Airbus și Boeing înregistrează comenzi, dar se luptă să livreze avioane. Competiția dintre marii producători atrage probleme logistice

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
airbus boeing companii producatoare avioane
sursa: shutterstock.com/

Perspectivele de creștere a traficului aerian oferă oportunitatea producătorilor de avioane de a semna mai multe contracte. Însă, competiția dintre marii furnizori provoacă probleme logistice, precum prelungirirea timpilor de livrare.

Potrivit previziunilor, numărul aeronavelor comerciale aflate în serviciu se va dubla până în 2044, de la 24.500 de avioane în prezent la 48.575. O cifră în contradicție cu nevoia de combatere a încălzirii globale, dar care ilustrează tendința de creștere a traficului aerian.

Producătorul european de avioane Airbus a înregistrat nu mai puțin de 537 de comenzi pentru avioane comerciale săptămâna trecută. În acest total, un contract gigant a fost semnat cu Turkish Airlines.

Compania turcă a comandat 220 de aeronave, inclusiv 150 de avioane A321 cu distanță medie și 70 de avioane A350 pe distanță lungă, plus 135 de aeronave opționale. Comanda se ridică la aproape 48 de miliarde de euro.  Pe lângă turci, un contract pentru 157 de A320neo a fost semnat de compania aeriană low-cost britanică Easyjet, pentru aproape 14 miliarde de euro.

Cu aproape 9.000 de avioane în depozit, Airbus și-a asigurat aproape doisprezece ani de producție garantată. Însă, stocurile nevândute angrenează o încetinire graduală a producerii de noi aeronave și tehnologii, avertizează specialiștii. Implicit, durata mare de depozitare atrage după sine o „îmbătrânire” a flotelor comerciale la nivel mondial.

Producătorul american Boeing, care rămâne cu puțin sub 6.000 de avioane comandate în urma companiei europene, are mai puține preocupări de logistică și mai multe probleme de calitate.

La începutul lunii decembrie, Agenția Federală Americană de Aviație Civilă a dispus inspecția a 6.600 de avioane Boeing 737. Producătorul de la Arlington a cerut companiilor aeriene care dețin 737 Max, să facă verificări din cauza riscului crescut de apariție a erorilor pe sistemul de control al cârmei. Totodată, Boeing a fost nevoit să-și încetinească livrările din cauza problemelor cu fuzelajul.

Atât Airbus, cât și Boeing nu au reușit să-și mărească rata de producție, în pofida estimărilor realizate. De la începutul anului, doar cincizeci de aeronave pentru transport mediu au părăsit liniile de asamblare în fiecare lună, relatează Le Monde. Producția scăzută, lipsa inovației și problemele tehnice pun piedici serioase industriei aeronautice, însă marile companii au șansa să schimbe greutățile în oportunități dacă își armonizează realist oferta în raport cu cererea ridicată.