Imagini cu aeronave avansate care zboară la altitudini joase în China i-au surprins pe analiști, care spun că ar putea marca primele zboruri ale avioanelor de vânătoare din generația a șasea, o evoluție majoră pentru armata țării, potrivit Washington Post.
Fotografiile și videoclipurile provenite de pe platformele sociale chineze și preluate de conturi de pe platforma X arată avioane mari triunghiulare care fac viraje lente la o altitudine foarte joasă. Imaginile par să arate două avioane diferite, unul mai mic decât celălalt, dar ambele având un design fără coadă, ascuns, sugerând că se bazează pe tehnologie de calcul avansată pentru a fi pilotate.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Videoclipurile cu avioanele au fost foarte populare, vineri, pe Weibo, un site de socializare chinez similar cu X, deși originea lor este neclară, iar The Washington Post nu le-a putut verifica autenticitatea. Într-un clip, avionul de luptă pare să fie flancat de aparate de generația a cincea J-20, cel mai bun avion de luptă operațional al Chinei.
Testarea a două noi aeronave avansate în plină zi este, de asemenea, extrem de neobișnuită, spun analiștii, și ar putea indica Beijingul face o demonstrație de forță intenționată. Aceasta vine pe fondul incertitudinii cu privire la viitorul propriei inițiative de luptă din a șasea generație a Statelor Unite – cunoscută sub numele de Programul de dominanță aeriană de generație următoare (NGAD). Costurile estimate pentru fiecare dintre viitoarele aeronave americane se estimează că vor ajunge la sute de milioane de dolari, iar Forțele Aeriene au decis în noiembrie să lase deciziile-cheie cu privire la direcția proiectului pentru viitoarea administrație Trump.
Prezentarea chineză a noii tehnologii militare urmează, de asemenea, criticilor din partea lui Elon Musk, pe care președintele ales Donald Trump l-a însărcinat să-l consilieze cu privire la reducerile bugetare, cu privire la programul de avioane de luptă din generația a cincea F-35, care a fost încărcat cu tehnologie defectuoasă și depășiri de costuri. Musk i-a numit pe constructorii F-35, cei de la Lockheed Martin, „idioți” și a sugerat că avioanele de luptă cu echipaj ar trebui înlocuite cu drone.
„Pare intenționat că Armata chineză a vrut să vedem această aeronavă zburând. Personal, aș crede că momentul este aparte, pentru că ei sunt conștienți de această dezbatere și aproape că pare menit să influențeze acea dezbatere”, a spus Kelly Grieco, un membru senior la Centrul Stimson.
Pe fondul incertitudinii legate de proiectul de luptă cu echipaj, oficialii Pentagonului au spus că vor să creeze o flotă de drone avansate pentru a apăra Taiwanul. „China ar putea fi mai îngrijorată că Forțele Aeriene ale Statelor Unite ale Americii merg în această direcție”, a spus Grieco.
Ministerul Apărării din China și presa de stat nu au publicat detalii despre zboruri - despre care internauții chinezi au subliniat că au coincis cu ziua de naștere a lui Mao Zedong.
Nu există un model stabilit în ceea ce privește modul în care Beijingul dezvăluie noi tehnologii militare, deși adesea este la date care marchează aniversările naționale. Zborul inaugural al J-20 din 2011 a coincis cu o vizită a Secretarului Apărării, Robert Gates, la Beijing și a fost văzut pe scară largă ca un efort al Beijingului de a-și semnala puterea militară.
Presa internă chineză a raportat că zborurile de testare au avut loc în jurul orei 16:00, joi, la Baza Aeriană Huangtianba de lângă Chengdu, unde se află aerodromurile Chengdu Aircraft Corporation — o subsidiară a unui conglomerat de stat însărcinat cu proiectarea și fabricarea unora dintre cele mai avansate avioane de luptă din țară, inclusiv J-20.
Se știe de mult timp că Beijingul, alături de SUA și alte mari puteri, urmărește ceea ce sunt denumite în linii mari capacități de luptă din a șasea generație. Acestea cuprind o serie de descoperiri potențiale, inclusiv autonomie bazată pe inteligență artificială, viteza hipersonică, sisteme avansate de război electronic și tehnologie invizibilă de nivel următor - toate acestea ar putea oferi Beijingului un avantaj într-un potențial conflict în jurul Taiwanului sau al Mării Chinei de Sud.
Imaginile inițiale ale noului avion nu oferă dovezi concrete ale unor astfel de capacități. Cu toate acestea, analiștii notează că modelele sugerează un salt înainte semnificativ față de avioanele de luptă din a cincea generație, inclusiv Chengdu J-20, care a suferit mai multe îmbunătățiri majore în ultimul deceniu.
Nu este clar din imagini dacă oricare dintre aeronavele de testare ar fi un succesor al modelului respectiv. J-20 este conceput ca un avion de luptă furtiv cu rază lungă de acțiune și a jucat un loc proeminent în exercițiile din ce în ce mai agresive care înconjoară insula autonomă Taiwan. China a produs, de asemenea, o aeronavă stealth mai mică, de generația a cincea, numită J-35, care nu a fost încă folosită în exerciții majore, dar este de așteptat să fie desfășurată pentru operațiuni cu rază mai scurtă de acțiune în următorii ani.
Un zbor de testare inaugural al unui avion de generația a șasea ar sublinia ritmul rapid al eforturilor ambițioase ale Chinei de a-și moderniza armata.
Într-un raport anual către Congres, lansat luna aceasta, Pentagonul a menționat că Beijingul reduce rapid diferența față de Statele Unite în ceea ce privește puterea aeriană avansată, făcând progrese semnificative privind avioanele fără pilot și crescând proporția de avioane de luptă avansate în rândurile sale.
Editor : Ș.R.