CJUE: Sprijinul financiar acordat de România companiei Tarom în pandemie este perfect în acord cu piața internă

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
tarom
sursa: profimediaimages.ro/

Tribunalul General din cadrul Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a respins acţiunea înaintată de Wizz Air referitoare la un ajutor acordat de România companiei aeriene naţionale TAROM pentru compensarea pagubelor suferite în pandemia de COVID-19. Judecătorii au decis că ajutorul, care se ridică la aproape două milioane de euro, este compatibil cu piaţa internă.

În data de 3 februarie 2022, România a notificat Comisiei un ajutor individual de aproape două milioane de euro, sub forma unei majorări de capital, destinat companiei aeriene române TAROM. Acest ajutor este finanţat din bugetul general al României şi urmăreşte să despăgubească TAROM pentru pagubele suferite pe 14 rute internaţionale în perioada cuprinsă între 1 iulie şi 31 decembrie 2020, din cauza restricţiilor de călătorie impuse din cauza pandemiei de COVID-19.

La 29 aprilie 2022, Comisia a considerat că acest ajutor este compatibil cu piaţa internă, în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) TFUE, fără a deschide o procedură oficială de investigare. Cu toate acestea, compania aeriană concurentă Wizz Air a contestat această decizie în faţa Tribunalului Uniunii Europene.

TAROM are câștig de cauză în fața instanțelor europene

Tribunalul confirmă că a fost evaluată în mod corect de către Comisie proporţionalitatea ajutorului acordat companiei TAROM şi că măsura în cauză nu se află la originea unei supracompensări. 

„În această privinţă, Tribunalul a considerat că forul comunitar a calculat cu precizie şi pe baza unui scenariu contrafactual adecvat pierderile suferite de TAROM din cauza restricțiilor”, precizează CJUE.

În plus, Tribunalul a respins în egală măsură argumentele Wizz Air potrivit cărora Comisia nu ar fi luat în considerare ajutorul pentru salvare acordat anterior companiei TAROM în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE şi potrivit cărora Comisia ar fi subestimat avantajul concurenţial obţinut de TAROM.

Pe de o parte, ajutorul anterior şi măsura în cauză sunt distincte şi nu acoperă aceleaşi costuri şi, pe de altă parte, Comisia nu este obligată să ia în considerare un eventual avantaj de care TAROM ar fi beneficiat în mod indirect, precum avantajul concurenţial invocat de Wizz Air.