Produsele occidentale au renăscut în Rusia sub alte denumiri. Cum se cheamă replicile rusești ale marilor branduri
Majoritatea companiilor occidentale au părăsit Rusia după ce trupele ruse au invadat Ucraina și au declanșat războiul în țara vecină. Însă golul lăsat de plecarea marilor branduri din a unsprezecea economie a lumii a creat loc pentru speculanți. Investitorii locali au marșat pe atașamentul rușilor față de produsele străine și au creat mărci replică.
Aproximativ 300 de companii occidentale au părăsit Rusia de la începutul invaziei din Ucraina, în timp ce aproximativ 1.600 de mărci continuă să opereze în țară, plătind 3,5 miliarde de dolari impozit pe profiturile lor în 2022, potrivit unui studiu realizat de B4Ukraine și Kyiv School of Economics (KSE). Investitorii locali au speculat slăbiciunea rușilor față de brandurile consacrate și au intrat pe piață cu mărci replică, copii fidele ale firmelor originale.
Când Swed House s-a lansat pentru prima dată în iarna anului 2021, marca de articole pentru casă în stil scandinav a antreprenorului bielorus Murat Shagylydzhov a fost una dintre multele afaceri locale care operau în umbra gigantului de mobilă Ikea.
„Ideea noastră inițială a fost să deschidem un magazin la scară mică care vinde articole de decor pentru casă. Dar după ce războiul a determinat sute de afaceri internaționale să se retragă de pe piața rusă, proiectul nostru s-a extins”, a declarat Shagylydzhov.
Magazinele Swed House sunt populare atât în Rusia cât și în Belarus. Zeci de clienți stau la coadă pentru a plăti la casele de marcat promisiunea unor produse aproape identice cu cele ale predecesorului suedez.
În decurs de un an, Swed House a semnat contracte cu fostele site-uri de producție ale Ikea, trecând de la a fi un retailer online la un operator economic cu peste 100 de angajați. În 2024, compania intenționează să-și dubleze numărul de magazine, care momentan sunt zece. Cu toate acestea, în comparație cu Ikea, care avea 15.000 de angajați și a realizat venituri de 1,5 miliarde de dolari în ultimul său an financiar în Rusia, Swed House doar aspiră să poată înlocui gigantul suedez.
„Având în vedere dimensiunea pieței, o afacere precum Swed House va avea nevoie de ani buni pentru a înlocui Ikea, care dispunea de toate instrumentele necesare pentru a fi productiv, avea know-how-ul și tehnologia”, a declarat Andrii Onopriienko, director adjunct pe programe de dezvoltare în cadrul KSE.
Copia înfruntă originalul
Înregistrările vamale arată că Swed House a importat pilote și lenjerie de pat printr-o entitate din Kaliningrad care a furnizat anterior produse identice către Ikea. Deși mai mic decât cel al Ikea, catalogul Swed House prezintă piese minimaliste pentru casă cu nume nordic, precum „Doftfarmaljus” și „Peppershanddukshallare”, alături de ceea ce par a fi produse originale Ikea.
„Ikea nu are nimic de-a face cu Swed House. Ceea ce putem vedea este că încearcă să suplinească cererea venită din partea clienților Ikea”, au declarat pentru Financial Times oficialii companiei suedeze.
„Nu Ikea a inventat farfuria. Dacă intri într-un magazin de electronice și vrei un TV, vei constata că toate arată la fel, singura diferență dintre ele este logo-ul”, a replicat Shagylydzhov.
Însă nu tot timpul au acces la bunuri de primă mână și sunt nevoiți să găsească alternative. Swed House a importat produse din plastic de la un distribuitor din Hong Kong și a apelat la companii rusești pentru a duplica alte obiecte din portofiliul suedezilor.
Firmele „indigo” prosperă sub protecția guvernului rus
Autoritățile ruse sprijină brandurile locale care au preluat moștenirea lăsată de firmele occidentale. Grupul american McDonald’s a lăsat locul succesorului Vkusno & tochka, în timp ce lanțul de cafenele Starbucks s-a transformat în Stars Coffee.
„Dolarii pleacă, dar vedetele rămân”, cu acest slogan se promovează pe tricouri succesorul Starbucks.
Proprietarul Zara, Inditex, a părăsit țara anul acesta și a vândut aproximativ jumătate din cele peste 500 de magazine ale sale unui grup din Emiratele Arabe Unite. Cererea rusă pentru produsele din catalogul producătorului spaniol este asigurată acum de MAAG.
„Ceea ce se întâmplă este un fel de naționalizare a economiei ruse. Guvernul susține că întreprinderile ar trebui să fie conduse doar de oameni care dețin pașapoarte rusești. Aceasta nu este cea mai bună practică, deoarece deținerea unui pașaport nu poate garanta că cei care conduc o astfel de afacere au capacitatea de a gestiona eficient tot ce implică procesul de retail”, a explicat Alexandra Prokopenko, membru al centrului Carnegie Rusia Eurasia din Berlin.
Guvernul rus a impus o serie de restricții companiilor străine care încearcă să-și vândă filialele locale. Toate tranzacțiile care implică țări „neprietenoase”, cunoscute pentru faptul că au impus sancțiuni economice Kremlinului, necesite aprobarea Moscovei dacă vor să facă afaceri pe teritoriul Rusiei.