitate energetică pentru Uniunea Europeană și o posibilă escaladare a prețului, în lipsa obținerii altor surse de gaze, transmite duminică Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI).
Până la victoria lui Donald Trump, discuția asupra tranzitului de gaze în Ucraina era una simplă: actualul acord de tranzit al gazelor rusești nu se va prelungi, dar moleculele de gaz rusesc vor tranzita Ucraina, urmare a unui contract de transport ce se va semna cu Azerbaijan și a swapului cu gaze azere – gaze rusești. Ucraina nu a confirmat această înțelegere, iar menținerea acestei incertitudini a fost una din cauzele care a determinat creșterea prețului gazelor pe bursa din Olanda cu 21% în ultimele 3 luni.
„După ce victoria lui Donald Trump a fost clară, Uniunea Europeană a arătat că a luat în considerare opțiuni pentru a-l domoli pe Donald Trump la întoarcerea sa la Casa Albă, care se pregătește să impună taxe vamale dure. Trump a avertizat că UE va trebui să plătească un `preț mai mare` pentru că nu cumpără suficiente exporturi americane. În acest sens, UE ar putea importa mai multe GNL din SUA pentru a reduce deficitul comercial care îl îngrijorează pe Trump”, arată AEI.
Astfel, aceste gaze suplimentare care ar putea să ajungă în Uniunea Europeană din SUA sunt cele care pot să înlocuiască gazele care nu mai vor veni din Rusia, via Ucraina, iar poziția celei din urmă de a se opune prelungirii contractului de tranzit poate să fie folosită de UE pentru a îmbunătății relațiile cu SUA. „Posibila sacrificare a Ucrainei de UE vine pe culoarul în care se presupune că oricum SUA nu o va mai sprijini după ce Donald Trump va ajunge la Casa Albă”, explică Chisăliță.
Care sunt consecințele
Această situație va determina creșterea dependenței UE de furnizarea gazelor dintr-o singură țară, la un nivel care nu a mai existat niciodată în Europa, aproximativ de 60%, mai spune Chisăliță. Dependența de gazul rusesc a UE a fost la un nivel de 40%.
„Trebuie să înțelegem contextul în care vine această mișcare. Excesul de GNL care se profilează în această iarnă arată că producătorii de GNL din SUA se confruntă cu riscuri financiare semnificative, aceștia riscând să vândă GNL la prețuri prea mici pentru a-și asigura rentabilitatea economică a investițiilor lor. Prețurile gazelor naturale pe piața americană au scăzut în ultimele zile, marcând prima dată în istorie după se s-a dat startul sezonului de încălzire că prețurile gazelor scad în SUA. În fapt niveluri atât de mici ale prețului spot pe Henry Hub nu a mai existat din anul 1993.
Creșterea cererii de gaze naturale lichefiate (GNL) în principalele regiuni importatoare din Asia și Europa nu a fost suficientă pentru a declanșa o creștere a prețurilor spot, care continuă să se mențină relativ constante. (...) Cu toate acestea, prețurile nu au reușit până acum să atingă creșterea sezonieră obișnuită, deoarece cererea rămâne relativ redusă și oferta este în exces, în special din Statele Unite”, mai arată sursa citată.
O iarnă mai rece decât de obicei poate epuiza stocurile din Europa, dar chiar și în acest scenariu este puțin probabil ca Europa să fie nevoită să solicite GNL suplimentar până în februarie 2025. Asta, doar în condițiile în care alimentarea cu gaze a UE prin Ucraina se menține. În acest context, sacrificarea Ucrainei, care a lungit nejustificat de mult semnarea contractului de tranzit gaze cu Azerbaidjanul, probabil pentru obținerea unor avantaje militare din partea UE, reprezintă un important semnal pentru noua administrație americană de creștere a exporturilor de gaze și chiar de salvare a unor producători de GNL din SUA - totul pentru a l convinge pe viitorul președinte al SUA să nu crească taxele pentru Europa.
„Importurile de gaze din SUA vor veni cu prețuri mai mari față de gazele importate din Federația Rusă, dar probabil va salva prăbușirea unor industrii din UE care și-ar reduce exporturile de produse în SUA, dacă s-ar impune taxe mai mari pentru produsele din UE. Aceleași importuri au posibilitatea de a diminua tendințele de creștere a prețurilor pe piața de gaze”, conchide președintele AEI.
Tarifele lui Trump
Președintele ales al Statelor Unite a promis, în campania electorală, taxe vamale de 10% pentru toate importurile și de până la 60% pentru mărfurile originare din China. Deși calendarul acestor măsuri este incert, economiștii au încercat să prevadă care vor fi consecințele economice.
Analiștii Allianz Research au expus două scenarii:
Primul are în vedere un „război comercial limitat”, în care SUA majorează tarifele de la 13% la 25% pentru importurile care nu sunt critice din China și la 5% pentru celelalte țări. Astfel, exporturile globale ar scădea cu o sumă cumulată de 135 de miliarde de dolari în 2025 și 2026. Din această sumă, 35 de miliarde de dolari ar reprezenta exporturile chineze, iar pentru Europa pierderile comerciale s-ar ridica la 33 de miliarde de dolari, echivalentul a 0,1 puncte procentuale din creșterea anuală a PIB-ului.
Al doilea scenariu: „război comercial deplin”, presupune un tarif universal de 10% și unul de 60% pentru China. Experții Allianz estimează că exporturile globale s-ar diminua cu 510 miliarde de dolari: 125,3 de miliarde de dolari ar fi pierderea Chinei și 124,8 miliarde de dolari cea a Europei.
Cu toate acestea, experții spun că pierderea din exporturile directe a Europei este de așteptat să fie mai mare decât cea a Chinei, deoarece Beijingul ar putea oferi stimulente fiscale semnificative care să compenseze o mare parte din această lovitură. În Europa însă, guvernele au mai puțin spațiu fiscal.
Vezi și China se pregătește pentru un posibil război comercial cu Donald Trump. Care este planul
Produsele farmaceutice, mașinile și echipamentele, autovehiculele, echipamentele de transport și metalele sunt cele mai expuse riscului de a fi taxate suplimentar. Analiza Allianz arată că industria farmaceutică este deosebit de expusă, în special în Irlanda, Elveția, Belgia, Danemarca și Marea Britanie.
De asemenea, sectorul mașinilor și echipamentelor din Marea Britanie, Germania și Italia depinde într-o bună măsură de exporturile către SUA, precum și industria auto și a echipamentelor de transport din Germania, Marea Britanie, Franța și Italia. Totodată, sectorul metalelor din Regatul Unit și Elveția au înregistrează exporturi substanțiale în SUA.
Vezi și Tarifele lui Trump: Ar trebui Uniunea Europeană să se teamă de un posibil război comercial cu SUA?