SUA, China și Germania, alături de alți mari producători auto, nu au semnat acordul COP26 privind oprirea vânzărilor de mașini poluante
Douăzeci și patru de țări și un grup de producători de mașini s-au angajat să pună capăt erei vehiculelor alimentate cu combustibili fosili până în 2040 „sau mai devreme”, printr-un nou angajament major stabilit la Cop26, notează The Guardian.
Acordul, care presupune oprirea vânzărilor de mașini și camionete pe carburație cu benzină sau motorină până în 2035 pe piețele dezvoltate și până în 2040 în toată lumea, prezentat în cea de-a doua săptămână a summitului climatic de la Glasgow, a fost semnat de țări precum Canada, Noua Zeelandă, Olanda, Irlanda și Marea Britanie. De altfel, Regatul Unit a anunțat la COP26 că va interzice vânzarea de noi automobile echipate cu motoare pe benzină şi motorină, precum şi a automobilelor hibride, începând din 2030, cu cinci ani mai devreme decât anunțase în anul trecut, în încercarea de a reduce nivelul de poluare a aerului.
Ford, Volvo, General Motors, Jaguar Land Rover și Daimler, compania mamă a Mercedes-Benz, se numără printre producătorii de automobile care au semnat acordul și angajează să atingă obiectivul de eliminare a mașinilor poluante până în 2035. La acord au luat parte și numeroase orașe și guverne regionale, inclusiv administrațiile din New York, Londra, Barcelona și Canberra.
Un alt grup de țări, inclusiv India și Kenya, au convenit să „lucreze intens pentru proliferarea accelerată” a vehiculelor cu emisii zero, în timp ce investitorii în sectorul transporturilor și mai multe bănci internaționale au spus că vor sprijini tranziția. Unii proprietari de flote de autovehicule s-au angajat să-și facă parcurile de mașini și autoutilitare mai ecologice și să renunțe treptat la mașinile alimentate cu combustibili fosili.
Cine nu este de acord cu acest angajament
Nu au semnat acest acord delegații din SUA, China și Germania, cele trei țări fiind giganții industriei auto globale. De asemenea, companiile Volkswagen, BMW, Toyota, Renault-Nissan și Hyundai-Kia nu și-au pus numele pe angajamentul de la Glasgow privind accelerarea tranziției către mașini și camionete cu emisii zero 100%.
Un oficial britanic a dezvăluit că principala ezitare a SUA de a se alătura acestui acord a fost faptul că președintele Joe Biden este preocupat de reacția internă. În același timp, Germania urmărește aprobarea unei opțiuni de mașini care să folosească „combustibili sintetici” cu un conținut mai scăzut de emisiii, prevedere care nu a fost înscrisă în angajament.
Volkswagen a spus că nu va semna acordul în timp ce Toyota a invocat reticența guvernelor cheie de a se alătura acordului, potrivit surselor apropiate negocierilor, citate de Financial Times. Cu toate acestea, gigantul auto japonez a precizat că „deși ne abținem să ne alăturăm declarației, împărtășim același spirit și hotărâre de a aborda schimbările climatice și rămânem deschiși să ne angajăm și să lucrăm cu părțile interesate. Toyota va continua să contribuie la eforturile pentru atingerea neutralității climatice”. Cele două companii sunt cei mai mari producători auto din lume. La rândul său, BMW a invocat „o incertitudine considerabilă cu privire la dezvoltarea infrastructurii globale pentru a sprijini o trecere completă la vehicule cu emisii zero”.
Cu toate acestea, guvernul britanic a salutat acordul, definindu-l drept un „acord global de referință” și subliniind că, în combinație cu angajamentele existente de a elimina treptat mașinile poluante, în special de către Uniunea Europeană, acest angajament va acoperi aproape o treime din vânzările globale de mașini.
Cu doar câteva zile înainte de COP26, prim-ministrul Marii Britanii, Boris Johnson, a spus că principalele mizele ale summitului climatic constau în obținerea unor acorduri cu referire la „renunțarea la cărbune, finanțarea tranziției energetice, dezvoltarea producției de mașini electrice și protejarea copacilor”.
Toate cele patru domenii au fost acoperite într-o oarecare măsură.
Citește și: Cu cât contribuie, de fapt, la distrugerea climei planetare marii semnatari ai angajamentelor de la Glasgow
Dacă lumea vrea să evite încălzirea globală peste pragurile critice, va trebui să renunțe la mașinile pe combustibili fosili
Transportul reprezintă o cincime din emisiile globale de gaze cu efect de seră, iar Agenția Internațională pentru Energie a declarat că vânzarea de mașini alimentate cu combustibili fosili va trebui să înceteze până în 2035, dacă lumea vrea să evite depășirea pragurilor critice privind încălzirea globală.
„COP26 marchează sfârșitul drumului pentru motorul cu ardere internă”, a spus Helen Clarkson, directorul executiv al Climate Group. Acesta a mai transmis un mesaj și celor care nu au dorit să facă parte din acest angajament.
„Pentru acele organizații care sunt absente în acest acord, să știți că schimbările climatice nu așteaptă să vă urcați la bordul vehiculelor cu emisii zero. Este timpul să semnalizați și să vă îndreptați pe prima bandă înainte de a rata ieșirea”, a mai spus Helen Clarkson.
La rândul său, Steven van Weyenberg, ministrul Mediului din Olanda, a spus că este „timpul să grăbim” tranziția către vehiculele electrice. „Nu doar pentru climă, ci și pentru noi. Toată lumea are dreptul să respire aer curat”, a declarat Steven van Weyenberg.
Activiștii de meniu prezenți la summitul climatic de la Glasgow au cerut guvernelor să reducă transportul rutier și să transforme orașele în comunități mai prietenoase cu oamenii și mai accesibile pentru mersul pe jos, cu bicicleta ori cu transportul public. De altfel, un protest pentru a cere investiții mai bune în transportul public a fost anunțat pentru joi la Glasgow.
„Dovezile sunt clare că nu ne putem pune toată încrederea în mașinile electrice, ci avem nevoie de o schimbare mai fundamentală în modul în care ne deplasăm”, a declarat Jools Townsend, președintele Alianței pentru Transport Durabil din Marea Britanie.
Înainte de anunțarea acestui acord, un grup de primari din întreaga lume a declarat săptămâna trecută că investițiile în transportul public trebuie să se dubleze pentru a evita accentuarea crizei climatice. „Timpul se scurge rapid. Fără o revoluție în sectorul transporturilor și mai ales în ceea ce privește transportul public, lumea va pierde autobuzul pentru combaterea schimbărilor climatice”, a declarat Anies Baswedan, guvernatorul orașului Jakarta, capitala Indoneziei.
Fără ca SUA, China și Germania să se alăture angajamentului, nu ne vom atinge țintele climatice
Transportul în UE și SUA reprezintă aproximativ o treime din emisiile de dioxid de carbon, care este unul dintre gazele cu efect de seră care contribuie la încălzirea globală, scrie BBC News.
Din acest total, în UE, aproximativ 70% provine din transportul rutier. Astfel, pentru ca această declarație de la Glasgow să fie revelatoare, este nevoie de sprijinul guvernelor majore și al producătorilor mari de automobile, a spus profesorul David Bailey de la Universitatea din Birmingham.
„Fără ca SUA, China și Germania să semneze acest acord, nu vom atinge țintele climatice din sectorul transporturilor pe care le-am fixat până în 2050”, a spus profesorul Bailey, adăugând că marii producători de mașini trebuie, de asemenea, să se alăture acordului.
Totodată, David Bailey a subliniat că SUA „are o înclinație pentru camionete mari” care vor trebui electrificate în cele din urmă. Cu toate acestea, o țintă care prevede ca aceste vehicule să fie date în folosință în 2035 într-o formă ecologică nu ar câștiga sprijin popular pentru președintele american Joe Biden.
De asemenea, industria auto din Germania este împărțită între electrificarea mașinilor și dorința de a folosi combustibili sintetici, în timp ce China este puternic dependentă de cărbune și are în plan să construiască mai multe centrale electrice pe bază de cărbune, în ciuda angajamentelor climatice asumate doar la nivel declarativ.
În același timp, mai mulți directori din sectorul transportului rutier greu au avut poziții privind tranziția către un viitor auto exclusiv verde.
„Susținem obiectivul guvernului britanic de decarbonizare, dar ritmul pare a fi incredibil de rapid. Este nevoie de mai multă grijă pentru a ne asigura că toate piețele sunt deservite și că sunt evitate întreruperile viitoare ale lanțurilor de aprovizionare. Ne-am dori ca termenul limită să fie prelungit pentru camioanele de peste 18 tone cu cinci ani și să se ofere sprijin pentru transportatori în realizarea acestei tranziției către un viitor auto verde” a declarat Rod McKenzie, director general al firmei britanice de transport internațional, RHA.
„Nu există încă alternative dovedite la motorină pentru toate utilizările, locațiile, gamele și cele mai grele camioane. Va fi necesară o revizuire continuă a cronologiei acestei tranziții în următorii ani pentru a fi asigurată o tranziție durabilă și de succes a camioanelor”, a mai spus Rod McKenzie.
Notă editorială: Declarația poate fi citită integral aici.
Editor : Marco Badea
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News