Giganții BMW şi Mercedes raportează o scădere a vânzărilor, în urma rezultatelor slabe din China

G.C. Data publicării: Data actualizării:
china auto
sursa: shutterstock.com/

Cererea redusă și concurența acerbă din China au afectat vânzările din al treilea trimestru pentru BMW și Mercedes, au anunțat joi cei doi producători de mașini de lux. Sectorul auto german se confruntă cu multiple provocări, de la costuri ridicate de producție și gestionarea tranziției către vehicule electrice, până la scăderea cererii.

Recent, problemele au fost ilustrate de măsurile de reducere a costurilor adoptate de cel mai mare producător auto european, Volkswagen, care ia în considerare închiderea unor fabrici în Germania pentru prima dată în istoria sa.

În trimestrul iulie-septembrie, vânzările BMW au scăzut cu 13%, în timp ce Mercedes a raportat o scădere de 3%, potrivit Reuters.

Cererea din China, cea mai mare piață auto din lume, suferă din cauza economiei în declin, în timp ce producătorii auto străini se confruntă cu o concurență acerbă din partea producătorilor locali care oferă modele mai ieftine, în special vehicule electrice.

Vânzările BMW în China au scăzut cu o treime, în timp ce cele ale Mercedes au scăzut cu 13%.

De asemenea, Mercedes a raportat pe plan global un declin de 31% al vânzărilor de vehicule electrice pe baterii, în timp ce pe acest segment BMW a înregistrat un avans de 10%, în trimestrul trei din 2024.

Uniunea Europeană a impus recent tarife pentru vehiculele electrice fabricate în China, afirmând că acestea beneficiază de subvenții incorecte. Beijingul neagă acest lucru și a amenințat cu represalii, în timp ce producătorii auto germani, care obțin aproximativ o treime din profiturile lor în China, și-au exprimat îngrijorarea și au cerut continuarea discuțiilor.

Acțiunile BMW și Mercedes au rămas neschimbate după publicarea datelor privind vânzările.

Companiile și-au redus prognozele anuale în septembrie, menționând o piață slabă în China, iar BMW a precizat și problemele la un sistem de frânare furnizat de Continental.

La Bursa de la Frankfurt, acţiunile BMW şi Mercedes au scăzut cu 23%, şi respectiv, cu 9% până acum în acest an, în timp ce indicele auto pan-european înregistrează un declin de 13%.

Tarifele UE pe importurile de mașini electrice din China

Pe data de 4 octombrie, Comisia Europeană a anunțat că propunerea de a impune taxe vamale de până la 45% pentru mașinile electrice importate din China a obținut suportul necesar din partea statelor membre pentru a intra în vigoare.  

„În paralel, UE și China continuă să colaboreze intens pentru a explora o soluție alternativă care ar trebui să fie pe deplin compatibilă cu OMC, să rezolve în mod adecvat subvenţionarea dăunătoare stabilită conform investigaţiei Comisiei Europene, să poată fi monitorizată şi pusă în aplicare. Un Regulament de punere în aplicare al Comisiei, care să includă concluziile definitive ale investigației, trebuie să fie publicat în Jurnalul Oficial până cel târziu la 30 octombrie 2024”, anunța atunci Executivul European. 

Un număr de 10 state membre UE au susținut tarifele, cinci au votat împotrivă și 12 s-au abținut.

La scurt timp de la vot, Oliver Blume, CEO-ul producătorului auto german Volkswagen, a declarat că Uniunea Europeană ar trebui să ia în considerare ajustarea tarifelor vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice din China, pentru a oferi facilităţi pentru investiţiile realizate în Europa. 

„În loc de taxe punitive, ar trebui să fie vorba de a oferi încredere între părţi pentru investiţii. Cei care investesc, creează locuri de muncă şi lucrează cu firmele locale ar trebui să aibă beneficii atunci când e vorba de taxe”, declara Blume într-un interviu.

Criza Volkswagen

În luna mai, Arno Antlitz, directorul financiar al Volkswagen, a avertizat că cel mai mare producător auto din Europa avea aproximativ doi sau trei ani la dispoziție pentru a se pregăti pentru concurența acerbă din străinătate, în principal din China. Recent, el a redus acel termen cu un an, discutând și despre consecințe: închiderea unor fabrici în Germania, parte plan mai amplu de restructurare, și disponibilizări. 

Compania se află acum într-o criză, după ce a anunțat că ia în considerare închiderea unor fabrici, abandonând astfel un angajament anterior cu sindicatele conform căruia nu vor exista concedieri înainte de anul 2029. În timp ce multe dintre provocările Volkswagen, de la scăderea pieței chineze și până la o tranziție mai lentă decât se aștepta către vehiculele electrice, afectau compania de ceva vreme, două evenimente recente au agravat situația.

În primul rând, au crescut îngrijorările privind planurile rivalilor asiatici, inclusiv BYD, Chery și Leapmotor, de a construi capacități de producție în Europa, în cazul în care Bruxelles-ul avansează cu tarifele de import mari pentru vehiculele electrice fabricate în China. 

În al doilea rând, Volkswagen a redus recent prețurile pentru mașinile marca VW pentru a contracara concurența mai acerbă, o măsură care, conform șefei consiliului muncitorilor Daniela Cavallo, a scăzut profitul companiei cu sute de milioane de euro.

Sindicatul IG Metall afirmă că mai multe fabrici din Germania ar putea fi afectate de anularea angajamentului cu sindicatele conform căruia nu vor exista concedieri înainte de anul 2029. Toate se află în statul nord-vestic Saxonia Inferioară, cu excepția uzinei din Kassel, care se află în Hessa, în centrul Germaniei. Vezi aici ce uzine ar putea închide compania. 

Directorul de Resurse Umane al mărcii Volkswagen a declarat că divizia trebuie să reducă costurile pentru a rămâne competitivă. „Acest lucru va necesita o contribuție din partea angajaților”, a spus Arne Meiswinkel.

„Competiția internațională amenință să ne depășească”, a spus Meiswinkel. „Trebuie să colaborăm pentru a ne restructura compania. Situația este serioasă.” 

Discuțiile dintre conducere și sindicate vin într-un moment în care întreaga industrie germană se luptă cu costuri ridicate, lipsa de forță de muncă și concurența în creștere, ceea ce determină giganți din industrie, inclusiv BASF și Thyssenkrupp, să ia în considerare reducerea operațiunilor. 

Costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Germania dezavantajează compania în comparație cu rivalii europeni, dar și cu cei chinezi, care țintesc o parte semnificativă a pieței vehiculelor electrice din regiune, motivează Volkswagen.