România a întrerupt programul de corvete în Marea Neagră. Se uită spre Damen 2 Mai. O istorie cu multe probleme

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
damen mangalia
Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia. Foto: compania

Guvernul a abrogat, joi, hotărârea achizițiilor de Corvete pentru Marea Neagră. Potrivit unor surse digieconomic.ro, ar urma ca Forțele Navale să achiziționeze offshore patrol vessel, un model de vas produs de Damen, firma olandeză care operează Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia. Istoria dintre România și Damen e una cu multe momente dificile. Ca alt element de noutate, surse ne zic că operatorul  olandez ar fi hotărât să părăseasca șantierul din Mangalia.

Conform unui comunicat transmis de Guvern, decizia de a abroga o hotărâre de guvern care lega înzestrarea României cu corvete a fost luată deoarece câştigătorul licitaţiei nu şi-a menţinut oferta şi nu a semnat acordul-cadru în termenele solicitate de autoritatea contractantă din cadrul Ministerului Apărării Naţionale. Totodată, "nu au fost identificate fondurile necesare declarării ca fiind câştigător" a operatorului economic de pe locul următor.

Practic, hotărârea de guvern desființată are legătură cu o licitație pe care fabricantul francez de nave militare Naval Group a câştigat-o în 2019. Criteriul pe care a câștigat a fost prețul mai mic, de 1,2 miliarde de euro. România a fost pusă în imposibilitatea de a prelua corvetele de la Naval Group. Decizia de azi a guvernului e posibil să conducă spre Damen, operatorul șantierului naval din Mangalia, în care guvernul și firma olandeză Damen sunt parteneri în procent de 51%-49%. Cei de la Damen având administrarea șantierului.


Guvernul mai comunică ceva.
"De asemenea, decizia a fost luată ca urmare a contextului creat de schimbările apărute în evoluţia geopolitică a Mării Negre, coroborate cu extinderea gamei de ameninţări şi nevoia de redefinire a misiunilor, care a impus la reanalizarea posibilităţilor de înzestrare în acord cu actualele cerinţe ale mediului de securitate. Totodată, Forţele Navale au iniţiat şi întreprins demersurile pentru accedere şi participare la proiectele PESCO (noua formă de cooperare militară între statele membre), respectiv aderarea României la proiectul PESCO European Patrol Corvette. În baza cooperării facilitate de proiectele PESCO, proiectul corvetei europene va avea la bază conceptul de platformă comună cu capacităţi de acomodare de diferite sisteme de armament şi stocuri diverse", precizează comunicatul, citat de Agerpres.

În august 2023, Ministerul Apărării informa că procedura de achiziţie de corvete multifuncţionale, începută în urmă cu cinci ani, a fost anulată. Decizia de anulare a procedurii specifice a fost luată "întrucât ofertantul declarat câştigător nu a semnat acordul-cadru în termenele solicitate de autoritatea contractantă şi nu au fost identificate fondurile necesare declarării ca fiind câştigător a operatorului economic de pe locul următor".

Sursele noastre ne spun că este posibil ca guvernul României să se îndrepte spre propriul șantier de la Mangalia, pentru preluarea unui tip de vas care se numește offshore patrol vessel. Alte surse ne zi că Damen ar fi hotărât să se retragă de la Mangalia și să opereze doar șantierul Galați.

O istorie tumultoasă la Mangalia

Coreenii de la Daewoo au înființat cu statul român Mangalia Heavy Industries (DMHI), constituită în ianuarie 1997 ca societate mixtă româno-coreeană. 51% din acțiuni aparținând Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. și 49% din acțiuni aparținând societății Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, deținută de Ministerul Economiei. Guvernul Coreei de Sud a decis brusc, în 2018, retragerea companiei Daewoo, pentru suspiciuni de fraudă, însă un motiv principal rămâne neclar și în ziua de azi.

Statul român, reprezentat atunci de guvernul Dăncilă, a fost nevoit să naționalizeze la fel de brusc Șantierul Naval 2 Mai și a căutat și a găsit foarte rapid un investitor, pe olandezii de la Damen, care operau de ceva ani cu succes șantierul naval de la Galați. 

De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener. Inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de angajați.

Cea mai mare dintre ele a fost însă pe tema licitației pentru Programul României de înzestrare cu corvete militare multifuncționale, licitație câștigată pe motiv de preț de fabricantul francez Naval Group.