Uniunea Europeană urmează să decidă nivelul tarifar pentru mașinile electrice importate din China
Statele membre ale Uniunii Europene (UE) urmează să voteze vineri dacă vor impune tarife de până la 45% pentru vehiculele electrice din China, o decizie care ar putea intensifica tensiunile cu Beijingul.
Votul vine pe fondul unei investigaţii declanșate de Comisia Europeană, care a demonstrat subvenţionarea incorectă de către China a industriei sale mașini electrice, iar impunerea tarifelor este necesară pentru ca producătorii auto europeni să nu fie dezavantajaţi. China este al doilea mare partener comercial al Europei, comerţul între cele două părţi fiind anul trecut de 739 miliarde de euro, relatează Bloomberg.
Beijingul a criticat strategia europeană, catalogând-o drept protecționism, și a amenințat cu impunerea de tarife asupra produselor din UE precum lactatele, coniacul, carnea de porc și automobilele.
Acțiunile producătorilor chinezi de vehicule electrice au crescut în ultimele săptămâni, datorită stimulentelor economice din China și cifrelor puternice de livrare din septembrie, XPeng și Li Auto înregistrând o creștere cu peste 30% în ultimele două săptămâni la Hong Kong. Cu toate acestea, acțiunile lor au scăzut pe parcursul anului, din cauza preocupărilor legate de tarifele iminente și de creșterea concurenței, arată Bloomberg.
Uniunea Europeană, formată din 27 de membri, a fost divizată în privința acestei măsuri. Germania a cerut UE să renunțe la planul de tarifare, ministrul Economiei, Robert Habeck, avertizând că decizia ar putea duce la un război comercial. Președintele francez Emmanuel Macron și-a reafirmat miercuri sprijinul pentru tarife, afirmând că nivelul subvențiilor chineze este „insuportabil”.
Comisia Europeană poate impune noile taxe pentru următorii cinci ani, cu excepția cazului în care 15 state membre, care reprezintă 65% din populația blocului, votează împotriva acestora.
Dacă tarifele vor fi implementate, producătorii chinezi de vehicule electrice vor trebui să decidă dacă le vor adopta sau vor crește prețurile, într-un moment în care cererea internă în scădere le afectează deja marjele de profit. Perspectiva tarifelor i-a determinat pe unii producători auto chinezi să ia în considerare investiții în fabrici din Europa.
Totuși, analistul Daiwa Securities, Kevin Lau, a declarat că majorările tarifelor din Europa vor avea un „impact minor” asupra producătorilor chinezi, deoarece continentul reprezintă doar o mică parte din vânzările lor totale. Europa a contribuit cu între 1% și 3% din vânzările producătorilor BYD, Zhejiang Geely Holding Group și SAIC Motor în primele patru luni ale acestui an, estimează el.
UE și China vor continua negocierile pentru a găsi o alternativă la tarife, în ciuda votului care urmează. Cele două părți explorează dacă poate fi încheiat un acord privind un mecanism complex de control al prețurilor și volumelor de export.