UPDATE Plecarea Damen de la șantierul naval din Mangalia este iminentă - surse
Damen este pe punctul să pună în aplicare intenți, declarată acum un an, de a părăsi șantierul naval 2 Mai din Mangalia, au spus pentru Digieconomic.ro surse locale. Din 3 iunie, șantierul ar intra deja în șomaj tehnic.
UPDATE Damen Holding BV a cerut marți deschiderea procedurii de faliment în cazul Damen Shipyards Mangalia pentru datorii neachitate și scadente de mult timp.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă, care a confirmat intrarea în șomaj tehnic, din iunie.
Știrea inițială:
Plecarea Damen de la Mangalia este iminentă, iar din 3 iunie, cel mai probabil se va intra în șomaj tehnic, au declarat surse locasle pentru Digieconomic.ro.
Blocul Național Sindical a trimis recent o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu în care cerea soluții pentru șantierul naval de la Mangalia, în eventualitatea în care operatorul Damen părăsește afacerea
Șantierul naval din Mangalia (DSMa) se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru majoritatea angajaților pentru o perioadă îndelungată. Rezultatele financiare negative și datoriile colosale către creditori (Grupul DAMEN) amplifică riscul de insolvență, a scris, între altele, BNS.
Istoric
În 2018, statul român, reprezentat atunci de guvernul Dăncilă, a naționalizat Șantierul Naval 2 Mai, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean, Daewoo. A găsit foarte rapid un investitor, pe olandezii de la Damen, care operau de ceva ani cu succes șantierul naval de la Galați.
Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49% și a primit dreptul de administrare a șantierului.
De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener. Inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. Schimbarea legislației privind guvernanța corporativă a societăților de stat, cum e și cazul șantierului, fără păstrarea înțelegerii inițiale, a condus la hotărârea Damen să abandoneze afacerea din Mangalia, rămânând doar operatorul șantierului din Galați.