Ce se află în spatele crizei Volkswagen: concurența chineză și reducerea prețurilor, printre motive
În luna mai, Arno Antlitz, directorul financiar al Volkswagen, a avertizat că cel mai mare producător auto din Europa avea aproximativ doi sau trei ani la dispoziție pentru a se pregăti pentru concurența acerbă din străinătate, în principal din China. Săptămâna trecută, el a redus acel termen cu un an, discutând și despre consecințe: închiderea unor fabrici în Germania, parte plan mai amplu de restructurare, și disponibilizări.
Compania se află acum într-o criză, după ce a anunțat că ia în considerare închiderea unor fabrici, abandonând astfel un angajament anterior cu sindicatele conform căruia nu vor exista concedieri înainte de anul 2029.
În timp ce multe dintre provocările Volkswagen, de la scăderea pieței chineze și până la o tranziție mai lentă decât se aștepta către vehiculele electrice, afectau compania de ceva vreme, două evenimente recente au agravat situația, conform interviurilor Reuters cu surse ale companiei, investitori și analiști.
În primul rând, au crescut îngrijorările privind planurile rivalilor asiatici, inclusiv BYD, Chery și Leapmotor, de a construi capacități de producție în Europa, în cazul în care Bruxelles-ul avansează cu tarifele de import mari pentru vehiculele electrice fabricate în China.
În al doilea rând, Volkswagen a redus recent prețurile pentru mașinile marca VW pentru a contracara concurența mai acerbă, o măsură care, conform șefei consiliului muncitorilor Daniela Cavallo, a scăzut profitul companiei cu sute de milioane de euro.
Reducerile de preț nu numai că au fost mai mari decât se anticipase inițial, dar au convins conducerea că baza de costuri ridicată în Germania pune în pericol capacitatea Volkswagen de a concura cu rivalii săi a spus o sursă a companiei.
Antlitz a spus săptămâna trecută că marca VW - care a reprezentat mai mult de jumătate din producția grupului anul trecut - cheltuie mai mulți bani decât câștigă de ceva vreme, adăugând că businessul nu va avea succes dacă această tendință continuă.
Concurența acerbă nu este doar o problemă în Germania. Profiturile din China, cea mai mare piață a Volkswagen, au scăzut la jumătate în ultimul deceniu, ajungând la 2,6 miliarde de euro în 2023. Se așteaptă să crească la aproximativ 3 miliarde de euro până în 2030, dar vor recupera cu greu.
O altă problemă majoră sunt costurile cu energia și forța de muncă în Germania, care sunt printre cele mai ridicate din Europa și au devenit, de asemenea, o mare durere de cap pentru industria chimică și siderurgică.