UPDATE. Consiliul Concurenței investighează Profi pentru posibile practici neloiale. Reacția companiei
Consiliul Concurenței a anunțat vineri că investighează Profi Rom Food pentru posibile practici comerciale neloiale, în urma indiciilor furnizate de firma Prăvălia D Art.
Autoritatea de concurență a efectuat inspecţii inopinate la sediile şi punctele de lucru ale companiei din Timişoara şi Bucureşti, în cadrul unei prime investigaţii privind posibile practici comerciale neloiale între companiile de pe lanţul de aprovizionare agricol şi alimentar.
Investigația a demarat în urma indiciilor furnizate de firma Prăvălia D Art, care a pus la dispoziția autorității de concurență documente ce sugerează posibile practici comerciale neloiale, interzise de lege, cum ar fi depășirea termenelor de plată stabilite prin contract și modificarea unilaterală a clauzelor contractuale de către Profi Rom Food.
„Ne-am intensificat activitatea în domeniul concurenței neloiale utilizând noile instrumente pe care le avem la dispoziție, cu scopul protejării firmelor mici în fața partenerii lor comerciali mai mari, care, fiind mai puternici, pot impune anumite practici sau clauze contractuale care sunt în avantajul lor. Până acum nu am avut plângeri oficiale din partea producătorilor care să vizeze comportamentul comercianților. Sperăm ca odată cu acest prim caz să încurajăm firmele românești să vină către noi dacă consideră că este încălcată legislația care reglementează relația dintre comercianți și furnizori”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, într-un comunicat de presă.
Inspecțiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel București, mai adaugă sursa citată, și sunt necesare pentru obținerea informațiilor și documentelor relevante clarificării posibilei practici de concurență neloială.
„Efectuarea inspecțiilor nu reprezintă o antepronunțare a autorității de concurență în ceea ce privește vinovăția companiei”, menționează Consiliul Concurenței.
Conform legislației, în situația în care se constată încălcări ale practicilor comerciale loiale, Consiliul Concurenței poate sancționa cu amendă de până la 600.000 de lei și poate interzice anumite practici comerciale.
Reacția Profi
„Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate la sediul și punctele de lucru ale Profi în legătură cu o investigație privind presupuse practici comerciale neloiale în relația contractuală cu Prăvălia D’Art SRL. Investigația privește relația pe care Profi a avut-o cu respectivul furnizor și în privința căreia ne-am mai prezentat public poziția și în trecut, ocazie cu care am prezentat toate detaliile și informațiile relevante pentru public.
În plus, în acord cu principiile și politicile de guvernanță ale Profi, menționăm că am cooperat pe deplin cu reprezentanții autorității cu ocazia derulării inspecțiilor inopinate și asigurăm autoritățile de întreaga noastră cooperare în legătură cu cercetarea aprofundată pe care o derulează”, a transmis compania vineri, la solicitarea DigiEconomic.
Context
Publicația HotNews scria în luna iunie că Profi a scos din magazine produsele companiei Prăvălia D Art SRL, la două luni de la prelungirea contractului și creșterea comenzilor cu 30%.
Potrivit lui Florin Ioniță, patronul Prăvălia D Art SRL, în luna decembrie 2023, Profi a prelungit cu încă un an contractul cu firma Prăvălia D Art, ale căror produse le vindea de circa doi ani, însă după două luni, în februarie 2024, a primit notificarea de reziliere unilaterală a contractului. Paguba s-ar ridica la 300.000 de lei după ce Profi a întrerupt contractul.
Profi a transmis către HotNews.ro un punct de vedere în care arăta: „Pentru noi, este extrem de important ca produsele prezentate clienților noștri să fie nu doar de cea mai bună calitate, la cel mai bun raport calitate – preț, dar și să țină cont de preferințele consumatorilor noștri”. Aproape jumătate din furnizorii Profi sunt firme din România, mai susținea Profi, și chiar când sunt înlocuiți, „în peste 90% din cazuri, producătorii locali sunt înlocuiți de un alt producător local”.
„La Profi, ne mândrim cu faptul că 94% dintre partenerii noștri sunt români, reflectând angajamentul nostru față de colaborările cu producători autohtoni. Avem peste 1.400 de parteneri români, dintre care aproape jumătate sunt regionali sau locali. O parte dintre aceștia furnizează produse către zeci de magazine din rețeaua Profi, în timp ce alții livrează doar unui singur magazin, în funcție de tipologia produsului, capacitățile furnizorului și performanța produsului.
Cu toate acestea, pe rafturile magazinelor (Profi dar nu numai) spațiul e limitat. Pentru noi, este extrem de important ca produsele prezentate clienților noștri să fie nu doar de cea mai bună calitate, la cel mai bun raport calitate – preț, dar și să țină cont de preferințele consumatorilor noștri”, a reacționat atunci Profi.
Tranzacția Mega Image - Profi
În luna octombrie a anului trecut, Ahold Delhaize, unul dintre cei mai mari jucători din piața mondială de retail alimentar și deținătorul brandului Mega Image, anunța că a ajuns la un acord privind achiziționarea companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România, de la MidEuropa. Operațiunea, care include peste 1.700 de magazine prezente în 850 de localităţi din România, ar reprezenta cea mai mare tranzacție de până acum pe segmentul alimentar din Europa Centrală și de Est.
Săptămâna trecută, Consiliul Concurenţei a transmis că are o serie de îngrijorări privind această tranzacţie, care poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare.