Scandalul „Dieselgate”: fostul șef al Volkswagen a fost adus în fața instanței

G.C. Data publicării:
Volkswagen
sursa: shutterstock.com/

Fostul CEO al Volkswagen, Martin Winterkorn, a ajuns în fața instanței marți, la 9 ani după ce scandalul „Dieselgate” a zguduit şi transformat industria auto europeană, afectând puternic reputația gigantului german. Winterkorn este acuzat de sperjur, manipulare a pieței și fraudă comercială. 

Au trecut peste 9 ani de la izbucnirea scandalului Dieselgate, care a dezvăluit că Volkswagen a trişat la testele de poluare cu autovehiculele sale, pe atunci cu motoare pe benzină şi motorină.

„Nu a înșelat” și „nu a vătămat pe nimeni,” a declarat avocatul fostului director în fața instanței, la începutul procesului, potrivit DW.

Winterkorn ar fi trebuit să apară în fața Tribunalului Regional Braunschweig alături de alți patru foști directori și ingineri ai Volkswagen în 2021. Cu toate acestea, din cauza unor proceduri medicale pe care le efectua la acea vreme, i s-a acordat un proces separat.

Fostul director executiv este acuzat de fraudă comercială, manipulare a pieței și sperjur. Se presupune că a indus în eroare clienții în ceea ce privește calitatea mașinilor. Apoi, pe măsură ce scandalul ieșea la iveală, este acuzat că a omis deliberat să informeze investitorii despre posibilele sancțiuni financiare. De asemenea, este acuzat că a mințit în cadrul unei anchete desfășurate în 2017.

Actul de acuzare împotriva sa se întinde pe mai mult de 600 de pagini.

Aproximativ 9 milioane de vehicule au fost afectate de scandal, cauzând cumpărătorilor pierderi de sute de milioane de euro și aducând Volkswagen în cea mai mare criză din istoria companiei.

Scandalul Dieselgate a pornit în urma unei cercetări desfășurate de ONG-ul Consiliul Internțional pentru Transport Curat (ICCT) și Universitatea din Virginia de Vest în 2013-2014, care urmărea să evalueze nivelul real al emisiilor mașinilor diesel din SUA în timpul funcționării. În studiu au fost implicate 2 modele VW (Jetta și Passat) și un model BMW. 

După studiul ICCT, Agenția de Protecția a Mediului din SUA a declanșat o investigație privind posibile încălcări ale legislației de mediu de către compania germană Volkswagen. Scandalul s-a propagat apoi și în Europa.

Ulterior, Volkswagen a recunoscut că a trişat la testele de poluare, astfel încât acestea să arate că motoarele constructorului auto german emit mai puţine noxe decât în realitate.