Fabricile de armament ale României primesc ultimatum. Parteneriate cu firme mari de echipament militar sau vânzare - OUG
Pe site-ul Secretariatului General al Guvernului a apărut un proiect de OUG prin care fobricile de armament ale statului român, în mare majoritate în stare financiară și tehnologică foarte proastă, trec la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), instituția care se ocupă cu valorificarea activelor statului.
Scopul ar fi pentru a prinde fabricile aflate în difiucultate în parteneriate cu mari producători internaționali de echipament militar sau a le vinde. AAAS va prelua companiile din industria de apărare cu datorii la ANAF, aflate sau nu în insolvență, pentru a le găsi, împreună cu investitori private, o soluție pentru redresare și dezvoltare, potrivit unui proiect de OUG lansat în dezbatere publică.
Premisa acestei OUG este contextul international caracterizat de amenințări la adresa securității naționale care ar face necesară ca societății considerate de interes strategic să fie de urgență scoase de sub spectrul datoriilor și al insolvenței pentru a le fi valorificat potențialul din domeniul securității împreună cu parteneri instituționali din sfera privată.
”Fac obiectul preluării de către AAAS, în baza unor hotărâri de guvern emise pentru fiecare preluare în parte, creanţele bugetare, respectiv impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte venituri ale bugetului general consolidat, inclusiv accesorii, calculate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, administrate de ANAF prin organul fiscal competent, asupra unor societăți cu capital majoritar sau integral de stat. Creanțele preluate de către AAAS de la ANAF își vor păstra același regim juridic.
După predarea creanţelor prevăzute mai sus, ANAF procedează la scăderea acestora din evidenţele proprii și implicit, la scăderea lor din contabilitatea bugetară. ANAF predă AAAS titlurile de creanţă aferente creanțelor predate, precum şi actele procedurale întocmite de aceasta în vederea recuperării obligaţiilor bugetare la data exercitării dreptului de preluare”, se arată în textul OUG. AAAS nu dă detalii despre ce presupune dezvoltarea societăților preluate în contul datoriilor către stat, dacă se vor crea joint-ventures cu parteneri privați sau dacă firmele vor fi vândute. Ce e cert este că datoriile acestor uzine mecanice la stat vor fi preluate de...stat.
Cât despre ce societăți sunt vizate, putem merge la lista societăților din portofoliul Ministerului Economiei, unde se grupează aproape toată industria de apărare românească, la nivel de companii. Avem astfel Avioane Craiova, IAR Ghimbav, IOR, Romaero, Uzina Mecanică Orăștie, Tohan Zărnești, Carfil Brașov, Uzina Mecanică Plopeni, Uzina Mecanică Cugir, Uzina Mecanică Sadu, Uzina Mecanică Mija, Uzina Mecanică Moreni, Uzina Mecanică București, Uzina Specială Dragomirești, Fabrica de Pulberi Făgăraș, Uzina Cugir, Uzina Drăgășani.
Toate aceste fabrici, cu câteva exceptii precum Avioane Craiova (căreia i-au fost șterse datoriile), IAR și Uzina Sadu sunt într-o situație financiară precară și cu datorii masive la ANAF.
Practic ele devin, toate potențialul obiect al acestei OUG. De unele dintre aceste fabrici au început deja să se intereseze investitori din industria apărării, cum ar fi cazul Fabricii de Pulberi Făgăraș, unde germanii de la Rheinnmetal au anunțat intenția de a investi 47 milioane euro pentru a relua și a dezvolta fabricarea pulberilor militare.
Multe din aceste fabrici sunt într-o situație extrem de precară, fără a avea comenzi și ar necesita investiții uriașe pentru a fi readuse la capacitățile impuse de lumea actuală, bani de care statul ar putea dispune, cel puțin la nivel teoretic, având în vedere noua asumare a cheltuielii de minim 2,5% din PIB pentru înzestrarea Armatei. În plus, sunt la dispoziție bani europeni , dar și bani privați.
Proximitatea României față de războiul din Ucraina ar pute adduce pe teritoriul României marii actori mondiali din industria militară. Fabricile de armament din România produc în majoritate armament de tip sovietic, după tehnologii vechi de 5 decenii. Parte din ele au fost fabrici proivate care au început să producă armament în primul război mondial, apoi au fost confiscate de stat și pregătite să producă armament de tip sovietic și o fac și în ziua de azi, dar la niveluri net inferioare volumului produs în anii comunismului.
Premisa acestei OUG este contextul international caracterizat de amenințări la adresa securității naționale care ar face necesară ca societății considerate de interes strategic să fie de urgență scoase de sub spectrul datoriilor și al insolvenței pentru a le fi valorificat potențialul din domeniul securității împreună cu parteneri instituționali din sfera privată.
”Fac obiectul preluării de către AAAS, în baza unor hotărâri de guvern emise pentru fiecare preluare în parte, creanţele bugetare, respectiv impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte venituri ale bugetului general consolidat, inclusiv accesorii, calculate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, administrate de ANAF prin organul fiscal competent, asupra unor societăți cu capital majoritar sau integral de stat. Creanțele preluate de către AAAS de la ANAF își vor păstra același regim juridic.
După predarea creanţelor prevăzute mai sus, ANAF procedează la scăderea acestora din evidenţele proprii și implicit, la scăderea lor din contabilitatea bugetară. ANAF predă AAAS titlurile de creanţă aferente creanțelor predate, precum şi actele procedurale întocmite de aceasta în vederea recuperării obligaţiilor bugetare la data exercitării dreptului de preluare”, se arată în textul OUG. AAAS nu dă detalii despre ce presupune dezvoltarea societăților preluate în contul datoriilor către stat, dacă se vor crea joint-ventures cu parteneri privați sau dacă firmele vor fi vândute. Ce e cert este că datoriile acestor uzine mecanice la stat vor fi preluate de...stat.
Cât despre ce societăți sunt vizate, putem merge la lista societăților din portofoliul Ministerului Economiei, unde se grupează aproape toată industria de apărare românească, la nivel de companii. Avem astfel Avioane Craiova, IAR Ghimbav, IOR, Romaero, Uzina Mecanică Orăștie, Tohan Zărnești, Carfil Brașov, Uzina Mecanică Plopeni, Uzina Mecanică Cugir, Uzina Mecanică Sadu, Uzina Mecanică Mija, Uzina Mecanică Moreni, Uzina Mecanică București, Uzina Specială Dragomirești, Fabrica de Pulberi Făgăraș, Uzina Cugir, Uzina Drăgășani.
Toate aceste fabrici, cu câteva exceptii precum Avioane Craiova (căreia i-au fost șterse datoriile), IAR și Uzina Sadu sunt într-o situație financiară precară și cu datorii masive la ANAF.
Practic ele devin, toate potențialul obiect al acestei OUG. De unele dintre aceste fabrici au început deja să se intereseze investitori din industria apărării, cum ar fi cazul Fabricii de Pulberi Făgăraș, unde germanii de la Rheinnmetal au anunțat intenția de a investi 47 milioane euro pentru a relua și a dezvolta fabricarea pulberilor militare.
Multe din aceste fabrici sunt într-o situație extrem de precară, fără a avea comenzi și ar necesita investiții uriașe pentru a fi readuse la capacitățile impuse de lumea actuală, bani de care statul ar putea dispune, cel puțin la nivel teoretic, având în vedere noua asumare a cheltuielii de minim 2,5% din PIB pentru înzestrarea Armatei. În plus, sunt la dispoziție bani europeni , dar și bani privați.
Proximitatea României față de războiul din Ucraina ar pute adduce pe teritoriul României marii actori mondiali din industria militară. Fabricile de armament din România produc în majoritate armament de tip sovietic, după tehnologii vechi de 5 decenii. Parte din ele au fost fabrici proivate care au început să producă armament în primul război mondial, apoi au fost confiscate de stat și pregătite să producă armament de tip sovietic și o fac și în ziua de azi, dar la niveluri net inferioare volumului produs în anii comunismului.