UPDATE Plecarea Damen de la șantierul naval din Mangalia este iminentă - surse

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
damen mangalia
Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia. Foto: compania

Damen este pe punctul să pună în aplicare intenți, declarată acum un an, de a părăsi șantierul naval 2 Mai din Mangalia, au spus pentru Digieconomic.ro surse locale. Din 3 iunie, șantierul ar intra deja în șomaj tehnic.

UPDATE Damen Holding BV a cerut marți deschiderea procedurii de faliment în cazul Damen Shipyards Mangalia pentru datorii neachitate și scadente de mult timp.

„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă, care a confirmat intrarea în șomaj tehnic, din iunie.

Știrea inițială:

Plecarea Damen de la Mangalia este iminentă, iar din 3 iunie, cel mai probabil se va intra în șomaj tehnic, au declarat surse locasle pentru Digieconomic.ro.

Damen a emis acum un an o notificare de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu statul român. Prin acest acord, Damen au preluat 49% din șantier, Ministerul Economiei având 51%, iar olandezii au devenit operatorul șantierului. Ei au spus atunci că asocierea dintre Damen Holding BV și statul român privind Șantierul Mangalia a fost anulată legal.


Ca urmare a acestor avertizări, Grupul olandez Damen a adus în aprilie, anul curent, România în fața Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena, solicitând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018.  Pârâtă în acest proces este compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia.

Damen a emis notificări de reziliere a acordului deja în august anul precedent, cerând și despăgubiri de peste jumătate de miliard de euro. Motivul invocat a fost modificarea legislației locale privind guvernanța corporativă a companiilor de stat, care a eliminat excepția acordată anterior pentru Damen Shipyards Mangalia.

Blocul Național Sindical a trimis recent o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu în care cerea soluții pentru șantierul naval de la Mangalia, în eventualitatea în care operatorul Damen părăsește afacerea

Șantierul naval din Mangalia (DSMa) se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru majoritatea angajaților pentru o perioadă îndelungată. Rezultatele financiare negative și datoriile colosale către creditori (Grupul DAMEN) amplifică riscul de insolvență, a scris, între altele, BNS.

Istoric

În 2018, statul român, reprezentat atunci de guvernul Dăncilă, a naționalizat Șantierul Naval 2 Mai, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean, Daewoo. A găsit foarte rapid un investitor, pe olandezii de la Damen, care operau de ceva ani cu succes șantierul naval de la Galați.

Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49% și a primit dreptul de administrare a șantierului.

De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener. Inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. Schimbarea legislației privind guvernanța corporativă a societăților de stat, cum e și cazul șantierului, fără păstrarea înțelegerii inițiale, a condus la hotărârea Damen să abandoneze afacerea din Mangalia, rămânând doar operatorul șantierului din Galați.