Damen vrea să plece de la Mangalia. Cere despăgubiri statului român. Un nou litigiu la Curtea de Arbitraj
Blocul Național Sindical a trimis o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu în care cere soluții pentru șantierul naval de la Mangalia, în eventualitatea în care operatorul Damen părăsește afacerea. În scrisoare se pomenește de cereri de despăgubire pe care olandezii le-ar fi înaintat deja și de un nou litigiu al României la Curtea de Arbitraj.
Redăm conținutul scrisorii: În numele celor 1500 de lucrători români rămași în șantierul naval din Mangalia, adresăm această petiție către dumneavoastră, în contextul situației critice cu care ne confruntăm. Scopul acestei petiții este de a obține sprijinul necesar pentru protejarea locurilor de muncă și redresarea șantierului naval din Mangalia, considerat un obiectiv strategic de interes național, unde statul român, prin Ministerul Economiei, deține 51% din acțiuni.
Șantierul naval din Mangalia (DSMa) se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru majoritatea angajaților pentru o perioadă îndelungată. Rezultatele financiare negative și datoriile colosale către creditori (Grupul DAMEN) amplifică riscul de insolvență, iar divergențele dintre acționari pot conduce la un litigiu la Curtea de Arbitraj.
Suntem profund îngrijorați de disputele dintre acționari și de consecințele negative potențiale ale acestora asupra angajaților societății DSMa. Este esențial ca interesele angajaților să fie luate în considerare și să se acorde o atenție deosebită stabilirii unei strategii care să asigure continuitatea și stabilitatea locurilor de muncă din șantierul naval din Mangalia.
În concluzie, situația actuală a șantierului naval DSMa din Mangalia este una deosebit de urgentă și critică, iar viitorul locurilor de muncă și al comunității locale depinde de soluțiile și acțiunile care trebuie luate urgent. Economia municipiului Mangalia se bazează în mare parte pe veniturile generate de șantierul naval, acesta fiind principalul angajator local.
Ne exprimăm încrederea că preocupările și solicitările noastre vor fi luate în considerare. Cu sprijinul Guvernului României și al tuturor părților implicate, vom reuși să identificăm și să implementăm soluțiile necesare pentru a depăși această perioadă dificilă.
În acest sens, vă rugăm să luați în considerare organizarea unei întâlniri cu lucrătorii din Mangalia și reprezentanții acestora, preferabil la șantierul naval din Mangalia. Scopul acestei întâlniri este să ne comunicați informații despre modalitatea de administrare a șantierului în eventualitatea retragerii partenerului străin, având în vedere notificările privind încetarea contractului de asociere și cererea de despăgubire transmise de către Partenerul Străin DAMEN HOLDING BV. De asemenea, ne interesează și viziunea generală a Acționarului Majoritar, Statul Român, prin Ministerul Economiei, cu privire la misiunea și obiectivele societății. Deși obiectivul principal este realizarea de profit, rezultatele financiare negative sunt în contradicție directă cu acest scop fundamental al oricărei afaceri. Considerăm că este esențial să fim informați despre măsurile de redresare a șantierului, asigurarea unui portofoliu de comenzi și protejarea forței de muncă.
Aici se încheie scrisoarea deschisă trimisă de Blocul Național Sindical.
Istoric
În 2018, statul român, reprezentat atunci de guvernul Dăncilă, a naționalizat Șantierul Naval 2 Mai, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean, Daewoo. A găsit foarte rapid un investitor, pe olandezii de la Damen, care operau de ceva ani cu succes șantierul naval de la Galați.
Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49%, dar a primit dreptul de administrare a șantierului.
De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener. Inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. Cel mai mare dintre scandaluri a fost însă pe tema licitației pentru Programul României de înzestrare cu corvete militare multifuncționale, licitație câștigată pe motiv de preț de fabricantul francez Naval Group.