E oficial: UE a început să colecteze tarifele promise asupra importurilor de mașini electrice fabricate în China

Redacția Digi Economic Data publicării:
masini din china
sursa: shutterstock.com/

La peste un an de la demararea anchetei sale privind subvenţiile acordate de către Guvernul Chinei producătorilor auto, Comisia Europeană a început, miercuri, să impună oficial tarife suplimentare asupra importurilor de mașini electrice. Taxele vamale variază de la 7,8% pentru automobilele Tesla, până la 35,3% pentru automobilele SAIC, adăugându-se tarifelor standard de 10% impuse până acum de UE.

„China nu este de acord și nu acceptă această decizie,” a declarat miercuri Ministerul Comerțului din China într-un comunicat, potrivit Reuters. „De asemenea, am observat că UE a indicat că va continua negocierile cu China privind angajamentele de preț”, a adăugat ministerul, exprimând speranța unei „soluții acceptabile pentru ambele părți pentru a evita escaladarea tensiunilor comerciale.”

Camera de Comerț a Chinei în UE s-a declarat profund dezamăgită de măsura „protecționistă” și „arbitrară” a UE, fiind descurajată de lipsa progresului semnificativ în negocierile pentru găsirea unei alternative la taxe.

Beijingul a lansat, la rândul său, anchete privind importurile de produse lactate și carne de porc din UE, ca represalii, și a contestat măsurile provizorii ale UE la Organizația Mondială a Comerțului.

Vezi și Taxele vamale la importurile de vehicule electrice pe baterii din China intră în vigoare săptămâna aceasta

Producătorii auto europeni se confruntă cu un aflux de vehicule electrice mai ieftine din partea concurenților chinezi. Comisia estimează că cota de piață a brandurilor chineze în UE a crescut la 8%, de la mai puțin de 1% în 2019, și ar putea ajunge la 15% în 2025. Se estimează că prețurile lor sunt, în medie, cu 20% mai mici decât cele ale modelelor produse în UE.

Poziția UE față de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani, considerând China atât un partener în unele domenii, cât și un rival competitiv și sistemic în altele. Totuși, statele membre ale UE nu sunt unite în privința taxelor pentru importurile de vehicule electrice.

Germania, cea mai mare economie a UE și producător important de mașini, s-a opus taxelor, votând împotrivă în votul în care 10 state UE au susținut măsurile, cinci au votat împotrivă și 12 s-au abținut. 

Ministerul Economiei din Germania a declarat marți că Berlinul sprijină negocierile cu China și speră la soluție diplomatică pentru a reduce tensiunile comerciale, protejând în același timp industria UE. „Guvernul federal susține piețele deschise. Germania, în special, ca economie global interconectată, depinde de acestea”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

Producătorii auto germani au criticat puternic măsurile UE în contextul în care mii de muncitori industriali germani, inclusiv din sectorul auto, sunt în grevă, cerând salarii mai mari. De asemenea, Volkswagen ar putea anunța curând închiderea unor fabrici pe teritoriul Germaniei pentru prima dată în istoria de 87 de ani.

Premierul Ungariei, Viktor Orban, a declarat că UE se îndreaptă spre un „război economic rece” cu China. Cu toate acestea, Asociația franceză PFA a salutat taxele, adăugând că susține comerțul liber, atât timp cât acesta este corect.

Comisia a desfășurat opt runde de negocieri tehnice cu China pentru a găsi o alternativă la taxe și a declarat că discuțiile pot continua și după impunerea lor. Cele două părți analizează posibile angajamente de preț minim pentru mașinile importate și au convenit vineri să aibă o nouă rundă de discuții, deși Comisia a menționat că au rămas „diferențe semnificative”.

Rămâne de văzut ce impact vor avea taxele asupra prețurilor pentru consumatori.

În primele nouă luni ale anului 2024, exporturile chineze de vehicule electrice către UE au scăzut cu 7% față de anul anterior, dar au crescut cu peste o treime în august și septembrie, înainte de impunerea taxelor, conform datelor Asociației Chineze a Producătorilor de Autovehicule de Pasageri.