CNN: Armata israeliană construiește un drum care taie Fâșia Gaza până la mare pentru a controla teritoriul

Data actualizării: Data publicării:
The Gaza Strip, a self-governing Palestinian territory seen from space - contains modified Copernicus Sentinel Data (2019)
Fâșia Gaza. Foto: Profimedia Images

Un drum pe care armata israeliană îl construiește și care împarte Fâșia Gaza în două a ajuns la coasta mediteraneană, arată o analiză a imaginilor din satelit, realizată de CNN. Acesta face parte dintr-un plan de securitate pentru a controla teritoriul timp de câteva luni și posibil ani de acum încolo, au declarat oficialii israelieni.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

O imagine din satelit din 6 martie arată că drumul est-vest, care se află în construcție de săptămâni bune, taie acum Fâșia Gaza dinspre zona de frontieră cu Israel, pe aproximativ 6,5 kilometri, despărțind nordul Fâșiei, inclusiv orașul Gaza, de sudul enclavei. Aproximativ 2 kilometri includ un drum existent, în timp ce restul este nou, potrivit analizei CNN.

Forțele de Apărare ale Israelului (IDF) au declarat pentru CNN că folosesc ruta pentru a „stabili (un) punct de sprijin operațional în zonă” și pentru a permite „trecerea forțelor, precum și a echipamentelor logistice”. Când a fost întrebat despre finalizarea traseului, IDF a transmis că drumul exista înainte de război și că era în curs de „renovare”, din cauza faptului că vehiculele blindate „l-au deteriorat”. Acesta a adăugat că nu exista „un început și un sfârșit”.

La 23 februarie, premierul israelian Benjamin Netanyahu a dezvăluit cabinetului său de securitate un plan, obținut de CNN, pentru un viitor post-Hamas pentru Gaza, care include „demilitarizarea completă” a enclavei și revizuirea sistemelor de securitate, administrației civile și educației. Palestinienii care trăiesc în Gaza se tem că planurile de securitate postbelice ale Israelului le vor restricționa și mai mult libertatea de mișcare, amintindu-și de zilele ocupației israeliene de dinainte de 2005, când au fost amplasate puncte de control între satele vecine și au fost construite drumuri de ocolire exclusive pentru a lega așezările israeliene între ele și cu Israelul.

Coridorul Nețarim

Denumit după fosta așezare israeliană Nețarim din Gaza, „Coridorul Nețarim” intersectează unul dintre cele două drumuri principale nord-sud din Gaza, strada Salaheddin, pentru a crea o intersecție centrală strategică. De asemenea, pare să se conecteze cu strada Al Rashid, care se întinde de-a lungul coastei, arată imaginile din satelit. Palestinienii au declarat pentru CNN că își amintesc că așa-numita „joncțiune Nețarim” exista înainte de 2005; pe atunci, era în mare parte accesibilă doar coloniștilor israelieni.

Ministrul israelian pentru afaceri cu diaspora, Amichai Chikli, a declarat pentru CNN că noua șosea va „facilita” pentru armata israeliană lansarea de raiduri la nord de orașul Gaza și la sud, spre zona centrală a Fâșiei Gaza.

Drumul, despre care spune că va fi folosit timp de cel puțin un an, va avea trei benzi: una pentru tancuri grele și vehicule blindate, alta pentru vehicule mai ușoare și o a treia pentru deplasări mai rapide. Va fi posibil să se circule pe coridorul Nețarim de la Be'eri, un kibbutz israelian de lângă granița cu Gaza, până la Marea Mediterană, în șapte minute, a spus el.

Chikli nu este implicat în politica militară israeliană. Dar, în ianuarie, Chikli, împreună cu alți membri ai parlamentului israelian, Knesset-ul, a propus un plan de înfrângere a Hamas care includea măsuri pentru a obține controlul asupra unor părți strategice din fâșie. În acesta, ei au spus că coridorul Nețarim ar fi folosit „pentru a permite abordarea infrastructurii subterane a Hamas și a grupurilor de rezistență din nordul Fâșiei Gaza”.

„Locuitorilor din Fâșia Gaza nu ar trebui să li se permită să se întoarcă în nordul Fâșiei Gaza cel puțin până la demolarea întregii infrastructuri subterane și demobilizarea completă a zonei”, au precizat ei în propunere. Acesta a inclus, de asemenea, un al doilea coridor mai la sud, pe care l-a numit Coridorul Sufa. Planul nu a fost adoptat de către IDF, dar include elemente care încep să devină realitate, inclusiv coridorul Nețarim.

Tăierea fâșiei în două

O serie de imagini din satelit de dinainte și de după 7 octombrie arată cum Israelul extinde un drum existent pentru a construi coridorul. O imagine din 29 februarie, furnizată de Maxar Technologies și analizată de CNN, arată noi secțiuni de drum create cu buldozerul la est și la vest de cel existent. Iar imaginea din satelit din 6 martie, furnizată de Planet Labs, arată noua construcție care se întinde până la coastă.

Armata israeliană a început să creeze cu buldozerul un drum pentru vehiculele sale blindate la scurt timp după ce a declarat război împotriva Hamas pe 7 octombrie, în urma atacului grupului militant asupra Israelului. Imaginile satelitare din noiembrie arată noile căi de rulare, într-un moment în care armata s-a concentrat pe înconjurarea orașului Gaza, avansând dinspre est. La începutul lunii octombrie, Israelul a ordonat evacuarea a 1,1 milioane de persoane din nordul Gaza către sudul Wadi Gaza, o fâșie de zone umede care taie enclava în două.

În februarie, armata israeliană a oferit postului de televiziune israelian de dreapta Channel 14 un tur al coridorului Nețarim, dezvăluind ceea ce a numit un „tampon” la care se lucrează în jurul drumului. Reportajul a arătat forțe din Corpul israelian de geniu care manevrează tractoare, camioane și unelte de inginerie.

Locotenent-colonelul Șimon Orkabi, comandantul Batalionului „601” al Corpului de geniu de luptă, a declarat pentru Channel 14 că soldații erau ocupați cu distrugerea oricărei infrastructuri rămase în zona tampon. „Practic, ne-a deschis acest întreg spațiu de teritoriu, permițându-ne să controlăm tot ceea ce se întâmplă în coridor”, a declarat acesta.

El a adăugat că armata israeliană a folosit o „cantitate mare de mine și explozibili” pentru a demola clădirile din zona tampon și că clădirile rămase în zonă „probabil vor dispărea în curând”.

Reportajul Channel 14 arată Spitalul Prieteniei turco-palestiniene, aflat la aproximativ 380 de metri de șosea, parțial în ruine și soldați care operează în zonă.

Într-o înregistrare video distribuită pe TikTok, geolocalizată și verificată de CNN, pot fi văzuți soldați israelieni distrugând ceea ce pare a fi intrarea în Spitalul Prieteniei turco-palestiniene. Postat de un soldat israelian pe platforma socială la 22 februarie și șters între timp, videoclipul arată, de asemenea, trupe într-un vehicul blindat care intră în complexul medical.

IDF a declarat pentru CNN că a distrus o parte a unei „rețele de tuneluri” de sub spital, despre care a afirmat că „făceau legătura între nordul și sudul Fâșiei Gaza”.

Înaltul Comisar al ONU pentru Drepturile Omului, Volker Türk, a declarat în februarie că distrugerea de către forțele de apărare israeliene a clădirilor rezidențiale și a altor structuri civile din Fâșia Gaza, la mai puțin de un kilometru de gardul dintre Israel și Fâșie pentru a crea o zonă tampon, ar putea constitui o crimă de război.

„O barieră a umilinței”

Emily Harding, director al programului de informații, securitate națională și tehnologie de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale din Washington DC, a declarat pentru CNN că coridorul Nețarim este o încercare „de a controla mișcarea populației”.

O șosea care va despărți fâșia va face mai ușor „controlul oamenilor care se deplasează între nord și sud și încercarea de a afla dacă unii dintre ei sunt luptători Hamas”, a adăugat ea.

Harding a declarat că cea mai mare provocare a Israelului de când a început operațiunea din Gaza este de a încerca să elimine militanții Hamas care se ascund în rândul populației civile: „Singurul mod în care poți face acest lucru este cu ajutorul unor informații tactice foarte bune la fața locului, iar apoi împiedicându-i să se deplaseze”.

Mulți locuitori din Gaza își amintesc cum erau aceste controale asupra circulației înainte ca Israelul să se retragă din fâșie.

În timpul unei revolte palestiniene împotriva ocupației israeliene din 2000 până în 2005, cunoscută sub numele de a doua Intifadă, așa-numita „intersecție Nețarim” a fost închisă în întregime, a declarat Jamal Al-Rozzi, un profesor din orașul Gaza, pentru CNN. Aceasta a devenit cunoscută ca un punct fierbinte pentru ciocnirile dintre palestinieni și israelieni, a spus el.

„Soldații israelieni erau staționați la intersecție non-stop și, deoarece coloniștii israelieni o foloseau, noi, palestinienii, de cele mai multe ori nu puteam”, a spus el.

În această perioadă, Israelul și-a înăsprit politicile de „închidere internă”, mai ales pentru securitatea coloniilor, potrivit unui raport din 2004 al Human Rights Watch (HRW), lăsând doar o singură rută între jumătatea nordică și cea sudică a Fâșiei Gaza. De-a lungul acestei rute se aflau punctele de control Abu Holi și Matahen, care limitau drastic circulația.

„Punctul de control Abu Holi era de notorietate", a declarat Al-Rozzi, amintind de o rută dinspre orașul Gaza City către orașul sudic Khan Younis care dure „zile întregi” pentru a o parcurge.

„Au pus acolo un semafor care se aprindea doar pe roșu. De la roșu la roșu. Vă puteți imagina? Îmi amintesc foarte bine”.

Abu Holi era rareori deschis, a declarat pentru CNN Munther Al-Ashi, un avocat din orașul Gaza. El a crescut acolo și își amintește mișcarea „aproape imposibilă” de-a lungul punctului de control la începutul anilor 2000. „Era o barieră a umilinței”.

„Îmi amintesc că în acea perioadă eu și frații mei vindeam haine. Obișnuiam să ieșim foarte devreme dimineața pentru a ne îndrepta spre sud. Punctul de control era deschis uneori, dar pe drumul de întoarcere petreceam în medie opt sau nouă ore. Uneori, rămânea închis, iar oamenii își petreceau nopțile pe străzi”, a spus el.

„Amintirile legate de acel punct de control sunt dureroase”, a spus el. „Imaginați-vă 200 sau 300 de mașini așteptând la punctul de control pentru a li se acorda trecerea de către soldații israelieni”.

Războiul dintre Israel și Hamas i-a strămutat atât pe Al-Ashi, cât și pe Al-Rozzi, din nord înspre orașul Rafah din sud.

„Dacă casa noastră din orașul Gaza nu a fost bombardată, aș vrea să mă întorc la ea. Cum voi putea face asta dacă există porți și puncte de control în calea mea?”, a declarat Al Rozzi.

„Mai mult, cum vom funcționa acolo dacă reușesc să trec înapoi? Va mai exista infrastructură? Drumuri pe care să le pot folosi?”, a întrebat el. „Eu sunt profesor. Vor mai exista școli în care să pot preda? Voi putea să le accesez?”.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri