O nouă lovitură pentru industria auto: Nissan concediază 9.000 de angajați și reduce salariul CEO-ului 

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
Nissan
sursa: shutterstock.com/

Gigantul Nissan a lansat un amplu plan de redresare, care include concedierea a 9.000 de angajați și reducerea voluntară de 50% a salariului CEO-ului Makoto Uchida. Al treilea cel mai mare producător auto din Japonia a anunțat că va reduce capacitatea globală de producție cu 20% și va scădea costurile cu 400 miliarde de yeni (2,6 miliarde de dolari). 

Nissan și-a redus pentru a doua oară în acest an prognoza de profit anual, de această dată cu 70%.

Criza de la Nissan a apărut în contextul în care compania nu a reușit să combată încetinirea vânzărilor globale de vehicule electrice printr-o ofertă de modele hibride, strategie care a ajutat rivali precum Toyota și Honda. 

„A fost o lecție și nu am reușit să ținem pasul cu vremurile”, a declarat Uchida în cadrul unei conferințe de presă online. „Nu am prevăzut că vehiculele hibride și plug-in hibride vor deveni atât de populare.”

Problemele de la Nissan semnalează o presiune suplimentară asupra industriei auto globale, cu majoritatea jucătorilor raportând scăderi ale profiturilor din cauza competiției acerbe venite din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice.

Volkswagen a anunțat că intenționează să închidă mai multe fabrici în Germania pentru prima dată în istoria sa, în timp ce Stellantis, care deține Peugeot, Fiat și Jeep, a efectuat o restructurare a managementului luna trecută, după o scădere accentuată a vânzărilor în SUA. 

Vezi și Volkswagen este din nou în criză, dar poate fi reformat? O istorie a provocărilor grupului

Ca parte a măsurilor de redresare, Nissan și-a redus joi participația în Mitsubishi Motors, de la 34% la 24%, pentru a-și consolida situația financiară.

Recent, Nissan a apelat la un parteneriat cu Honda pentru a face față competiției, după ce alianța de lungă durată cu Renault, din Franța, a slăbit considerabil în ultimii ani. Cele două companii japoneze intenționează să lanseze un nou vehicul electric până la sfârșitul deceniului și să dezvolte în comun software pentru a concura cu rivalii chinezi.

Nissan și-a redus și prognoza de producție pentru întregul an la 3,2 milioane de mașini, de la o prognoză anterioară de 3,45 milioane, și a scăzut previziunea privind profitul operațional anual cu 70%, la 150 miliarde de yeni.

„Aflându-se într-o situație severă, Nissan ia măsuri urgente pentru a-și redresa performanța și a crea o afacere mai rezilientă”, a declarat compania într-un comunicat, potrivit Financial Times.

Concedierile reprezintă aproape 7% din forța de muncă a Nissan, care se ridica la 133.580 de angajați la sfârșitul anului financiar anterior.

Pentru trimestrul iulie-septembrie, Nissan a raportat o pierdere netă de 9,3 miliarde de yeni, comparativ cu un profit de 190,7 miliarde de yeni în aceeași perioadă a anului anterior, în timp ce veniturile au scăzut cu 5%, la 2,99 trilioane de yeni.

Este a doua revizuire consecutivă a prognozei de profit pentru anul financiar, după ce compania și-a redus previziunea anuală în momentul raportării rezultatelor din primul trimestru.

Uchida a declarat că este necesar un accent mai mare pe alianțele cu Honda și Mitsubishi pentru a stabiliza afacerea și a construi competitivitatea. Grupul planifică să își reînnoiască gama învechită de vehicule prin lansarea de noi modele electrice în China și plug-in hibride în SUA.

Din decembrie va fi introdusă o nouă poziție de director al performanței, responsabil de vânzări și profit, pentru a permite conducerii să ia decizii mai rapide în cadrul planului de redresare.