Taxele vamale la importurile de vehicule electrice pe baterii din China intră în vigoare săptămâna aceasta
Comisia Europeană a încheiat marți investigația asupra subvențiilor din China prin impunerea de tarife vamale la importurile de vehicule electrice pe baterii pe o perioadă de cinci ani. Noile tarife vor intra în vigoare în ziua următoare publicării în Jurnalul Oficial.
Un oficial al UE a declarat, potrivit Reuters, că tarifele au fost aprobate oficial marți și urmează să fie publicate în Jurnalul Oficial mai târziu în cursul zilei sau miercuri. Ele vor intra în vigoare în ziua următoare, deci probabil joi.
Așa cum a fost anunțat anterior, investigația a constatat că lanțul valoric al vehiculelor electrice pe baterii din China beneficiază de subvenționare incorectă, fapt ce reprezintă o amenințare de prejudiciu economic pentru producătorii din UE.
„În paralel, UE și China continuă să colaboreze pentru a găsi soluții alternative, compatibile cu Oorganizația Mondială a Comerțului (OMC), care să abordeze problemele identificate de investigație. Comisia rămâne, de asemenea, deschisă negocierii angajamentelor de preț cu exportatorii individuali, așa cum este permis de regulile UE și OMC”, se arată într-un comunicat de presă al Executivului european.
Tarifele vamale care se aplică celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17% pentru automobilele BYD, de 18,8% pentru automobilele Geely şi de 35,3% pentru automobilele SAIC. Alte companii care s-au implicat în investigație vor fi supuse unei taxe de 20.7%. În urma unei cereri pentru o examinare individuală, Tesla va fi supusă unei taxe de 7.8%. Toate celelalte companii care nu au cooperat vor avea o taxă de 35.3%.
Taxele definitive vor fi colectate începând cu intrarea în vigoare. Taxele provizorii impuse asupra importurilor de vehicule electrice din China pe 4 iulie 2024 nu vor mai fi colectate.
Uniunea Europeană și China continuă discuțiile
Uniunea Europeană (UE) și China au convenit să organizeze în curând noi negocieri privind posibile alternative la tarifele impuse vehiculelor electrice construite în China, deși opiniile celor două părți sunt diferite, scrie Reuters. Cele două părți analizează posibile angajamente de preț din partea producătorilor chinezi sau investiții în Europa ca alternative la tarife.
„Principalele părți au convenit că vor avea loc în curând negocieri tehnice suplimentare”, a spus Comisia după un apel video între șeful comerțului UE, Valdis Dombrovskis, și ministrul chinez al comerțului, Wang Wentao.
Comisia Europeană, care supraveghează politica comercială pentru cele 27 de națiuni membre ale Uniunii Europene, a desfășurat deja opt runde de negocieri tehnice cu omologii chinezi și a spus că există „diferențe semnificative care rămân”.
Dombrovskis și Wang și-au reafirmat angajamentul de a găsi o soluție, care să asigure un teren de joc echitabil pe piața UE și să fie compatibilă cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului, a adăugat Comisia.
China a îndemnat UE, cu două săptămâni în urmă, să nu desfășoare negocieri separate cu companiile, avertizând că acest lucru ar „zgudui fundațiile” negocierilor.
Dombrovskis a subliniat că negocierile conduse de executivul UE cu Camera de Comerț a Chinei pentru Import și Export de Mașini și Produse Electrice (CCCME) nu exclud discuțiile cu exportatorii individuali.
Dombrovskis a specificat, de asemenea, că există îngrijorări cu privire la investigațiile Chinei în ceea ce privește carnea de porc și produsele lactate din UE.
Producătorii auto din China ocolesc tarifele
Unii producători auto chinezi plănuiesc să deschidă fabrici de producție și asamblare în Europa, cu scopul de a vinde mai multe mașini la prețuri mai mici și de a concura cu jucătorii europeni. În ultimele luni, cererea de mașini electrice a scăzut în China, cea mai mare piață auto din lume.
Importurile europene de vehicule electrice fabricate în China au crescut semnificativ, provocând temeri în rândul companiilor europene, precum BMW și Volkswagen, că ar putea fi scoși din joc. Drept răspuns, UE a introdus tarife de import, argumentând că acestea primesc subvenții semnificative de la stat.
Producătorii auto din China și-au propus să deschidă fabrici în Europa încă înainte ca UE să decidă asupra tarifelor, pentru a evita taxele.
Chery Auto, cel mai mare producător auto din China după volumul exporturilor, a semnat un parteneriat cu compania spaniolă EV Motors pentru a deschide prima sa unitate de producție din Europa, la Barcelona. Producția este planificată să înceapă în acest an, atât EV Motors, cât și Chery urmând să producă propriile lor vehicule.
Chery este, de asemenea, în discuții cu Roma pentru a construi o fabrică în Italia, iar Financial Times a raportat că ia în considerare construirea unei fabrici în Marea Britanie în acest deceniu.
Cel mai mare producător de mașini electrice la nivel global, BYD, plănuiește să producă toate mașinile pe care le vinde în Europa la nivel local, a declarat la Salonul Auto de la Paris. BYD intenționează să producă componente în Europa și să asambleze baterii în fabrici din Ungaria și Turcia, importând doar celulele de baterii din China, a spus vicepreședintele executiv Stella Li pentru Reuters.
Leapmotor urmează să înceapă să preia comenzi în Europa pentru două modele, potrivit producătorului auto și partenerului său Stellantis, în timp ce își extinde oferta de vehicule electrice de buget în regiune. Mașina T03 va fi asamblată în Europa, la uzina Stellantis din Tychy, Polonia, iar producția SUV-ului C10 ar putea, de asemenea, mutată pe continentul european.