Mai puține zboruri către China. Companiile aeriene occidentale își schimbă strategia din cauza provocărilor economice și geopolitice

G.C. Data publicării:
avion
sursa: shutterstock.com/

Atunci când China și-a redeschis granițele după ani de restricții din cauza pandemiei de coronavirus, companiile aeriene occidentale păreau pregătite să revină pe piața asiatică. Anul trecut, operatorii s-au grăbit să reintroducă rutele directe către a doua cea mai mare economie a lumii. La un an distanță, însă, atmosfera este cu totul diferită.

Mai multe companii aeriene occidentale reduc acum zborurile pe care le-au reluat doar cu un an în urmă, analiștii din industria aviației citând o cerere modestă din cauza economiei în scădere a Chinei. Costurile operaționale mai mari și timpul de zbor extins cauzat de războiul din Ucraina, în contextul în care companiile aeriene occidentale evită spațiul aerian rusesc, au redus profitul și le-au făcut mai puțin competitive în fața rivalilor chinezi.

Agravând aceste probleme, tensiunile geopolitice au spulberat speranțele reintroducerii complete a zborurilor între China și Statele Unite, scrie CNN.

„Companiile aeriene străine nu și-au recuperat capacitatea internațională către China la fel de repede cum companiile aeriene chineze și-au recuperat capacitatea internațională din China”, a spus Steve Saxon, partener la McKinsey, care conduce echipa de cercetare a firmei în China, axată pe călătorii, logistică și infrastructură.

„Chiar înainte de a atinge nivelurile de dinainte de COVID, companiile aeriene străine își reduc acum capacitatea de zbor, deoarece au oportunități mai profitabile în alte părți ale lumii”, a adăugat el.

Delta Air Lines (DEL) se numără printre aceste companii. Compania aeriană a confirmat pentru CNN că și-a amânat planurile de a relua ruta Los Angeles-Shanghai din cauza „recuperării lente a cererii de călătorii pe această piață”.

Este aceeași zi în care Virgin Atlantic și-a programat ultimul zbor de la Shanghai la Londra. Un purtător de cuvânt al companiei aeriene a declarat pentru CNN că a fost o „decizie dificilă” să suspende ruta lansată acum 25 de ani.

Companiile aeriene europene au fost cele mai afectate până acum, mai ales din cauza invaziei Rusiei în Ucraina, a spus Saxon.

Impactul războiului din Ucraina

Liderul chinez Xi Jinping a susținut un parteneriat „fără limite” cu Rusia cu câteva săptămâni înainte de invazia la scară largă din februarie 2022, apoi a condamnat sancțiunile și a continuat să-și consolideze legăturile cu președintele rus Vladimir Putin. De la invazie, companiile aeriene chineze au beneficiat de rute mai scurte către Europa și America de Nord, traversând vastul spațiu aerian al Rusiei.

În schimb, companiile aeriene din alte țări au fost interzise în spațiul aerian rusesc sau au ales să îl evite din motive de siguranță.

Saxon a spus că ocolul, evitând uneori și spațiul aerian ucrainean, poate adăuga până la trei ore la durata zborurilor între orașele asiatice și europene, cu o creștere considerabilă a costurilor.

„Un zbor al unei companii aeriene europene poate costa suplimentar între 8.000 și 10.000 de dolari pentru combustibil”, a spus el.

Acesta pare să fie motivul pentru care Virgin Atlantic se retrage.

Geopolitica joacă un rol important

Majoritatea zborurilor către China din America de Nord nu survolează Rusia, iar ocolul este relativ minor pentru acele companii aeriene americane afectate de restricțiile spațiului aerian, potrivit lui Saxon. Cu toate acestea, zborurile între SUA și China au fost supuse unor acorduri bilaterale atent negociate.

La sfârșitul lunii martie, Departamentul de Transport al SUA a mărit cota zborurilor dus-întors săptămânale pe care companiile aeriene chineze le pot efectua către și dinspre SUA la 50, de la 35 mai devreme în acest an.

Dar este o parte mică din cele peste 150 de zboruri dus-întors săptămânale permise de cele două țări înainte ca restricțiile să fie impuse la începutul anului 2020 din cauza pandemiei.

Shukor Yusof, fondatorul Endau Analytics, care monitorizează industria aviației, a spus că relațiile dintre cele mai mari două economii ale lumii sunt „o parte esențială a industriei aviatice” care nu poate fi ignorată.

El a mai spus că Beijingul nu a făcut suficient pentru a atrage înapoi turiștii străini, în timp ce încurajează cetățenii chinezi să zboare cu companii aeriene locale.

Pe măsură ce companiile aeriene americane amână planurile de a relua serviciile către China, transportatorul național Air China a adăugat în martie două zboruri suplimentare din capitala Chinei către New York și unul către Los Angeles. Alte companii aeriene chineze și-au crescut, de asemenea, frecvențele de zbor către SUA.