România intră în Schengen cu graniţele terestre de la 1 ianuarie. Ce măsuri ia CNAIR și ce puncte de trecere a frontierei se închid

G.C. Data publicării: Data actualizării:
Romania Bulgaria Schengen
sursa: shutterstock.com/

Aderarea României la spațiul Schengen și cu granițele terestre aduce schimbări în controlul la frontierele cu statele Uniunii Europene (UE), iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunță, marți, că va păstra personal pentru comercializarea de roviniete şi emitere de Autorizaţii Speciale de Transport. Instalaţiile de cântărire vor fi conservate.

Autoritățile române trebuie să elimine orice obstacol care împiedică fluidizarea traficului, astfel că CNAIR va desfășura în Agențiile de Control și Încasare (ACI) din punctele de trecere cu Ungaria si Bulgaria doar activitate comercială pe sensul de intrare în țară, respectiv comercializare de roviniete și emitere autorizații speciale de transport la cerere.

Pentru reorganizarea activității în Agențiile de Control și Încasare de la frontiera cu Ungaria și Bulgaria, începând cu 1 ianuarie 2025, au fost dispuse următoarele măsuri, potrivit unui comunicat de presă al CNAIR:

- demararea procedurilor de conservare a instalațiilor de cântărire de pe sensul de ieșire din țară;

- păstrarea în stare de funcțiune a instalațiilor de cântărire pe sensul de intrare în țară și utilizarea unei instalații pentru emitere de Autorizații Speciale de Transport la cerere;

- redimensionarea personalului existent, astfel încât să fie asigurate cu personal în ture de lucru doar activitatea comercială pe sensul de intrare în țară (vânzare rovinieta și autorizații speciale de transport).

„Concret, începând cu 1 ianuarie 2025, CNAIR asigură pe sensul de intrare personal în spațiile adiacente fluxurilor de trafic, în actualele amplasamente ACI dotate cu sisteme de cântărire, în vederea  facilitării obținerii imediate a Autorizațiilor Speciale de Transport, la solicitarea conducătorilor auto, pentru vehiculele cu depășiri de mase și/sau dimensiuni, în scopul punerii în legalitate a circulației vehiculelor agabaritice din punct de vedere al traseului optim, esențial pentru siguranța rutieră și traversarea sectoarelor de drum în limitele restricționate.

Facem precizarea că pe sensul de ieșire din țară, CNAIR nu menține personal, urmând ca pentru arterele și dotările existente să fie demarate procedurile de conservare”, transmite CNAIR.

În schimb, în cazul podului peste Dunăre Giurgiu – Ruse, CNAIR va menține activitatea de încasare a tarifului de trecere și va asigura personal pentru toate cele 8 benzi de tranzit, pentru toate categoriile de vehicule, urmând ca în perspectiva imediată să fie implementat sistemul online de plată electronică a tarifelor de trecere pentru autoturisme.

Ce puncte de trecere a frontierei se închid

Admiterea României în Spațiul Schengen, alături de Bulgaria, închide peste 30 de puncte de trecere a frontierei de la 1 ianuarie 2025, data efectivă a ridicării restricțiilor terestre pentru cele două țări.

Măsura vine în completarea Deciziei Consiliului Uniunii Europene din 12 decembrie 2024, care elimină controalele asupra persoanelor la frontierele terestre interne dintre România, Bulgaria și Ungaria.

Potrivit unei hotărâri emise de Guvern, se vor desființa următoarele puncte de trecere a frontierei:

I. Între România și Ungaria:

  1. Petea, judeţul Satu Mare – rutier
  2. Carei, judeţul Satu Mare – feroviar
  3. Urziceni, judeţul Satu Mare – rutier
  4. Săcuieni, judeţul Bihor – rutier
  5. Valea lui Mihai, judeţul Bihor – feroviar şi rutier
  6. Episcopia Bihor, judeţul Bihor – feroviar
  7. Borş, judeţul Bihor – rutier
  8. Salonta, judeţul Bihor - rutier și feroviar
  9. Vărşand, judeţul Arad – rutier
  10. Curtici, judeţul Arad- feroviar
  11. Tudor Vladimirescu, judeţul Arad – rutier
  12. Turnu, judeţul Arad – rutier
  13. Nădlac, judeţul Arad – rutier
  14. Nădlac II, judeţul Arad – rutier
  15. Cenad, judeţul Timiş – rutier
  16. Borş II, judeţul Bihor – rutier
  17. Beba Veche, judeţul Timiş – rutier

II. Între România și Bulgaria:

  1. Calafat, judeţul Dolj – rutier și feroviar
  2. Bechet, judeţul Dolj – rutier, bac și portuar
  3. Corabia, judeţul Dolj – portuar
  4. Turnu Măgurele, judeţul Teleorman – rutier și portuar
  5. Zimnicea, judeţul Teleorman – rutier și portuar
  6. Giurgiu I, judeţul Giurgiu – rutier, feroviat și portuar
  7. Oltenița, judeţul Călăraşi – portuar
  8. Călărași, judeţul Călăraşi – rutier și portuar
  9. Ostrov, judeţul Constanţa – rutier
  10. Lipnița, judeţul Constanţa – rutier
  11. Dobromir, judeţul Constanţa – rutier
  12. Negru – Vodă, judeţul Constanţa – rutier și feroviar
  13. Vama Veche, judeţul Constanţa– rutier
  14. Giurgiu II, judeţul Giurgiu - rutier

III. Cele situate la Dunăre și Marea Neagră:

  1. Brăila, judeţul Brăila - portuar
  2. Cernavodă, judeţul Constanţa - portuar

Spațiul Schengen se bazează pe un ansamblu de norme care cuprinde nu numai eliminarea controalelor la frontierele interne și norme comune privind controalele la frontierele externe, dar și o politică comună în domeniul vizelor, cooperarea polițienească și judiciară, norme comune privind returnarea migranților ilegali și înființarea de baze de date comune, arată nota de fundamentare a hotărârii.