Criză majoră la Volkswagen. Săptămâna dificilă a companiei se apropie de final, dar lupta cu sindicatele abia începe

G.C. Data publicării:
Volkswagen
sursa: shutterstock.com/

Criza de la Volkswagen continuă, după ce producătorul a anunțat că ia în considerare închiderea unor fabrici în Germania, parte a unui plan mai amplu de restructurare a afacerilor, abandonând astfel un angajament anterior cu sindicatele conform căruia nu vor exista concedieri înainte de anul 2029.

Executivii constructorului auto Volkswagen (VW) sunt acum blocați într-un conflict cu angajații, sindicatele amenințând cu proteste.

Timpul se scurge rapid, însă, pentru producătorul german care vrea să ajungă la un acord pentru a-și reduce costurile, pe măsură ce sectorul auto implementează tranziția de la motoare termice la cele electrice.

Deși Volkswagen nu este singura companie sub presiunea tranziției verzi, structura consiliului său de administrație o pune într-o poziție precară, cu puțin spațiu de manevră, scrie Politico.

„În ultimii 20 de ani, compania a rămas un gigant supradimensionat și a refuzat să reducă din rețeaua sa de producție,” a declarat Matthias Schmidt, analist auto european. „Din cauza presiunii sindicatele, VW pur și simplu nu și-a modificat strategia.”

Acum, pentru a-și atinge obiectivul de reducere a cheltuielilor cu 10 miliarde de euro până în 2026, executivii companiei vor să închidă fabricile din Germania. Iar muncitorii nu au de gând să cedeze fără luptă.

Cum s-a ajuns aici?

Angajații de la fabricile auto ale Volkswagen beneficiază de o puternică protecție a locurilor de muncă, datorită unui acord din 1994 care îi protejează de concedieri până în 2029.

Executivii VW spun că acest acord trebuie să se încheie.

Dar nu este atât de simplu: reprezentanții angajaților, împreună cu statul Saxonia Inferioară, au majoritatea în Consiliul de Supraveghere.

Într-o ședință tensionată pe 4 septembrie, directorul financiar Arno Antlitz le-a spus muncitorilor că VW va trebui să concedieze până la 25.000 de angajați pentru a atinge obiectivul de 10 miliarde de euro. În timp ce spera inițial să ajungă la această țintă prin pensionări anticipate și demisii, compania înregistrat un deficit de 3 miliarde de euro.

Consiliul muncitorilor, respectiv reprezentanții angajaților în conducerea companiei, nu pare însă dispus să cedeze primul în acest impas. 

„Nu poți să te aștepți ca forța de muncă să suporte consecințele greșelilor tale,” a spus Daniela Cavallo, președinta consiliului muncitorilor, adresându-se executivilor VW în cadrul întâlnirii.

Vezi și Ce uzine ar putea închide Volkswagen

Robinetul din China se închide

Volkswagen a fost un pionier în China, contribuind la crearea lanțului de aprovizionare auto și ajutând una dintre cele mai mari mărci auto chineze, SAIC, să se dezvolte. Pariul a dat roade, iar VW a devenit dependent de piața chineză pentru creșterea și vânzările sale.

Dar consumatorii chinezi nu mai sunt interesați de mașini cu motoare termice, iar mărcile auto locale au ajuns să concureze cu cele străine în tranziția către electrice, făcând ca mașinile VW să fie și mai puțin atractive.

„Nu mai vin bani din China,” a declarat CEO-ul Oliver Blume la întâlnirea cu muncitorii.

În prima jumătate a acestui an, vânzările Volkswagen în China au scăzut cu aproape 20%.

Această scădere a veniturilor din China lasă Volkswagen cu puține opțiuni pentru a acoperi deficitul financiar, făcând din închiderea fabricilor o alegere evidentă. VW va trebui să prezinte o propunere clară muncitorilor pentru a începe orice fel de negocieri.

Între timp, negocieri separate sunt deja în curs. Negocierile colective pentru angajații din metalurgie și electricitate au început în iulie, când sindicatul IG Metall a anunțat că muncitorii doresc o creștere salarială de 7% pentru a compensa inflația.

Întâlnirea din 4 septembrie a Volkswagen a fost modul în care compania „și-a pus cărțile pe masă” și ar putea fi folosită ca pârghie în negocierile viitoare cu sindicatele, a spus analistul Schmidt. 

Cu perspectiva închiderii fabricilor și a concedierilor, producătorul auto ar putea folosi această amenințare pentru a reduce creșterile salariale și alte cereri.

Dar dacă negocierile colective eșuează, IG Metall a avertizat că muncitorii ar putea intra în grevă începând cu 29 octombrie.