Experţii au precizat că, odată scoase din apă, cele două părţi din fuselaj vor aduce noi informaţii care să îi ajute în stabilirea cauzelor tragediei aviatice. Până acum au fost recuperate 30 de cadavre. Anchetatorii spun că unii pasageri purtau centuri de siguranţă, o dovadă a faptului că aeronava s-a dezintegrat.
Pe măsură ce sunt identificate, cadavrele sunt predate familiilor. Durerea acestora este dublată însă de lipsa de răspunsuri, despre ce s-a întîmplat de fapt cu acel avion. Unii experţi susţin că aeronava s-a prăbuşit aproape vertical, ca o torpilă, de la 10.000 de metri altitudine. Alţii cred că Airbusul ar fi amerizat apoi furtuna din Marea Java l-a scufundat.
Anchetatorii caută cutiile negre, pentru a afla cauzele prăbuşirii
Răspunsul este în cutiile negre, dar ar fi putut fi aflat mai devreme, până la găsirea acestora, dacă informaţiile deţinute de acestea ar fi fost transmise în timp real, încă de când avionul era încă în aer.
„Problema este volumul de informaţii conţinut de cutiile negre, care este semnificativ mai mare decât datele transmise online prin dispozitivele electronice”, spunea Ashley Halsey, consultant Washington Post.
30 de cadavre, recuperate din Marea Java
Anchetatorii au mai găsit o bucată din fuselaj şi caută restul avionului.
Soluţia salvatoare ar putea fi oferită de un nou sistem de monitorizare folosit acum de turnurile de control, pentru a ţine legătura cu avioanele aflate în zbor. Acest sistem poate fi dotat cu noi funcţii, ceea ce va asigura monitorizarea aeronavelor din satelit şi transmiterea de informaţii în timp real despre locul, altitudinea şi viteza fiecărui avion, în orice moment. În plus, vor fi acoperite zone întregi care scapă monitorizării de tip clasic.
În Statele Unite cel puţin, toate companiile aeriene trebuie să doteze avioanele cu acest nou sistem până în 2020.
Ipoteză surprinzătoare în cazul avionului AirAsia
Compania nu mai avea voie să zboare în zilele de duminică pe ruta Surabaya- Singapore. Potrivit The Wall Street Journal, informaţia ar fi fost făcută publică chiar de ministrul indonezian al Transportului, cel care a şi suspendat zborurile companiei asiatice pe această rută.
Oficialul de la Jakarta susţine că programul de zbor al companiei era pentru zilele de luni, marţi, joi şi sâmbătă. Responsabilii aeroportului din Surabaya spun că AirAsia avea fereastră de zbor şi pentru duminică.
Potrivit Wall Street Journal vechiul program de zbor al companiei expirase în octombrie.